Egyre több céget számolnak fel, éppen ezért az üzleti partner kiválasztása ma a korábbiaknál is nagyobb körültekintést igényel minden vállalkozó részéről. Különösen a kis- és középvállalkozások kerülhetnek nehéz helyzetbe, ha egy nem fizető társasággal ütnek nyélbe üzletet. Így nem érdemes spórolni, a partnercégről a legtöbb információt be kell gyűjteni, mert az erre fordított összeg többszöröse is elúszhat annak fizetésképtelensége esetén.
Ennek ellenére, mint Dercze Zoltán, a Coface Hungary országigazgatója állítja, kockázatkezelési kérdésekben nem gondolkodnak előre a magyar vállalatok.
Mivel a gazdaság lassulásával a szűkülő piacokon egyre nagyobb verseny bontakozik ki, mind nagyon szükség van az ügyfélorientált gondolkodásmód elsajátítására. Ám épp az erős verseny miatt, ha a vállalkozó új vevőre lel, kockázatérzékenységét eldobva belevág az üzletbe – állítja. A hatékony kockázatkezelés tudatos, előrelátó gondolkodást feltételez, amelyet a hazai vállalati szférában is el kellene sajátítani. Ez nem csupán a nagy ügyfélkörű cégeknek lenne előnyös, hanem azon kisebb vállalkozóknak is, akiknek lehetőségük van teljesebb képet kialakítani a vevőikről.
A nemzetközi céginformáció jelentős hozzáadott értéket biztosít a vállalkozók számára. A veszteségek elkerülésére érdemes a partnercégeket évente kétszer átminősíttetni vagy monitoringoztatni, hogy a változásokat – székhely, tulajdonosi hányad és szerkezet, címváltozás, pénzügyi adatok – követni tudja a szállító. Ennek három fő elemére hívta fel a figyelmet a szakember. Az egyik a cégbíróságon leadott mérlegek és eredménybeszámolók összegyűjtése, azok megfelelően strukturált elemzése. Ezeket az alapadatokat több ország vállalatairól gyűjtik a Cofacon csoporton belül, s nemzetközi szinten is vizsgálják a pénzügyi mutatókat, amelyekből egyértelmű következtetéseket lehet levonni a társaságok és a nemzetközi vállalatcsoportok működésével kapcsolatban. Másik lehetőség – ha még mindig hiányoznának céginformációk –, hogy telefonon megkeresik az adott vállalatot, így a nehezen értelmezhető vagy hiányzó adatok könnyűszerrel a helyére tehetők. A céginformáció harmadik fontos eleme, hogy nem egy aktuális pillanatban vizsgálja a vállalatokat, hanem folyamatosan figyelemmel kíséri azok életét, változásait, belső folyamatait.
Az Euler Hermes Magyar Hitelbiztosító Zrt. a vevőminősítési tevékenysége alapját képező adatbázisát kizárólag a kockázatvállaláshoz használja fel, a céginformációt pedig csak a biztosított ügyfelei részére teszi hozzáférhetővé. A vevőminősítés során a szakértő hitelvizsgálók egy ún. „grade” mutatót állapítanak meg, amely az 1–10-ig terjedő skálán azt mutatja meg, hogy az adós milyen valószínűséggel fogja a tartozását megfizetni a szállítónak, azaz a hitelbiztosító ügyfeleinek. Tekintettel a követeléskiesés elkerülésének fontosságára, illetve az adós hitelképességét érintő probléma időben történő feltárására, az Euler Hermes a kockázati kitettségtől függő rendszerességgel évente többször végez vevőminősítést – mondta el lapunknak Zárda Olivér, a hitelbiztosító igazgatósági tagja.
Az Igazságügyi és Rendészeti Minisztérium (IRM) honlapján közzétett ingyenes cégadatok legnagyobb problémája, hogy csupán annyit lehet megtudni belőlük, valóban létező cégről beszélünk vagy sem. A nyilvános adatbázis egyetlen szépséghibája, hogy nem tartalmaz pénzügyi mutatókat – mondják a szakemberek.
A hitelminősítők szolgáltatásai tulajdonképpen több részre bonthatók. Az egyikhez elegendő egy mérleges eredménybeszámolót vásárolni – ez az legolcsóbban elérhető és legegyszerűbb termék. A mérleges eredménybeszámoló adatai alapján figyelembe veszik a cég árbevételének alakulását, az eladósodottságát, a saját tőke helyzetét, a jövedelmezőségét és az eszközhatékonyságát. A cégminősítők a pénzügyi információk fényében megállapítják, alkalmas-e a vevő arra, hogy hitelt kapjon. A cégminősítés kizárólag abban az esetben jelent hasznot a vállalkozó számára, ha a folyamatokat megelőzve, még a kapcsolatteremtés előtt beszerzi új vevőjéről a szükséges információkat. Ajánlatos a kereskedelmi szerződés megkötése előtt tudni, kivel állunk szóba – állítja Dercze Zoltán. Mivel a vevőminősítés a pillanatnyi állapotot mutatja – hiszen a gazdasági szereplők helyzete folyamatosan változhat –, monitoringszolgáltatással követhető a cég „élete”.
Eddigi tapasztalataik azonban igen riasztóak, hiszen az ügyfeleik megbízásából bevizsgált cégek három százaléka már akkor felszámolás alatt állt, amikor vevőként jelentkezett a Coface valamely kliensénél, így ezen esetekben a hitelminősítés a biztos veszteségtől mentette meg az ezen szolgáltatást kérő cégeket.
Az említett évi 50 ezer minősített társaságnak további mintegy négy százaléka nem hitelképes, azaz nincs hitelkerete.
Eddigi tapasztalataik azonban igen riasztóak, hiszen az ügyfeleik megbízásából bevizsgált cégek három százaléka már akkor felszámolás alatt állt, amikor vevőként jelentkezett a Coface valamely kliensénél, így ezen esetekben a hitelminősítés a biztos veszteségtől mentette meg az ezen szolgáltatást kérő cégeket.
Az említett évi 50 ezer minősített társaságnak további mintegy négy százaléka nem hitelképes, azaz nincs hitelkerete. Nemfizetés A Coface elemzése szerint 2007-ben Magyarországon az összes kiállított számla 2,9 százalékát nem egyenlítik ki.
A leírási veszteség így nálunk a legmagasabb az EU25-ben. Egy átlagos számla kiegyenlítése mára elérte a 100 napot, ami nagyon hosszú idő.-->
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.