Közélet

Naponta öt órát töltenek a képernyő előtt a tizenévesek

Tíz év alatt tizenhatszorosára nőtt azon fiatalok száma, akik naponta interneteznek. A szélesedő kínálat és az újabb platformok használatának eredményeként ma már naponta 4,9 órát töltenek el a különböző képernyők előtt a 15-19 évesek. A rádió és a magazinok fogyasztása pedig lassú csökkenést mutat körükben – derül ki a GfK Hungária és az Ipsos Nemzeti MédiaAnalízis tanulmányának elemzéséből.

A 15-19 évesek egy évtizeddel ezelőtti médiafogyasztása kisebb intenzitást mutatott, médiatípusonként 5-6 százalékpontnyi különbséggel, de mintázata megegyezett a felnőtt lakosság szokásaival.

Különösen az elmúlt öt év hozott drasztikus változásokat: rohamosan terjedő internethasználat, a 2000-es 4 százalékról 2010-re 65 százalékra növekedett. A televízió nézés 6 százalékpontnyi emelkedést ért el, míg a másik két klasszikus médiatípus (rádió és magazinok) fogyasztása lassú csökkenést mutat a fiatalok körében.

A teljes médiafogyasztásra szánt idő tovább növekszik és egyre nagyobb szeletet hasít ki a 15-19 évesek mindennapjaiból. A növekedés motorja az internet, amely felváltott több szabadidős és társas tevékenységet is. Napjainkban már közel öt órát töltenek a számítógép – esetleg okostelefon – és a televízió képernyői előtt a fiatalok, mondta el Kántor a GfK Hungária Média szektorának menedzsere.

Az elmúlt tíz évben a televízió nézésre és internetezésre szánt együttes idő 69 százalékos növekedése mellett a két médium fogyasztásának aránya is jelentősen átalakult. Míg 2000-ben a televízió nézés az együttes idő 91 százalékát tette ki, addig 2010-ben már csak 59 százalékot.

A Nemzeti MédiaAnalízis komplex médiafogyasztási szegmensei közül a 2005-ös 27 százalékról 64 százalékra növekedett a netfüggők száma a 15-19 évesek körében. Ez a változás megmutatkozik a fiatalok szabadidő eltöltési és életstílus szegmenseinek átstrukturálódásában is, melynek következtében egyre többen vannak azok, akik az otthonülő, elszigetelt zárkózott életstílust választják és egyre kevesebben azok, akik a fiatalos, eljáró, a szabadidejüket aktívan eltöltő fiatalok csoportjába tartoznak.

média internet magazin fogyasztás GfK rádió
Kapcsolódó cikkek