Aki tudja, csinálja, aki nem, az tanítja – tartja a régi mondás, ám ezúttal nem áll meg az epés népi bölcselkedés. Gáldi János, a Dukko-Lux Kft. ügyvezetője tudja, csinálja és tanítja is a szakmát.
Szüleinek pénzügyőri pályája nem vonzotta, az autók viszont érdekelték. Az autóközlekedési szakiskola után először kisiparo-soknál, állami vállalatoknál kezdett dolgozni. Mindig is sokat adott arra, hogy a szakmát magas szinten művelje, élmény volt számára, amikor egy-egy jól sikerült munka kikerült a keze alól. Hamarosan a Mercedes-szervizhez hívták; úgy érezte, a szakma csúcsára jutott. Akkoriban még nem sok ilyen gépkocsi volt forgalomban – főként miniszterek, „fejesek” jártak vele –, így különleges rangot jelentett az invitálás.
Ahogy gyűltek a szakmai tapasztalatai, egyre fontosabbnak érezte, hogy a megszerzett tudását továbbadja. Felnőtt fejjel, családosan, munka mellett ismét tanulni kezdett, hogy taníthasson. Levelező tagozaton elvégezte a pécsi Pollack Mihály Műszaki Főiskolát. Már a diploma megszerzése előtt részt vett a tanulóképzésben, diákjai rendre országos versenyeken jeleskedtek. A sikerek hírére a jelenleg Ganz Ábrahám nevével fémjelzett szakiskola kérte, dolgozzon náluk. Rövid gondolkodás után igent mondott, s 16 éven át volt műszaki tanár. Nehezen élte meg azt az időszakot, amikor a „szakoktatás zsákutcába került”. Motiválatlan, közömbös tanulók, felhígult tanári kar. Az utolsó osztályát 31 diákkal indította, a végére 17-en maradtak.
Ekkor döntött úgy, hogy saját vállalkozásba kezd. A gépjárműtöréskárok javításával foglalkozó Dukko-Lux Kft.-t 1994-ben alapította közgazdász feleségével. Korábban szerzett németországi tapasztalataira alapozva jól felszerelt, magas színvonalú szolgáltatásokat nyújtó vállalkozást akart létrehozni. Amit ott megtanult, s amiből a kezdetektől fogva nem enged: „alacsony szinten semmit sem szabad csinálni”.
Hirtelen azt vette észre, rengeteg lett a munka. Jól mutatja ezt, hogy míg az első hónapban 41 ezer forint volt a bevétel, a másodikban már 850 ezer. Újdonság volt akkoriban a szakmában, hogy a biztosítókkal kötött szerződés alapján a műhely végezhette a biztosítás-ügyintézést is. Ezért is tartotta szükségesnek Gáldi János, hogy gépjármű-kárszakértői tanulmányokat folytasson a Budapesti Műszaki Egyetemen.
De nemcsak magát képzi folyamatosan, hanem a dolgozóit is, hiszen: „csak úgy tudunk talpon maradni, ha ismerjük a legkorszerűbb technikákat”. Már csak azért is szükség van erre, mert a hagyományos autótípusok mellett több tízmillió forintos Ferrarik, Maseratik, Rolls Royce-ok is megfordulnak a műhelyben. Ezekhez a műszaki csúcskategóriát jelentő járművekhez csak rendkívül magas szintű tudás birtokában szabad hozzányúlni. Az újabb és újabb technikai megoldásokkal a szerviz gépparkjának is lépést kell tartani, ezért Gáldi János folyamatosan fejleszti a műszereket. Tartózkodik a banki hitelektől, igyekszik saját erőből megoldani a berendezések pótlását.
A tanításról sem mondott le, minden évben 10-12 tanulót foglalkoztat. Jóleső érzés számára, hogy sok szerviz közvetlenül hozzá fordul, ha megbízható munkaerőre van szüksége. Időközben a felnőttképzésbe is bekapcsolódott, a gödöllői Szent István Egyetem továbbképzőjén adja át szakmai ismereteit.
Ugyanakkor szomorúnak tartja, hogy máshol tobzódik a szakmai igénytelenség. Sok szervizben a dolgozók tudása a szakmunkásvizsga szintjét sem üti meg, nemhogy a mestervizsgáét. Hovatovább külföldiek, román, szlovák vagy német szakmunkások szorítják ki a hazaiakat.
Az egész szakma s maga a kft. is megsínyli a recessziót, a piac szűkülését. Gáldi János meglátása szerint amin tudnak, spórolnak az autósok, így egyre nagyobb körben hódít a „sufnituning”. Sok a máról holnapra élő „vállalkozó”, aki olcsón ugyan, de silány minőségben dolgozik, rontja a tisztességesek reputációját, a szakma presztízsét. Ebben a környezetben kell talpon maradni. BJA
1994-ben alakult a Dukko-Lux Karosszériajavító és Fényező Kft. négy alkalmazottal, az indulás évében 80 millió forintos volt a forgalom.
Ma négy fényezőt, egy kolorisztikust és négy karosszérialakatost foglalkoztatnak; a kárszakértőkkel, adminisztrátorokkal együtt 21-en dolgoznak a cégnél.
Tavaly a forgalom elérte a 370 millió forintot.
Gáldi János (56)
1952. október 2-án született Budapesten.
Elvégezte a Pollack Mihály Főiskolát, majd a Budapesti Műszaki Egyetemen szerzett oklevelet járműgépész-szakértő tagozaton. Műszaki tanár volt
16 éven át, most óraadó tanár a Szent István Egyetemen.
A Magyar Kereskedelmi és Iparkamara mestervizsga-bizottságának elnöke, a Karosszériajavítók és Fényezők Egyesületének elnökségi tagja.
Nős, két fia van.
Hobbija a festészet, a tenisz, a karate (fekete öves mester).
1994-ben alakult a Dukko-Lux Karosszériajavító és Fényező Kft. négy alkalmazottal, az indulás évében 80 millió forintos volt a forgalom.
Ma négy fényezőt, egy kolorisztikust és négy karosszérialakatost foglalkoztatnak; a kárszakértőkkel, adminisztrátorokkal együtt 21-en dolgoznak a cégnél.
Tavaly a forgalom elérte a 370 millió forintot.
Gáldi János (56)
1952. október 2-án született Budapesten.
Elvégezte a Pollack Mihály Főiskolát, majd a Budapesti Műszaki Egyetemen szerzett oklevelet járműgépész-szakértő tagozaton. Műszaki tanár volt
16 éven át, most óraadó tanár a Szent István Egyetemen.
A Magyar Kereskedelmi és Iparkamara mestervizsga-bizottságának elnöke, a Karosszériajavítók és Fényezők Egyesületének elnökségi tagja.
Nős, két fia van.
Hobbija a festészet, a tenisz, a karate (fekete öves mester).-->
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.