- Október 9–10-én Budapesten rendezik a NATO védelmi minisztereinek találkozóját. Ezen házigazdaként mit szeretne elérni Magyar-ország?
- Eddigi teljesítményünk és házigazda szerepünk alapján a NATO átalakulásának érdemi előmozdítója lehetünk. A szövetség számára egyre sürgetőbb követelményt jelent a kor kihívásaihoz való igazodás. A NATO átalakítása – a politikai és katonai hatékonyság növelése érdekében – elkerülhetetlen, de ehhez egyértelmű akaratra és őszinte, nyílt dialógusra van szükség a tagállamok részéről. Erre lesz mód a budapesti találkozón.
- Hogyan kell átalakítani a NATO-t az orosz–grúz háború fényében?
- Nincs kétség a szövetségen belül a tekintetben, hogy továbbra is fenn kell tartani a nyitottság elvét. Vagyis, ha van olyan állam, amely megfelel a csatlakozás feltételeinek, akkor lehetőséget kell biztosítani számára a felvételre. A szövetséget másrészt úgy kell átalakítani, hogy megfeleljen a 21. század biztonsági kihívásainak. Ezért van szükségünk modernebb, fejlettebb képességekre, korszerűbb eljárásokra, gondolkodásmódra. Az új stratégia ugyanakkor irányt szab majd annak, mi legyen a NATO-haderő átalakulásának iránya. Az előttünk álló munka három kulcsfontosságú területre irányul: jól megtervezett, vezetett és végrehajtott műveletekre; az ezekhez jelenleg és a jövőben szükséges képességek megteremtésére; valamint a partnerségi kapcsolatokra a szövetségen kívüli országokkal, amelyek lehetővé teszik, hogy együttműködjünk mindazokkal, akik azonosulni tudnak a céljainkkal. Határozottan képviselem azt, hogy az expedíciós műveletek és képességek közvetlen módon járulnak hozzá saját védelmünkhöz és biztonságunkhoz. Az egyes tagállamok biztonsága is azon alapul, hogyan képesek a többiek gyorsan és eredményesen odatelepülni.
- A szeptemberi londoni védelmi miniszteri találkozón szóba került az áttérés a NATO-vállalások közös finanszírozásának elvére. Mit jelentene ez a gyakorlatban, és van-e esély arra, hogy Budapesten megállapodás születik erről?
- Honvédelmi miniszterként kezdettől fogva szorgalmazom a közös finanszírozási gyakorlat kiterjesztését a szövetségen belül. Véleményem szerint ez jobban szolgálja a transzformáció folyamatát és a hatékonyabb gazdálkodást. Másik előnye, hogy komolyabb szerepvállalásra ösztönözné a szövetség tagjait, különösen a kisebb tagállamokat. Ugyanis eddig az volt a jellemző, hogy aki teljesít egy feladatot, az fedezi az összes felmerülő költséget is. A közös finanszírozás gyakorlata igazságosabb teherviselést jelentene. Liam Foxszal, a brit toryk árnyék honvédelmi miniszterével folytatott vitában is határozottan ezt az álláspontot képviseltem és elfogadtattam vele is. Tudom, a közös finanszírozás elvéről szóló megállapodás kialakítása hosszabb folyamat, de bízom benne, hogy a budapesti találkozón ebben is előrelépést tudunk majd felmutatni.
- Hogyan nézne ki az a gyors reagálású erő, amelynek esetleges felállításáról Robert Gates amerikai védelmi miniszter Londonban beszélt, és milyen célokat szolgálna? Támogatja-e Magyarország ennek felállítását, és ha igen, mekkora részt tud vállalni belőle?
- Gates nem új kezdeményezésről beszélt, hanem a NATO Reagáló Erőről – NATO Responce Force, röviden NRF –, amely 2002 óta létezik. Magyarország fontosnak tartja, hogy a szövetségnek legyen hiteles, gyorsan bevethető képessége. Eddig minden NRF-rotációhoz hozzájárultunk, és ezt tesszük a jövőben is. Londonban ez a téma olyan öszszefüggésben merült fel, hogy miként lehetne hatékonyabbá tenni ezt az erőt és jobban kihasználni az NRF-ben rejlő lehetőségeket. Mi azt javasoltuk, ne külön tartalékként, hanem együtt kezeljük a műveletekben részt vevő erőkkel.
- Mi lenne a helyes NATO-magatartás Oroszországgal szemben? Viszsza kell-e térni a szovjetekkel szemben a Truman elnök által alkalmazott feltartóztatás doktrínájához, vagy inkább az együttműködést kell keresni Moszkvával, tekintettel az afganisztáni misszió utánpótlási vonalaira és Európa gáz-, illetve olajimport-függőségére?
- Magyarország és a NATO változatlanul stratégiai partnerként tekint Oroszországra, annak ellenére, hogy jelenleg a NATO–Oroszország katonai és politikai együttműködés szünetel. Egyetértés van a szövetség védelmi miniszterei között abban, hogy a problémák ellenére a stratégiai partnerség fenntartása elengedhetetlen.
