BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Verseny kérdőjelekkel

Az egészségügyben zajló felemás folyamatok számos kérdéssel szembesítik a versenyjogi szakembereket: hol, miként érvényesülhet a verseny, mikor és milyen terepe lehet a versenyjognak? A tavaly bekövetkezett változások miatt – például a teljesítménykorlátozással vagy a beteg mozgásterének a szűkítésével – inkább a versenytől való visszalépés figyelhető meg, de érzékelhetők piacosítási törekvések is. Folynak az esetenként nagy vihart kavaró kórházfúziók, amelyek nemegyszer szinte kiáltanak a versenyjogi beavatkozásért. Ám erre irányuló politikai döntés, illetve szabályozás híján a Gazdasági Versenyhivatal tétovaságra kényszerül.

Torjákné Amberger Teréz, a GVH irodavezetője elmondta: az uniós tagállamokban is igen vegyes a kép. Az egészségpénztárakról már több olyan európai bírósági döntés született, hogy azok a versenyjog alapján vállalatnak nem tekinthető speciális intézmények. Ugyanakkor az adott tagállam szabályozási rendszerétől függ, hogy az egészségügyi intézményi szolgáltatókra vonatkozik-e a versenyjog vagy sem. Németországban és Hollandiában például ezeket cégnek tekintik és alkalmazzák a fúziós szabályokat, míg a skandináv országokban – ahol regionálisan szervezett közintézmény-hálózatok működnek – nem érvényesül a versenyjog.

Nálunk jelenleg többféle formában zajlik az integráció, és az érintett egészségügyi szolgáltató tulajdonosi, irányítási viszonyainak megváltozása adhat választ arra, hogy a tranzakció fúziónak tekinthető-e, amelyhez – bizonyos feltételek fennállása esetén – versenyhatósági engedély szükséges. A tulajdonjog megelőzi a versenyjogot. Így ha azonos tulajdonos intézményeinek összevonásáról van szó, vagyis az nem jár együtt a „végső irányító” – az állam, az önkormányzat – megváltozásával, úgy ezekhez a döntésekhez nem kell versenyhatósági engedély. Így jött létre az úgynevezett egységes budapesti modell a Fővárosi Önkormányzat által fenntartott 12 egészségügyi intézmény közös holdingba szervezésével, vagy az Állami Egészségügyi Központ a Honvéd-kórház, a MÁV-kórház és az Országos Gyógyintézeti Központ integrációjával. Előfordul, hogy felsőoktatási intézményhez kerül az irányítás, ám az egyetemekre vonatkozó megengedőbb szabályozás kiveszi az ilyen összefonódást a versenyjog hatálya alól. Ez történt, amikor a szegedi önkormányzati intézményeket az egyetem vette át. Tavaly ősszel Szegedi Tudományegyetem – ezen belül a Szent-Györgyi Albert Orvos és Gyógyszerésztudományi Centruma – kötött szerződést a városi önkormányzat egészségügyi intézményeinek működésbe vételéről az önkormányzattal. Ebben az esetben egyértelműen másik irányítóhoz, az egyetemhez került át az irányítási jog. A felsőoktatási törvény szerint azonban ez a fúzió mégsem volt engedélyköteles, mert a felsőoktatási intézmények egyesülésére speciális – megengedő – szabály érvényesül. A felsőoktatási ágazati szabályozás nemcsak az oktatást érintő egyetemi integrációkat, hanem az egészségügyi szolgáltatók felsőoktatási intézmény által érintett összefonódásait is kiveszi a versenytörvény hatálya alól.

Néhány éve egyre gyakoribbá vált az úgynevezett funkcionális privatizáció, amikor a korábban önkormányzati vagy állami tulajdonú egészségügyi szolgáltatót – az intézményi ingatlan tulajdonának megszerzése nélkül – gazdasági társaság működteti. A 184 önkormányzati tulajdonú kórházból eddig kilenc került át gazdasági társasághoz. A jelenleg meglévő négy vállalkozás – Medicomplex, Megalogistic, Medisyst, HospInvest – ügyletei közül a legnagyobb visszhangot a HospInvesté váltotta ki, feltehetőleg amiatt is, mert a cég nem titkolt célja egy 10-15 kórházból álló hálózat kiépítése.

A HospInvest 2004-ben szerezte meg a kiskunhalasi és a körmendi kórház működtetésének jogát ( a körmendi kórház működtetője a Hospinvest és a Medisyst 2006 tavaszán történt szétválása óta a Medisyst Kft.). Két éve jutott a hatvani kórház valamint a nem önkormányzati, hanem állami tulajdonú parádfürdői szanatóriumhoz. Tavaly tovább bővült a hálózat a gyöngyösi kórházzal. Az idén két további intézmény működtetésére nyújtotta be pályázatát. Az egri kórházra kiírt tendert megnyerte (az ügyben jelenleg felülvizsgálat folyik), a kazincbarcikai kórház privatizációjával kapcsolatban pedig népszavazás lesz május 18-án.

Ezek a tranzakciók már felvethetik a GVH engedélyének szükségességét, ha az irányításszerzés által érintett piaci szereplők előző évi árbevételei meghaladják a versenytörvényben szabályozott küszöbszámokat – hangsúlyozta Torjákné Amberger Teréz. Ám nincs egyértelmű jogszabály, illetve jogalkalmazási gyakorlat arra, hogy a korábban költségvetési formában működő intézmények mely bevételei minősülnek árbevételnek.

A versenyjog tartalmaz arra külön szabályt, hogy például a pénzintézetek, biztosítók esetében mi minősül árbevételnek. A bevételeit nagyrészt társadalombiztosítási támogatásból realizáló egészségügyi szolgáltató intézményekre vonatkozóan azonban ilyen értelmező rendelkezés sem a versenytörvényben, sem más jogszabályban nem található. Így a GVH az ilyen szervezeti megoldásoknál előreláthatólag nem tud mit tenni.

A finanszírozás csökkentése, a piac szűkülése minden piacon óhatatlanul eredményez konszolidációnak is nevezett koncentrációnövekedést. Más piacokon azonban ez – versenyhatósági valamint ágazati piacfelügyeleti hatósági ellenőrzés mellett zajlik. Már van olyan régió, ahol fúzióval alakult ki erős monopólium (Szeged), és a GVH meglátása szerint másutt is ezek az irányok. Ezért a versenyhatóság szorgalmazza annak eldöntését, hogy az állam versenyt akar vagy az általa is támogatott integrált – szolgáltatóvezérelt – ellátásszervezést. Utólag ugyanis fájdalmasabb és drágább lehet a beavatkozás, ha a tulajdonosi döntések nyomán más struktúra jön létre, mint amelyet az egészségpolitika kívánatosnak tart. VG

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.