Múlt csütörtökön beomlott az épülő M6/M60-as pálya egyik alagútja Bátaszék térségében. Az építmény felett helyenként tíz méternél is mélyebb mély kráter keletkezett. A Baranya és Tolna határán épülő mind a négy alagútnál a közlekedési hatóság azonnal leállította a munkákat. Az omlás körülményeit szakértők vizsgálják.
Megtudtuk: nem csak az omlás és a technológiai kérdőjelek miatt lépett közbe a hatóság, hanem mert úgy észlelte, az alagutak építésére vonatkozó hatósági előírásokat is megszegték. Rakita András, a beruházást irányító cég főmérnöke lapunk érdeklődésére elmondta, egyelőre nem tudni, meddig szünetel a munka, de nem számolnak azzal, hogy módosítani kellene az autópálya 2010. márciusi átadási határidejét.
Mindeközben a Magyar Állami Földtani Intézet igazgatója, Kordos László közleményt tett közzé, melyben kifejtette, a részben beomlott bátaszéki alagút építésénél a terület geológiai viszonyairól senki sem kérdezte meg a kifejezetten a földtani kutatások végzésére alapított állami intézetet. Hozzátette, a hazai nagyberuházásoknál rendre mellőzik a megvalósíthatóságot alapvetően meghatározó helyi geológiai adottságok megismerését.
Autópályák, alagutak, gyárak, zöldberuházások épülnek anélkül, hogy a tulajdonosok tisztában lennék az őket veszélyeztető és az általuk okozott földtani veszélyekkel. Ugyanakkor tény – és ezt Kordos László sem cáfolta -, jogszabály nem írja elő, hogy kötelező lenne az intézettől szakvéleményt kérni. Az autópálya építői szintén közleményben válaszolnak majd az igazgató nyilatkozatára.