Közélet

"Tarthatatlan, hogy minden iskola azt tanít, amit akar"

Tarthatatlan állapot, hogy elméletileg minden iskola azt tanít, amit akar. Az állam lemondott bizonyos kulturális tartalmak megtanításának és továbbadásának garantálásáról, ezen változtatni kell a közeljövőben - nyilatkozta a Duna Televízió reggeli háttérműsorának Hoffmann Rózsa, a Nemzeti Erőforrás Minisztériumának oktatásért felelős államtitkára.

“Ez tarthatatlan állapot, vissza kell hozni azt a tartalmi szabályozást, amelyben az állam nem mond le erről a lehetőségéről, de megadja az iskoláknak a szükséges szakmai autonómiát. Ezt kell megoldanunk a közeli jövőben ” - szögezte le a politikus.

 A szakpolitikus szerint pedagógiailag nem állja meg a helyét az a 2003-ban indult tendencia, amelynek eredményeként az alsó tagozaton nem lehetett évismétlésre kötelezni a követelményeket teljesíteni nem képes diákokat. Ebből nem csak az a kártékony következmény adódott, hogy számos gyermek ment tovább az általános iskola harmadik-negyedik évfolyamba úgy, hogy  írás-olvasás-számolás tudása nem volt alkalmas  a többiekkel való továbbhaladásra.

Ezen túl káros üzenete is volt az államtitkár szerint e törvényi szabályozásnak. “Azt üzente a gyerekeknek, hogy nem kell a kötelességet teljesíteni. Éljünk csak szabadon, játszunk, ha nincs kedvünk, nem menjünk iskolába. Így nem lehet az iskolai élethez hozzáfogni, így nem lehet a társadalmat felépíteni” - szögezte le Hoffmann Rózsa.

Hozzátette: nem “kínozni” akarják a fiatalokat, hanem alkalmazni azt az évezredes tudást miszerint “teher alatt nő a pálma”. Az államtitkár szerint a pedagógus, a tanító nem örömmel és nem szívesen dönt az évismétlésről, sőt ellenkezőleg: szereti, ha jó osztályzatot adhat. “Ez a pálya oly nehéz, oly gyötrelmes, hogyha az  adás öröme nem volna meg a pedagógusokban,  már régen kiürült volna ez a pálya”. 

A felsőoktatásról szólva azt mondta: a kétciklusú, úgynevezett bolognai rendszert nagyon elsietetten és generálisan vezették be Magyarországon, amit nem várt el tőlünk az Itt feladat a felülvizsgálat és a struktúra helyretétele - mondta.

Ezzel szorosan összefüggnek a bolognai rendszer végig nem gondolt bevezetésből fakadó tartalmi gondok és a felsőoktatás tömegesedéséből adódó problémák - érvelt az államtitkár. Kiemelkedik e problémahalmazból a tanárképzés ügye. “Ez alapvető kérdése a felsőoktatásnak, mivel itt készül a jövő: amilyenek a tanárok, olyanok lesznek az iskolák. Itt a legsürgősebb a bolognai rendszer felülvizsgálata” - szögezte le a szakpolitikus. 

 

bolgonai rendszer tanterv Hoffman Rózsa oktatás iskola évfolyam
Kapcsolódó cikkek