Mire jó az internet?
A Kieselbach Galéria tavaly decemberben nemcsak az aukciós porondra tért vissza, hanem (többek között online művészeti magazint és műgyűjtés-történeti információkat tartalmazó) internetes portálja megújításával és folyamatos fejlesztésével is igyekszik minél fontosabb helyet kivívni magának a hazai műkereskedelmi-művészeti szcénában. A Pintér Aukciósház nemrég rendezte meg első online árverését, amelyen a régi bútoroktól a kortárs festményekig gyakorlatilag minden, a cég által forgalmazott tárgykör bőséges anyaggal szerepelt. Ez a megoldás egyszerre költséghatékony és sokak számára kényelmes, hiszen nem kell adott időpontban az aukciós teremben – vagy akár telefonközelben – lenni.
Ez a két példa is mutatja, hogy a hagyományos műkereskedelem szereplői a gyenge műtárgypiaci kereslet közepette egyfajta kitörési pontként kezelik a világhálót. A nagy kérdés persze az, hogy milyen internetes megoldások bizonyulnak Magyarországon is sikeresnek. A külföldön ismert modellek közül internetes árverezőportálra, műtárgypiaci adatbázisra, hagyományos aukciósházak és galériák kínálatát összegyűjtő portálra egyaránt akad magyar példa. Minden esetben jelentős korlátokkal kell azonban számolni. Elég arra utalni, hogy a piacvezető online árverezőportál, a vatera.hu a magas színvonalú képző- és iparművészeti alkotások területén alig tud labdába rúgni, hiszen a felhasználónév mögé rejtőző eladókkal szemben ritkán van meg az ilyen tárgyak vásárlásánál kulcsfontosságú tényező, a bizalom.
Ambiciózus új kezdeményezést jelent a műtárgy.com oldal, amely 2011 elején jött létre, és – a piaci igények felmérése, az internetes tartalom és technikai megoldások fejlesztése és tesztelése után – szeptembertől működik éles üzemben. A modell lényege az, hogy magánszemélyek, galériák, aukciósházak és művészek által kínált tárgyakat jelenítenek meg jól áttekinthető módon, 16 kategóriában. A vevőknek nem kell regisztrálniuk a kereséshez, és közvetlenül a hirdetővel léphetnek kapcsolatba. Tehát nem a műtárgy.com felületén történik az egyeztetés, hanem akár személyesen a galériában vagy a művész műtermében. Kiemelt ügyfelek egy Excel-táblázat segítségével tömegesen tölthetnek fel tételeket, ami például teljes aukciós katalógusok bemutatásához optimális (legutóbb az Orex és a Nagyházi tette közzé aktuális ékszeraukciójának anyagát).
Célunk az, hogy olyan piacvezető „kezdő” oldal legyünk, mint a maga területén a hasznaltauto.hu vagy az ingatlan.com – összegezte Kollmann Szilvia, a műtárgy.com-ot működtető cég ügyvezetője. Elmondása szerint az oldal látogatottsága folyamatosan nő, naponta 15-20 új felhasználót regisztrálnak. Fontosnak tartják azt, hogy minőségi tárgyak hirdetései kerüljenek be az adatbázisba: ennek érdekében például szakmai szűrésnek vetik alá a jelentkező kortárs művészeket. A másik kiemelt cél az, hogy új vevőket hozzunk a piacra, az új generációs gyűjtők köréből és külföldről – mondja Kollmann Szilvia. Ennek érdekében az oldal angol nyelven is elérhető, és egyre több látogató van a környező országokból és Európa más országaiból is. A műgyűjtéssel most ismerkedő fiatal generációk megnyerésére számos újszerű funkciót (pl. egyszerű Facebook-megosztás-gomb, a saját hirdetések megtekintéseinek egyszerű nyomon követése) bevetnek.
A több ezer feltöltött hirdetés között egyelőre a festmény és a bútor a két legnépszerűbb kategória. Az eladások nem a portálon keresztül történnek, de a hirdetéseknek köszönhetően megvalósult tranzakciókról általában rendelkezik adatokkal a cég. Ezek szerint a „dobogós” kategóriák a festmény, a bútor és a porcelán – ugyanakkor szinte minden kategóriában volt már sikeres eladás. Különösen népszerűek a kortárs klasszikusok festményei, a zsebórák, az aranypénzek, a kisbútorok, a különleges porcelánok.
Felhasználói szinten természetesen legtöbb a magánszemély, akik közül sokan hirdetők is, de a meghatározó hazai galériák jelentős része is jelen van, és nő a művészek száma is. Az oldal használata ingyenes, magánszemélyeknek pedig a hirdetés is, ezért az üzleti modelljük a galériáktól, kereskedőktől, alkotóktól és a műtárgyakkal kapcsolatos szolgáltatásokat kínálóktól ered.


