Bazylko megerősíti az aukciósházak forgalmából és a rekordleütésekből levonható tanulságot, amely szerint a lengyelországi műgyűjtők elsősorban a 19. századi, 20. század eleji festészetet keresik. A kortárs művészet gyorsabb térhódításához szerinte szükség volna olyan példaképekre, amilyen a Poznanban kortárs művészeti kiállítóhelyet működtető gyűjtő, Grazyna Kulczyk, aki mellesleg Lengyelország leggazdagabb emberének, Jan Kul-czyknak a felesége. A Forbes magazin listáján szereplő 100 leggazdagabb lengyel közül mindössze ötnek van kötődése a kortárs képzőművészethez – mondja Bazylko. Kulczyk mellett ilyen a Meble Vox bútoripari cég tulajdonosa, a poznani Piotr Voelkel, aki Vox Artis néven hozott létre művészeti alapítványt, vagy Andrzej Walczak, az Atlas csoport társtulajdonosa, aki Lódzban alapított galériát (lásd táblázatunkat). Javíthatja a helyzetet, hogy Lengyelország-szerte új kortárs művészeti múzeumok épülnek (Varsó, Wroclaw) vagy nyíltak meg nemrég (Krakkó) – teszi hozzá a szakértő. Ráadásul a lengyel kortárs művészek nemzetközi ismertsége és elismertsége viszonylag jó: Bazylko szerint több mint húsz művész sorolható ebbe a körbe, és közülük némelyiket olyan vezető külföldi galériák képviselnek, mint a Gagosian, a Hauser & Wirth vagy a Sadie Coles.