Az EU legtöbb államában – így Magyarországon is – romlott tavaly a fogyasztói környezet az Európai Bizottság szerint. A brüsszeli elemzők azt vizsgálják, mennyire elégedettek a vásárlók az őket védő törvényekkel, mennyire bíznak a kereskedőkben, a hatóságokban és a fogyasztóvédő szervezetekben, és mennyire hatékonyan sikerül rendezni a vásárláskor vagy az azután felmerülő vitás kérdéseket. A félrevezető reklámokra, illetve a nem biztonságos termékekre ugyancsak kitértek a felmérés készítői.
Magyarország esetében a most közzétett – 2009-re vonatkozó – indexérték 53 pont, szemben az előző évben mért 56-tal. Nagyjából hasonló arányú romlást érzékeltek a cseh (50-ről 48-ra) és a német (59-ről 57-re) fogyasztók, viszont a lengyeleknél 54-ről 45 pontra zuhant a fogyasztói környezet mutatója. Eközben Romániában, Szlovákiában, Nagy-Britanniában és Franciaországban stagnált vagy kismértékben javult a helyzet.
Az indexet a fogyasztói piacok tavaszi eredménytáblája keretében hozta nyilvánosságra a bizottság. Az ötven különböző ágazatra kiterjedő vizsgálat az európai kiskereskedelem integrálódásáról és az online vásárlások gyakoriságáról is képet ad. John Dalli fogyasztóvédelmi biztos kiemelte: a fogyasztók különböző szabályozási, technikai és egyéb akadályok miatt még mindig nem tudnak megfelelően élni az egységes belső piac lehetőségeivel, az alacsonyabb árak és a nagyobb választék ígéretével. Tavaly a fogyasztók 29 százaléka vásárolt valamely másik uniós tagállamban, a kiskereskedőknek pedig a 25 százaléka adott el a határokon túl (2008-ban a megfelelő adat 25, illetve 20 százalék volt).
Interneten keresztül a megkérdezettek 34 százaléka rendelt árut vagy szolgáltatást 2009-ben, ám csupán 8 százalék vette igénybe külföldi cégek portálját. A két adat közötti különbség 2008-hoz képest tovább nőtt: akkor még 28-6 volt az arány. Ráadásul a más tagállamba küldött online megrendelések 60 százaléka végül nem valósult meg – teszi hozzá a bizottsági jelentés. Magyarországon a fogyasztók 15 százaléka vásárolt online, és csak minden ötvenedik honfitársunk rendelt más EU-országból. Rapid
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.