Egy apró papírdarabka, amelyet ismerkedéskor átnyújtunk a másik félnek – hangozhat a névjegy definíciója. Ennél azonban jóval többről van szó, hiszen a névjegy sok mindent elárulhat a tulajdonosáról, s már egy kis- és középvállalkozás sem engedheti meg magának, hogy csak úgy „kutyafuttában”, a sarki névjegykártyásnál készíttesse el.
A kisebb vállalatoknak is érdemes időt szánniuk arra, hogy grafikussal csináltassák a névjegyüket, hiszen egy jó névjegykártyának a cég arculatát kell tükröznie – hangsúlyozta Gálik Péter, a Scholz & Friends Reklámügynökség kreatív igazgatója. A névjegykártya a kisarculat része, éppen ezért egy ilyen megterveztetése mellett – amennyiben a céglogó már készen van – hasznosnak bizonyulhat a levélpapírt, a borítékot, illetve faxformátumot is hasonló jellegűre kialakítani, azaz a külső kommunikációban is egységes koncepciót kellene felmutatnia a vállalatnak – emelte ki Pikler Katalin, a By Design vezetője. Ráadásul ez nem kerül sokba, pár tíz ezer forintos kiadásról van szó – tette hozzá.
Milyen is a jó névjegykártya? A giccses jelleg mindenképpen kerülendő, s az sem túl szerencsés, ha formabontó, azaz eltérő mérete miatt nem fér be a névjegytartóba, ilyen esetekben ugyanis általában a szemeteskosárba kerül. Az egyszerűbb és a tisztább formavilág az uralkodó – adott betekintést a névjegyek mostani világába Gálik Péter –, kezdenek visszatérni a letisztult formák, s egyszerűsödik a színvilág is.
A szakemberek leggyakoribb javaslatai között a fehér vagy krémszínű kártya szerepel, fekete betűkkel. Bár az is igaz, hogy a szolgáltatók (például ruhaszalonok, fodrászok) a színesebb, extrémebb irányba mennek el, s egyre több üzlet, sportcentrum készíttet úgynevezett üzletkártyát – amelynek a mérete megegyezik a névjegykártyáéval –, ahol szintén a figyelemfelkeltést szolgálják a színek. S bár különféle szakmákban nagyon elterjedt a fényképes névjegy, ezt a piaci szakértők korántsem javasolják, mondván: túl hivalkodó, s kissé nevetséges is.
A színeket illetően trendekről nem lehet beszélni, bár időről időre adódnak formabontó elemek – jegyezte meg a Scholz & Friends kreatív igazgatója. Idesorolható a T-csoport, hiszen egy olyan színt fogadtattak el a piaccal, amelyet korábban aligha bátorkodott volna bárki is használni, most azonban a kisebb cégek is mernek ilyenben gondolkodni.
Túl sok adat, túl kicsi betűméret – sorolja a leggyakoribb hibákat Pikler Katalin, s véleménye szerint az sem túl előnyös, ha nincs megfelelő kontraszt a kártya és a betűk színei között, illetve arra is érdemes figyelni, hogy az elrendezés ne legyen zavaró. A névjegy információ tárolására való – ez a legfontosabb tulajdonsága, bár – mint megjegyezte – akad olyan ügyfél, aki elfelejtkezik erről.
Fontos, hogy a névjegy grafikai elemei ne az informatív rész terhére kerüljenek rá, s az sem tekinthető követendő útnak, ha aránytalanul nagy a logó – mondta az igazgató. Érdemes kerülni a hivatalos és a magánnévjegy azonos kártyán való használatát is, hiszen lehetnek egyesek, akiknek aligha szívesen adja meg az otthoni címét a vállalkozó – emelte ki a By Design vezetője.
Vannak, akik a fengsujt hívják segítségül a névjegykártya készítésnél is, remélve ezzel üzleti vállalkozásuk fellendítését. S hogyan néz ki egy ilyen névjegy? A dőlt betűk használatával felgyorsíthatjuk az üzletmenetet – hangzik a jó tanács. Amennyiben kezdő vállalkozását szeretné elindítani, úgy az álló névjegykártya-formátum a javasolt, mivel ez a fa elemet képviseli, amely a növekedéssel hozható összefüggésbe. Azonban ha már egy jól működő üzlete van, akkor a fekvő – föld elemű – névjegy a jobb, mert ez stabillá teszi sikerét. A cég logót a névjegy jobb oldala felé érdemes eltolni, mert a kártya jobb fele képviseli a jövőt, míg a bal fele a múltat. S fontos az is, hogy a világos és a sötét színek harmóniában legyenek.
Talán közhelynek tűnik, hogy a kapott névjegyet azonnal illik egy sajáttal viszonozni. Fontos a névjegy figyelmes elolvasása, még akkor is, ha felületesen már ismerjük az illetőt. Később a társalgásnál a kapott névjegy kitehető az asztalra annak érdekében, hogy partnerünk nevét el ne tévesszük.
- Magánnévjegy: középre kerül a név, bal alsó sarkába a telefon, jobb alsó sarkába a cím-->
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.