A szakértők azokat az újfajta
kihívásokat vizsgálták, amelyekkel a vállalatok a jövőben egyre inkább szembesülnek a munkaerő toborzása és megtartása során, figyelembe véve a növekvő hálózati követelményeket, a mobilitási képességeket és a biztonsági kockázatokat.
A felsőoktatási hallgatók és a harminc év alatti fiatal alkalmazottak harmada egy-egy állásajánlat megfontolása során legalább annyira lényegesnek tartja a közösségimédia-használat szabadságát, a használt technológiai eszközök szabad megválasztását és a mozgásszabadságot, mint a bérajánlatot. A gyakorlatban – a hazait és a nemzetközit egyaránt beleértve – ugyanakkor az utóbbi időben éppen ellenkező tendencia figyelhető meg, a cégek egy része munkahatékonysági szempontokra és az informatikai rendszerek leterheltségére hivatkozva igyekszik korlátozni a közösségi felületek látogatását. A mobileszközök gyorsabb terjedését pedig minden bizonnyal befolyásolja a kedvezőtlen makro-
és mikrogazdasági környezet, amely a vállalkozások egy részénél a beruházások visszafogására ösztönöz.
A közösségi felületek használata kapcsán a tanulmány kiemeli, hogy a főiskolai, egyetemi hallgatók több mint fele, 56 százaléka véli úgy, hogy ha olyan vállalat ajánlana állást nekik, amely tiltja a közösségi média használatát, akkor azt vagy viszszautasítaná, vagy elfogadná ugyan, de később igyekezne megtalálni a tiltást kijátszó kiskaput. A hallgatók mintegy kétharmada jelezte, hogy az állásinterjú során mindenképpen rákérdez a közösségi média használatára vonatkozó céges irányelvekre.
Vannak ugyanakkor már szép számmal pozitív példák is. A Cisco megbízásából készült kutatásban megkérdezett pályakezdők 41 százaléka elmondhatta, hogy vállalata a felvételi
beszélgetésen kifejezetten rugalmas irányelveket fogalmazott meg a mobilkészülékek és a
közösségi média használatával kapcsolatban. Egyharmaduk szerint az új technológiai vívmányok terén mutatott jártasságuk pedig döntő tényező volt abban, hogy elnyerték az adott állást, ez arra utal, hogy ma már a cégek egy része is elismeri: az újfajta eszközök a hozzáértő internetgeneráció kezében növelhetik a hatékonyságot és a versenyelőnyt. Egyéb, egy újfajta értékrendet jelképező megállapításai is vannak a felmérésnek. A fiatalok közel fele gondolkodik ma már úgy, hogy inkább veszszen el a pénztárcája vagy a kézitáskája, semmint az okostelefonja vagy az egyéb mobileszköze. A felmérésbe bevont alkalmazottak már több mint háromnegyedének többféle eszköze is van, így például noteszgépe és okostelefonja, illetve több telefonja és számítógépe. A pályakezdő fiatalok harmada világszerte legalább három készüléket használ munkája során.
Érdekes megfigyelni a még pályaválasztás előtt álló értelmiségi fiatalok gondolkodását a céges eszközök használatával kapcsolatban is. A megkérdezettek több mint 70 százaléka véli úgy, hogy a vállalattól kapott készülékek használatát személyes és üzleti célokra egyaránt engedélyezni kell, mert a napi életvitelükben is összemosódik a munkahelyi és a személyes szféra. Sőt, négyötödük egyenesen maga szeretné megválasztani a munkához használt mobilkészülékét: vagy úgy, hogy a cég ad egy bizonyos keretet a vásárláshoz, vagy úgy, hogy saját készülékét is használhassa a vállalat által biztosított eszközök mellett.
A rugalmas munkavégzést tekintve még nagyobb az elvárás a fiatalok körében, a hallgatók 40, a pályakezdőknek pedig már a 45 százaléka tartja ezt fontosabbnak a jobb fizetésű, de rugalmatlanabb munkahelynél. Jelenleg a kutatásba bevont fiatal alkalmazottak 57 százalékának, vagyis több mint felének van távoli elérése a vállalati hálózathoz, de csak minden negyedik teheti ezt meg bárhol és bármikor. Ötből ketten tartják nagyon fontosnak, hogy bárhol és bármikor kapcsolódhassanak a munkahelyi hálózathoz.
A még pályaválasztás előtt állók 70 százalékának határozott véleménye, hogy szükségtelen állandóan az irodában ülni, sőt, minden negyedik szerint kifejezetten javulna a munkavégzési hatékonyságuk, ha a feladataikat a munkahelyükön kívül máshol is, például otthon végezhetnék. A megkérdezett felsőoktatási hallgatók és pályakezdők több mint fele igényli, hogy a céges adatokhoz a vállalati hálózaton keresztül otthoni számítógépéről és privát mobilkészülékéről is hozzáférhessen.
A felmérést az InsightExpress nevű amerikai
piackutató cég végezte az ugyancsak amerikai Cisco Systems megbízásából.
a hagyományos elvárások – fizetés, karrierépítési lehetőség – befolyásolják, hanem a mobileszközök, a közösségi média, illetve az erre építhető mobilizálható, rugalmas munkavégzés elérhetősége is. Emiatt a humánerőforrás-szakmában érdemes
elgondolkodni az eddig használt módszerek átalakításán – áll egy nemzetközi felmérésben. VG-összeállítás Kutatás az internetgenerációról A felmérés a felsőoktatásban tanulók és a húszas éveikben járó fiatal értelmiségiek körében, mindkét területről száz-száz válaszadó bevonásával készült az alábbi országokban: Egyesült Államok, Kanada, Mexikó, Brazília, Nagy-Britannia, Franciaország, Spanyolország, Németország, Olaszország, Oroszország, India, Kína, Japán és Ausztrália.
A felmérést az InsightExpress nevű amerikai
piackutató cég végezte az ugyancsak amerikai Cisco Systems megbízásából.-->
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.