Magyar filmsikerek szerte a világban
Több jelentős magyar siker született 2007-ben a nemzetközi filmes fesztiválokon. A 38. Magyar Filmszemle fődíjas alkotása, Bollók Csaba Iszka utazása című munkája kapta a legtöbb elismerést világszerte: 26 fesztiválon szerepelt, amelyekről hat díjjal tért haza – mondta el lapunknak Vezér Éva, a Magyar Filmunió ügyvezetője. 2007-ben közel 350 filmes rendezvényen (fesztiválon, retrospektív vetítéseken és filmheteken) 900 vetítést rendeztek magyar filmnek, 200 versenyprogramban szerepeltünk és 80 díjat kaptunk.
A tavalyi esztendő szenzációjának számított, hogy csaknem húsz év után ismét versenyprogramban szerepelhetett magyar alkotás a Cannes-i Nemzetközi Filmfesztiválon: ez Tarr Béla filmje, A londoni férfi volt. Az ottani bemutató és a promóció meghozta gyümölcsét, hiszen azóta a világ számos országában megvásárolták az alkotást. A nemzetközi forgalmazási ügynökség, a FortissimoFilms már Franciaországban, Nagy-Britanniában, Japánban, Portugáliában és Izraelben értékesítette a jogokat. A cannes-i világpremier óta Tarr Béla munkáját 35 fesztiválon vetítették szerte a világon.
A rövidfilmek közül Szirmai Márton Szalontüdő című hétperces alkotását ismerték el a legtöbb, összesen 11 díjjal. Az animáció terén óriási eredménynek számít, hogy M. Tóth Géza Maestro című filmje eljutott az Oscar-nevezésig. A dokumentumfilmesek közül Böszörményi Zsuzsa, Szirmai Márton, Edvy Boglárka, Silló Sándor és Varga Ágota is bemutatkozott a dokumentumfilm Cannes-jaként jegyzett amszterdami fesztiválon, az IDFA-n. Mészáros Márta életművét Berlinale Kamera Díjjal ismerték el Berlinben.
Az unió fő célja, hogy minél több magyar alkotás jusson ki a 12 legfontosabb, A kategóriás filmfesztiválra, amely a szűkös keretek miatt egyre nehezebb feladat – fűzte hozzá Vezér Éva. Tavaly kilenc A kategóriás seregszemlén 20 hazai alkotás szerepelt. A legköltségesebb részvétel a cannes-i és a berlini fesztiválon való bemutatkozás, hiszen ott minden évben saját pavilon, illetve stand épül, ezért nem csupán a részt vevő produkciók, hanem általában a magyar film és filmszakma promóciója is fontos feladat. A cannes-i alapköltség 20, a berlini körülbelül 15 millió forintnál kezdődik.
Miközben a költségek nőnek, a Magyar Filmunió 2006-hoz képest 30 százalékkal kevesebb támogatásból, 115 millió forintból működött tavaly. Vezér Éva elmondta az is: sajnos a költségvetés csökkentése és a megítélt támogatás féléves ütemezése miatt nem tudnak hosszabb távra tervezni, és le kellett mondaniuk a kisebb jelentőségű fesztiválokon való részvételről, noha az ezeken való bemutatkozás is fontos lehet.