- Nem tart-e attól, hogy Ukrajna NATO-csatlakozásának lebegtetése, vagy a NATO–grúz partneri viszony kiterjesztése végül háborúhoz vezet Oroszországgal?
- Nem, mert bízom a felek józan belátásában, hiszen egy ilyen – az egész világra kiható – konfliktus senkinek nem lehet érdeke. Mindehhez azonban szükség van egymás szempontjainak megértésére és a párbeszéd folytatására.
- Kap-e meghívást a közeljövőben Ukrajna és Grúzia a NATO előszobájába, a tagsági akciótervbe?
- A NATO álláspontja változatlanul az, hogy minden olyan ország előtt nyitva kell állnia a szövetség ajtajának, amelynek szándéka a csatlakozás és megfelel a feltételeknek. Ukrajnának és Grúziának a tagjelölti státust kell elnyernie ahhoz, hogy beléphessen a tagsági akcióterv (MAP) programjába. Mind a nemrég megalakult NATO–Grúzia Bizottságnak, mind a már jó ideje működő NATO–Ukrajna Bizottságnak az a célja, hogy szorosabb legyen az együttműködés a szövetség és e két ország között. Ha Ukrajna és Grúzia a csatlakozás irányába tesz erőfeszítéseket, akkor azt el kell ismerni, és folytatni kell a tárgyalásokat a csatlakozás menetrendjéről.
- A 26 NATO-tagállam közül csak öt költi GDP-jének legalább 2 százalékát védelmi célokra, pedig ez lenne a szövetség elvárása. Magyarország mikor kíván megfelelni ennek?
- Nincs ilyen elvárás a szövetség részéről. Arra azonban szükség van, hogy a tagállamok – így Magyarország is – növeljék védelmi költségvetésüket. Mindezt azonban nem a szövetségnek való megfelelés kényszere motiválja, hanem saját, jól felfogott érdekünk. A honvédelem ugyanis olyan stratégiai terület, amelyet megfelelő színvonalon, korszerűen kell ellátni. Szerintem ugyanakkor a GDP-hányadban kifejezett védelmi ráfordítás bár nagyon fontos mutató, de csak egy a sok közül. Legalább ilyen fontos, hogy az erőforrásokat mennyire hatékonyan használja föl egy nemzet hadereje. A Magyar Honvédségnek sikerült jelentős eredményeket elérnie a hatékony gazdálkodás területén. Ennek köszönhetően most nagyobb részt tudunk vállalni a közös NATO-feladatokból is, mint két-három éve.
- Sokan még mindig potyautasnak tekintik Magyarországot a NATO-ban. Mit tesz hazánk ennek az imázsnak a javításáért?
- Az elmúlt másfél évben már nem hallani ezt a véleményt, sem a NATO-ban, sem itthon. A Magyar Honvédség a harmadik a huszonhat tagállam közül a közös műveletekben való részvétel mértékében. A szövetségen belüli aktív szerepvállalásunk a Magyar Köztársaság elismertségének egyik fontos oszlopa. A magyar külpolitika fontos tényezőjévé vált a Magyar Honvédség békefenntartó szerepe a NATO-, az EU- és az ENSZ-műveletekben.
- Milyen területeken kellene több pénzt adni a Magyar Honvédségnek jövőre? És közép- vagy hosszú távon?
- Rendelkezünk tízéves haderő-fejlesztési tervvel, és ennek megfelelően jövőre a védelmi feladatokra a tavalyihoz képest 6 százalékkal több, összesen 338,388 milliárd forint jut, ez a GDP 1,17 százalékát jelenti. Ezen belül a fejlesztés aránya eléri a 23 százalékot. A fejlesztéseken kívül – amelyek az idén is hangsúlyt kaptak – a jövő év másik prioritását a csapatok megfelelő ellátásának biztosítása jelenti. Összességében a védelmi kiadások 73,4 százalékát kívánjuk a csapatokra költeni. Idetartoznak a katonák személyes felszerelésének fejlesztésére irányuló fegyverzettechnikai és ruházati programok: a lövedék- és repeszálló védőmellények beszerzése, a tábori híradórendszerek fejlesztése, a távrobbantású aknák elleni védelem, a nemzetközi tűzszerészfeladatokkal kapcsolatos képességfejlesztés vagy például a harcjárművek korszerűsítése. A légierő modernizálásának részeként folytatódik a Gripen-program, a bérleti díjon túl a fegyverzetbeszerzéseket is biztosítjuk a jövő évi költségvetésből. Felgyorsul a helikopterek modernizálása is. Kívánatosnak azt tartom, hogy évről évre fokozatosan növeljük a védelmi kiadásokat, az érje el a GDP 1,3 százalékát, s persze hatékonyan használjuk fel. Az a döntés jó, amelyre tíz év múlva is azt mondják, helyes volt.
