Egy apró papírdarabka, amelyet ismerkedéskor átnyújtunk a másik félnek – hangozhat a névjegy definíciója. Ennél azonban jóval többről van szó, hiszen a névjegy sok mindent elárulhat a tulajdonosáról, s már egy kis- és középvállalkozás sem engedheti meg magának, hogy csak úgy „kutyafuttában”, a sarki névjegykártyásnál készíttesse el.
A kisebb vállalatoknak is érdemes időt szánniuk arra, hogy grafikussal csináltassák a névjegyüket, hiszen egy jó névjegykártyának a cég arculatát kell tükröznie – hangsúlyozta Gálik Péter, a Scholz & Friends Reklámügynökség kreatív igazgatója. A névjegykártya a kisarculat része, éppen ezért egy ilyen megterveztetése mellett – amennyiben a céglogó már készen van – hasznosnak bizonyulhat a levélpapírt, a borítékot, illetve faxformátumot is hasonló jellegűre kialakítani, azaz a külső kommunikációban is egységes koncepciót kellene felmutatnia a vállalatnak – emelte ki Pikler Katalin, a By Design vezetője. Ráadásul ez nem kerül sokba, pár tíz ezer forintos kiadásról van szó – tette hozzá.
Milyen is a jó névjegykártya? A giccses jelleg mindenképpen kerülendő, s az sem túl szerencsés, ha formabontó, azaz eltérő mérete miatt nem fér be a névjegytartóba, ilyen esetekben ugyanis általában a szemeteskosárba kerül. Az egyszerűbb és a tisztább formavilág az uralkodó – adott betekintést a névjegyek mostani világába Gálik Péter –, kezdenek visszatérni a letisztult formák, s egyszerűsödik a színvilág is.
A szakemberek leggyakoribb javaslatai között a fehér vagy krémszínű kártya szerepel, fekete betűkkel. Bár az is igaz, hogy a szolgáltatók (például ruhaszalonok, fodrászok) a színesebb, extrémebb irányba mennek el, s egyre több üzlet, sportcentrum készíttet úgynevezett üzletkártyát – amelynek a mérete megegyezik a névjegykártyáéval –, ahol szintén a figyelemfelkeltést szolgálják a színek. S bár különféle szakmákban nagyon elterjedt a fényképes névjegy, ezt a piaci szakértők korántsem javasolják, mondván: túl hivalkodó, s kissé nevetséges is.
A színeket illetően trendekről nem lehet beszélni, bár időről időre adódnak formabontó elemek – jegyezte meg a Scholz & Friends kreatív igazgatója. Idesorolható a T-csoport, hiszen egy olyan színt fogadtattak el a piaccal, amelyet korábban aligha bátorkodott volna bárki is használni, most azonban a kisebb cégek is mernek ilyenben gondolkodni.
Túl sok adat, túl kicsi betűméret – sorolja a leggyakoribb hibákat Pikler Katalin, s véleménye szerint az sem túl előnyös, ha nincs megfelelő kontraszt a kártya és a betűk színei között, illetve arra is érdemes figyelni, hogy az elrendezés ne legyen zavaró. A névjegy információ tárolására való – ez a legfontosabb tulajdonsága, bár – mint megjegyezte – akad olyan ügyfél, aki elfelejtkezik erről.
Fontos, hogy a névjegy grafikai elemei ne az informatív rész terhére kerüljenek rá, s az sem tekinthető követendő útnak, ha aránytalanul nagy a logó – mondta az igazgató. Érdemes kerülni a hivatalos és a magánnévjegy azonos kártyán való használatát is, hiszen lehetnek egyesek, akiknek aligha szívesen adja meg az otthoni címét a vállalkozó – emelte ki a By Design vezetője.
Vannak, akik a fengsujt hívják segítségül a névjegykártya készítésnél is, remélve ezzel üzleti vállalkozásuk fellendítését. S hogyan néz ki egy ilyen névjegy? A dőlt betűk használatával felgyorsíthatjuk az üzletmenetet – hangzik a jó tanács. Amennyiben kezdő vállalkozását szeretné elindítani, úgy az álló névjegykártya-formátum a javasolt, mivel ez a fa elemet képviseli, amely a növekedéssel hozható összefüggésbe. Azonban ha már egy jól működő üzlete van, akkor a fekvő – föld elemű – névjegy a jobb, mert ez stabillá teszi sikerét. A cég logót a névjegy jobb oldala felé érdemes eltolni, mert a kártya jobb fele képviseli a jövőt, míg a bal fele a múltat. S fontos az is, hogy a világos és a sötét színek harmóniában legyenek.
Talán közhelynek tűnik, hogy a kapott névjegyet azonnal illik egy sajáttal viszonozni. Fontos a névjegy figyelmes elolvasása, még akkor is, ha felületesen már ismerjük az illetőt. Később a társalgásnál a kapott névjegy kitehető az asztalra annak érdekében, hogy partnerünk nevét el ne tévesszük.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.