Környezetbarát kísérletek
Németország már kísérletezett biogáz-üzemanyagú vonatokkal, ám tudomásunk szerint ez az első személyvonat a világon, amely kizárólag ezzel üzemel – fogalmazott Carl Lilliehook, a környezetbarát vonatot kifejlesztő cég, a Svensk Biogas vezérigazgatója. A biogázvonatot üzemeltető EuroMaint társaság szóvivője, Bjorn Sunden hozzátette: amennyiben az öszszes svédországi dízelvonatot átépítenék biogázüzeműre, azzal jelentősen csökkenteni lehetne a szén-dioxid-kibocsátást, valamint az olajtól való függőséget is. A szóvivő szerint Európa más országaiban még nagyobb lehetőség rejlik a biogázvonatokban, mivel a dízelmotorok máshol sokkal elterjedtebbek. Svédországban a vasúti közlekedés mintegy 97 százalékát elektromos árammal hajtott járművekkel bonyolítják, s csupán a fennmaradó három százalék dízelüzemű.
Magyarországon biogázüzemű vonatok egyelőre nem közlekednek, ám idehaza is folynak kísérletek környezetbarát közlekedési technológiákkal. Néhány hete jelentették be, hogy 2008-tól hibrid és elektromos meghajtású kukásautókat fog gyártani egy pécsi székhelyű konzorcium, amely 2010-ig százat kíván értékesíteni a speciális járművekből. A munkában a hulladékgazdálkodással foglalkozó Biokom Kft., a Ganz Transelektro Közlekedési Rt., az Inter Tan-Ker Kft., valamint a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem energetikai tanszéke vesz részt. A konzorcium a technológia kifejlesztéséhez 85,1 millió forintot nyert a gvop pályázatán, s ehhez a tagok 94 millió forintot tettek hozzá önerőként. Ennek felhasználásával a prototípus 2007-re készülhet el, a sorozatgyártás pedig egy évvel később indulhat a Biokom Kft. pécsi telephelyén, ahol félmilliárd forintos beruházást hajtanak végre ennek érdekében. A tervek szerint a konzorcium a járművek felépítményét közbeszerzés útján szerzi be, s erre szerelik majd fel a korszerű és környezetkímélő működést biztosító speciális hajtásláncokat és segédműveket. (NIG)


