BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Mire jó az internet?

A gazdasági válság és a technológiai fejlődés egyformán arra sarkallja a műkereskedelem szereplőit, hogy stratégiai fegyverként kezeljék az internetet.

A Kieselbach Galéria tavaly decemberben nemcsak az aukciós porondra tért vissza, hanem (többek között online művészeti magazint és műgyűjtés-történeti információkat tartalmazó) internetes portálja megújításával és folyamatos fejlesztésével is igyekszik minél fontosabb helyet kivívni magának a hazai műkereskedelmi-művészeti szcénában. A Pintér Aukciósház nemrég rendezte meg első online árverését, amelyen a régi bútoroktól a kortárs festményekig gyakorlatilag minden, a cég által forgalmazott tárgykör bőséges anyaggal szerepelt. Ez a megoldás egyszerre költséghatékony és sokak számára kényelmes, hiszen nem kell adott időpontban az aukciós teremben – vagy akár telefonközelben – lenni.

Ez a két példa is mutatja, hogy a hagyományos műkereskedelem szereplői a gyenge műtárgypiaci kereslet közepette egyfajta kitörési pontként kezelik a világhálót. A nagy kérdés persze az, hogy milyen internetes megoldások bizonyulnak Magyarországon is sikeresnek. A külföldön ismert modellek közül internetes árverezőportálra, műtárgypiaci adatbázisra, hagyományos aukciósházak és galériák kínálatát összegyűjtő portálra egyaránt akad magyar példa. Minden esetben jelentős korlátokkal kell azonban számolni. Elég arra utalni, hogy a piacvezető online árverezőportál, a vatera.hu a magas színvonalú képző- és iparművészeti alkotások területén alig tud labdába rúgni, hiszen a felhasználónév mögé rejtőző eladókkal szemben ritkán van meg az ilyen tárgyak vásárlásánál kulcsfontosságú tényező, a bizalom.

Ambiciózus új kezdeményezést jelent a műtárgy.com oldal, amely 2011 elején jött létre, és – a piaci igények felmérése, az internetes tartalom és technikai megoldások fejlesztése és tesztelése után – szeptembertől működik éles üzemben. A modell lényege az, hogy magánszemélyek, galériák, aukciósházak és művészek által kínált tárgyakat jelenítenek meg jól áttekinthető módon, 16 kategóriában. A vevőknek nem kell regisztrálniuk a kereséshez, és közvetlenül a hirdetővel léphetnek kapcsolatba. Tehát nem a műtárgy.com felületén történik az egyeztetés, hanem akár személyesen a galériában vagy a művész műtermében. Kiemelt ügyfelek egy Excel-táblázat segítségével tömegesen tölthetnek fel tételeket, ami például teljes aukciós katalógusok bemutatásához optimális (legutóbb az Orex és a Nagyházi tette közzé aktuális ékszeraukciójának anyagát).

Célunk az, hogy olyan piacvezető „kezdő” oldal legyünk, mint a maga területén a hasznaltauto.hu vagy az ingatlan.com – összegezte Kollmann Szilvia, a műtárgy.com-ot működtető cég ügyvezetője. Elmondása szerint az oldal látogatottsága folyamatosan nő, naponta 15-20 új felhasználót regisztrálnak. Fontosnak tartják azt, hogy minőségi tárgyak hirdetései kerüljenek be az adatbázisba: ennek érdekében például szakmai szűrésnek vetik alá a jelentkező kortárs művészeket. A másik kiemelt cél az, hogy új vevőket hozzunk a piacra, az új generációs gyűjtők köréből és külföldről – mondja Kollmann Szilvia. Ennek érdekében az oldal angol nyelven is elérhető, és egyre több látogató van a környező országokból és Európa más országaiból is. A műgyűjtéssel most ismerkedő fiatal generációk megnyerésére számos újszerű funkciót (pl. egyszerű Facebook-megosztás-gomb, a saját hirdetések megtekintéseinek egyszerű nyomon követése) bevetnek.

A több ezer feltöltött hirdetés között egyelőre a festmény és a bútor a két legnépszerűbb kategória. Az eladások nem a portálon keresztül történnek, de a hirdetéseknek köszönhetően megvalósult tranzakciókról általában rendelkezik adatokkal a cég. Ezek szerint a „dobogós” kategóriák a festmény, a bútor és a porcelán – ugyanakkor szinte minden kategóriában volt már sikeres eladás. Különösen népszerűek a kortárs klasszikusok festményei, a zsebórák, az aranypénzek, a kisbútorok, a különleges porcelánok.

Felhasználói szinten természetesen legtöbb a magánszemély, akik közül sokan hirdetők is, de a meghatározó hazai galériák jelentős része is jelen van, és nő a művészek száma is. Az oldal használata ingyenes, magánszemélyeknek pedig a hirdetés is, ezért az üzleti modelljük a galériáktól, kereskedőktől, alkotóktól és a műtárgyakkal kapcsolatos szolgáltatásokat kínálóktól ered.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.