Közélet

10 téma, amit biztosan bedobnak a pártok a kampányban

A Figyelő hetilap tíz olyan meghatározó témát gyűjtött össze, amelyeket a két nagy párt a következő hetekben szinte bizonyosan elővesz a kampányban.

1. A kampány során várhatóan előkerülő tíz téma közül az első a kétharmados Fidesz többség réme. Wermer András szerint a Fidesz legfontosabb feladata, hogy tudatosítsa, mindenki voksa fontos. „Egy kétharmadot elérő párt felelőssége természetesen sokkal nagyobb. Ennek tudatosítása pedig párton belüli feladat lesz, ha ilyen eredmény születik” – vélte a Fidesz korábbi kampánystratégája. Az MSZP a kampánylogika szerint optimálisan kommunikál a kétharmaddal kapcsolatban, következetesen hangoztatja ugyanis, hogy a Fidesztől rettegni kell.

2. Másik fontos téma, amelyik a kampányban várható, a közbiztonság kérdése, amely minden ellenzéki kampány elengedhetetlen része. Bruck Gábor a Sawyer Miller Group elnöke kifejtette: a Fidesznek több és hitelesebb mondanivalója van a rendről. Az MSZP jobban járna ha ebben a témában hallgatna, ehelyett azonban inkább büszkélkedik.

3. Felelősség a romák helyzetéért. A kampányban ez a téma alighanem folyamatosan napirenden lesz tartva. Wermer nagyon veszélyesnek tartja az „oly népszerű” elhatárolódásokat, szerinte a pártoknak itt világossá kell tenniük az álláspontjukat. A hetilap szerint a Fidesz beszorított helyzetben van, s maga sem egységes a kérdésben, ehhez képest ügyesen navigál kommunikációjában. Bruck Gábor a hetilapnak úgy fogalmazott: az MSZP helyében ő nem lenne túl offenzív, a rasszista kártya kijátszása ugyanis kontraproduktív.

4. Ami a BKV és a MÁV körül zajlik, égből pottyant ajándék a Fidesz kampánystábjának. Wermer szerint a BKV-történet nagyon könnyen érthető, éppen ezért jól kommunikálható. Az MSZP amatőr módom hagyta, hogy ez az ügy maga alá temesse. Szerinte a szocialista párt legjobban teszi, ha ebben az ügyben csöndben marad és nem kezdeményez vitát.

5. A kivéreztetett egészségügy témája szintén a Fidesz érdeke, többet nyerhet ezen a témán, mint amennyit veszíthet, míg az MSZP visszakanyarodott oda, ahol 2002-ben tartott. A korrupcióval való szembenézés is jelentős témája lesz a kampánynak.

6. A Fidesz nagy nemzeti elszámoltatást hirdet. Wemer szerint a párt ezzel azonban leginkább egy erős választói igényre reagál, és a Jobbikkal versenyez. Az MSZP egyetlen fegyvere: elterelni a figyelmet a korrupciós ügyekről.

7. Bruck Gábor szerint hasonló taktikát érdemes folytatnia a szocialistáknak a kámforrá vált munkahelyek ügyében is, amelyet a Fidesz várhatóan szintén elő fog venni, mint kapánytémát. A Sawyer Miller Group elnöke szerint az MSZP nyolc év alatt szinte semmit nem ért el, miközben rengeteget költöttek rá. Ilyen esetekben az okos kampány ráúszik a rivális tábor elképzeléseire, és elmossa a szembenállók közti különbségeket.

8. A szocialisták minden erejükkel a nyugdíjasokba kapaszkodnak. A Figyelő szerint ebben a témában a Fidesz reakciói kiszámíthatóak, ugyanakkor jól kiolták az MSZP kampányát. Mivel a téma Wermer szerint az MSZP asztala,  a Fidesznek gyors és világos választ kell adnia minden lehetséges kommunikációs csatornán.

9. Az „őszödi párt szólama várhatóan szintén előkerül, e tekintetben az MSZP már elkésett a válasszal, mostanra nem maradt más választása, mint „állni a pofonokat”

10. A hetilap összeállításának utolsó pontja a lakástámogatási ígéretek. A fő kérdés, hogy honnan lesz pénz a költségvetés elmúlt évekbeli hiányáért felelős lakástámogatási rendszer bármiféle újjáélesztésére. Wermer szerint ha a Fidesz hangsúlyt fektet erre a témára, viszonylag könnyű helyzetben van, hogy pozitív üzeneteket küldjön.

 

stratégia bruck témák wermer kampány
Kapcsolódó cikkek