Tovább szigorítaná Brüsszel az autók légszennyezési előírásait
Jelentős mértékben csökkentené az új személygépkocsik és a kisteherautók szén-dioxid-kibocsátását az a javaslat, amit tegnap mutatott be az Európai Bizottság. A javaslatok a 2011-es 135,7 grammról és a 2015-re kötelezően előírt 130 grammos célértékről 2020-ra kilométerenként 95 grammra szorítanák vissza az új személygépkocsik átlagos kibocsátását. A kisteherautók szén-dioxid-kibocsátása a 2010-es 181,4 grammról és a 2017-re kötelezően előírt 175 gramm célértékről 2020-ra 147 grammra csökkenhet.
A 2020-ra meghatározott kötelező célértékek ugyan már szerepelnek a meglévő uniós jogszabályokban, de azokat még végre kell hajtani. A bizottság által tegnap javasolt rendeletek az említett célkitűzések teljesítésének módszereit határozzák meg.
Brüsszel szerint a javaslatok hozzájárulnak ahhoz, hogy teljesülhessen az EU célkitűzése, miszerint az üvegházhatású gázok kibocsátásának szintjét 2020-ig az 1990-es szinthez képest 20 százalékkal kell csökkenteni. Az autók és kisteherautók együttesen az uniós szén-dioxid-kibocsátás közel 15 százalékáért felelnek.
A bizottság számításai szerint a következő évtizedben minden új személygépkocsi az első évben átlagosan mintegy 340 euró összegű üzemanyagot fog megspórolni tulajdonosának, ha sikerül megvalósítani a célkitűzéseket. Uniós szinten összességében évente mintegy 30 milliárd euró értékű üzemanyagköltséget lehetne megtakarítani. A 2030-ig tartó időszakban így megközelítőleg 420 millió tonna szén-dioxid kibocsátása előzhető meg.
A javaslat az autóipar számára költségemelkedést eredményezne – reagáltak autóipari szakemberek. A zöldszervezetek szerint viszont Brüsszel engedett az ipar lobbijának, mivel radikálisabb javaslattal is előállhatott volna. 


