BUX 43,468.28
+0.31%
BUMIX 3,801.11
+1.13%
CETOP20 1,824.74
-0.08%
OTP 8,930
+3.40%
KPACK 3,100
0.00%
0.00%
0.00%
+0.29%
+1.00%
ZWACK 17,400
+0.87%
+2.27%
ANY 1,540
0.00%
RABA 1,135
+1.79%
0.00%
+2.27%
0.00%
0.00%
OPUS 153.8
+0.52%
-4.00%
-0.74%
0.00%
+0.96%
OTT1 149.2
0.00%
-0.44%
MOL 2,900
-3.33%
+1.04%
ALTEO 2,780
+1.46%
-5.33%
+0.11%
0.00%
-0.85%
+5.26%
MKB 1,972
0.00%
0.00%
+0.34%
0.00%
0.00%
SunDell 45,800
0.00%
0.00%
-2.88%
+0.48%
0.00%
+3.59%
+3.28%
GOPD 12,400
-0.80%
OXOTH 3,490
+0.58%
0.00%
NAP 1,230
+0.99%
0.00%
0.00%
Forrás
RND Solutions
Közélet

Próbaüzem a zöldkikötőben

Hajóhulladék-gyűjtési kísérlet a bajai terminálon, a szolgáltatás az EU támogatásával futó Wanda projekt keretében indult

Az első dunai zöldterminál egy hónapos próbaüzeme alatt kilenc hajó élt az ingyenes hulladékkezelés lehetőségével – tudtuk meg Nagy Lászlótól, a Bajai Országos Közforgalmú Kikötő ügyvezető igazgatójától. Döntően magyar lobogójú hajók adták le a keletkezett szennyet, amely főleg fáradt olajból, olajos szemétből, olajos rongyból, illetve kommunális, szelektíven gyűjtött hulladékból tevődött össze. A második ingyenes üzemelés a héten kezdődött.

A Bajai Országos Közforgalmú Kikötőben májusban nyílt meg az első, kifejezetten a hajóhulladékok kezelését célzó létesítmény a magyarországi Duna-szakaszon. A zöldterminál a hajókon keletkező hulladékok fogadására és előkezelésére alkalmas. A beruházás infrastrukturális része hazai forrásból valósult meg, a szolgáltatás pedig az EU támogatásával futó – a hét Duna menti országot képviselő kilenc partnerszervezet, közöttük a KTI Közlekedéstudományi Intézet együttműködésével zajló – Wanda projekt (hulladékkezelés a belvízi hajózás számára a Dunán) keretében indult útjára.

A hajók mindennapi működése során többféle veszélyes hulladék is keletkezik: olajos törlőrongyok, akkumulátorok, olajos és zsíros fenékvíz. A bajai létesítmény alkalmas mindezek fogadására, a kommunális jellegű hulladék szelektív gyűjtésére és – speciális berendezése révén – az olajos fenékvízből különválasztani a veszélyes és nem veszélyes összetevőket. Az olaj ezt követően további ártalmatlanításra hulladékkezelőhöz, a viszszamaradó igen alacsony olajtartalmú víz pedig a kommunális szennyvízhez hasonlóan a csatornahálózatba kerül, majd a szennyvíztisztítóban újabb tisztításon esik át.

A beruházás két ütemben készült el, először a parti, majd a vízoldali egység. Az utóbbit ez év május 18-án adták át. A hajóhulladékok kezelésével foglalkozó nemzetközi Wanda projekt keretében üzembe helyezett első Duna menti zöldterminálnál júniusi próbaüzeme alatt ingyenes volt a hulladékkezelés a dunai hajók részére. Ez kiterjedt az olajos fenékvízleszívásra, egyéb veszélyes hulladékok lerakására, továbbá a kommunális hulladék szelektív begyűjtésére. A négy hét során a hajóüzemeltetők kipróbálhatták és megismerhették a rendszert, hogy a jövőben – immár a finanszírozásban is részt vállalva – eleget tehessenek a törvényben előírt hulladékleadási kötelezettségüknek. A második ingyenes üzemelés szeptember 12-től egy hónapig tart. A tesztidőszak lehetővé teszi a forgalom, a hajókon keletkező veszélyes és egyéb hulladékok előfordulási gyakoriságának, menynyiségének, kezelési lehetőségeinek a vizsgálatára.

Kezelt hulladékok

l hajókon keletkezett veszélyes és nem veszélyes hulladékok

l hajók olajos fenékvize

l hajókon gyűjtött kommunális szennyvíz

l egyéb, kannákban vagy konténerekben gyűjtött veszélyes és nem veszélyes hulladékok

l kommunális hulladék

l hajók olajos fenékvize

l hajókon gyűjtött kommunális szennyvíz

l egyéb, kannákban vagy konténerekben gyűjtött veszélyes és nem veszélyes hulladékok

l kommunális hulladék-->

Értesüljön a gazdasági hírekről első kézből! Iratkozzon fel hírlevelünkre!
Kapcsolódó cikkek