Közélet

Ilyen legyen az első osztály, és ne top-menedzserképző!

A gyermekközpontú iskolarendszer – ellentétben az iskolaközpontúval – mint a demokráciák iskolarendszere a gyermek életkori sajátosságainak megfelelően építi fel az oktatás-nevelés folyamatát - áll a Szabadság összeállításában.

Az iskolába való lépés fő feltétele, hogy a gyermek iskolaérett legyen, vagyis testi (fizikai), pszichés és idegrendszeri sajátosságaiban képes legyen a jelenleg fennálló iskolarendszerben arra a készségkialakításra, amit az írás-olvasás-számolás megtanulása jelent. Korán és éretlenül menni iskolába nagyon nagy hátrány. Vekerdy Tamás szavaival élve: „Az iskolára megérik a gyermek, mint alma a fán.” Ezt segíthetjük, ha játszani hagyjuk őt.

A szabad játék során mindent megtanul a gyermek, amire csak szüksége van, és ha ezt sok mesével segítjük, valamint a gyermek részesül abban az érzelmi intimitásban, amire szüksége van, akkor bizton helytáll ha „elkötik a hajót”, s kiengedik a tengerre, ahol remélhetőleg a tanító folytatja vele azt a személyes kapcsolatot, amit igényel.

Ilyen legyen az első osztály, és ne top-menedzserképző: Nem a teljesítményre kell hangsúlyt fektetni, hanem arra a gyermeki tulajdonságra, hogy „minden érdekel”: a gyermek jellemzője az az élő hit, hogy a világ és az ember érdekes, megismerésre érdemes.

Karácsony Sándor, a két világháború közötti időszak legnagyobb magyar pedagógiai gondolkodója arra int, hogy ne tanítsuk a gyermeket a felnőtt életre, főleg túl korán ne, hanem legyen teljes értékű gyermek, a felnőtt világ kell hogy viszonyuljon a gyermekhez és nem fordítva.

A szakember nem javasolja, hogy a szülő első osztályos gyermeke mellett ülve kövesse a házi feladat elkészítését. Szerencsésebb a gyermekre bízni a feladat megoldását, de tudnia kell, hogy segítségünkre számíthat, majd ellenőrizzük munkáját.

Az iskola nem azokat a készségeket fejleszti, amelyek az életben való érvényesüléshez szükségesek, az ott szerzett tudásanyag 75 százalékát öt év alatt elfelejtjük, ne essünk tehát kétségbe, ha gyermekünk nem kitűnő tanuló. Első osztályban egyetlen feladatot lát a szakember: kialakítani az egyébként természetes kíváncsisággal megáldott gyermekben a tanulás iránti vágyat, és ébren tartani azt a hitet, amely szerint az ember és a világ megismerésre érdemes.

További részletek a Szabadság cikkében.

Vekerdy Tamás oktatás Karácsony Sándor
Kapcsolódó cikkek