- Hogyan lehet elfogadtatni a honvédelmi büdzsé növelését a magyar társadalommal?
- Én azt tapasztalom, hogy támogatja. A magyar társadalom fontosnak tartja a Magyar Honvédséget. Ma az egyik legelismertebb intézmény, csak a tűzoltóság előzi meg. Három éve még nem volt az első tízben sem. A magyar társadalom nagy többsége – helyesen – úgy gondolja, a honvédelem az alapja egy ország biztonságának. A biztonság olyan, mint a levegő: csak akkor érezzük a hiányát, amikor nincs. Biztonság és stabilitás nélkül nincs békés fejlődés, nincs gazdasági növekedés. Nem túlzás azt állítani, a biztonság mindennek az alapja, és a Magyar Honvédség feladata, hogy szavatolja ezt a biztonságot. Ez a társadalmi konszenzus az alapja annak, hogy kivételes módon az öt parlamenti párt is egyetért a honvédelmi feladatokban.
- A NATO súlyos hiányosságokkal küzd olyan kulcsfontosságú képességeket illetően, mint a légi szállítás. Lesz-e itt javulás, és ha igen, mikor?
- Valóban meglévő probléma a légiszállítási képesség hiánya, ezért törekszünk ennek mielőbbi megoldására. A NATO-n belül immár szövetségi szinten is elfogadottá vált, hogy ki kell használni a több nemzeti megoldás adta lehetőségeket. Ebből a szempontból példaértékűnek tartom a Stratégiai légiszállítási kezdeményezést, amelynek keretében három C–17-es katonai szállítógép közös megvásárlását és a pápai légibázison történő állomásoztatását határozták el a részt vevő NATO- és partner országok. A projektben fontos szerepet vállal hazánk azzal, hogy a pápai bázisrepülőteret felajánlotta a szállítógépek számára, és azt a szövetség – két másik pályázó, a németországi Ramstein és a romániai Constanta ellenében – elfogadta. Pápa mellett szólt, hogy a legjobb gazdaságossági, műveleti, kiszolgálói feltételeket biztosítja erre a feladatra. Magyarország a program teljes költségének kevesebb mint 2 százalékát adja, és ezzel megoldjuk a Magyar Honvédség légiszállítási feladatait. Másrészt Pápán és környékén a mintegy 250 fős nemzetközi kontingens ellátása – becslések szerint – 300-500 civil munkahely létrejöttét jelentheti. A másik program az úgynevezett helikopterkezdeményezés, amely reményeim szerint szintén több nemzeti megoldásban valósul meg. Ennek lényege, hogy amennyiben a szövetségeseink készek a közös finanszírozást kiterjeszteni a helikoptereink felújítására és hadrafoghatóságának megteremtésére, hazánk kész akár ezen eszközök NATO-beli műveleti alkalmazására. Ezzel két legyet ütünk egy csapásra: modernizáljuk a helikoptereket a közös alap költségére, s egyúttal a NATO-beli képességhiányok csökkentésére is lehetőség nyílik.
- Magyarország milyen módon veszi ki a részét a közös képességek erősítéséből?
- Hazánk előmozdítója kíván lenni a többnemzeti megoldásoknak és a közös szövetségi képességek létrehozásának, hiszen ez mindenképpen előnyös számunkra. A C–17-programban, valamint a helikopterkezdeményezésben való vezető szerepünk mellett kialakítottunk olyan „résképességeket”, amelyek a szövetségben hiányoznak. Ilyen képesség a víztisztító, a biológiai labor vagy a speciális mesterlövészfegyver.
- Van-e szükség a NATO szervezeti átalakítására, és ha igen, hogyan?
- A szövetség folyamatosan változik, igazodik az adott kor kihívásaihoz, a stratégiai körülményekhez. A jövő évben kidolgozandó új szövetségi stratégiai koncepció jelöli majd ki, milyen lépéseket kell tennünk az átalakítással kapcsolatban. Biztos vagyok abban, hogy szükség van a döntéshozatali folyamatok gyorsabbá és hatékonyabbá tételére. A NATO átalakítása éppen a mostani budapesti védelmi miniszteri találkozó egyik kiemelt témaköre lesz.
- Milyen viszonyra kell törekednie a NATO-nak a potenciális új szuperhatalommal, Kínával?
- Az új biztonsági kockázatok, mint a nemzetközi terrorizmus vagy a természeti katasztrófák elhárítása, komoly kihívást jelentenek a NATO és Kína számára egyaránt. A felek közötti bizalom erősödésével az együttműködés is várhatóan fejlődni fog ezeken a területeken. Örülünk azoknak a törekvéseknek, amelyeket Kína a NATO-val és az Európai Unióval való együttműködés érdekében tesz, és üdvözöljük az ENSZ-békeműveletekben való növekvő szerepvállalását is. Véleményem szerint a kiegyensúlyozott kínai–magyar kapcsolatok is hozzájárulnak Kínának a NATO-val és az EU-val fenntartott kapcsolatainak szorosabbá válásához.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.