BUX 41,379.85
+0.30%
BUMIX 3,964.65
+0.41%
CETOP20 1,920.34
0.00%
OTP 10,425
+1.21%
KPACK 3,100
0.00%
0.00%
0.00%
+1.13%
+0.50%
ZWACK 17,150
0.00%
0.00%
ANY 1,650
+3.77%
RABA 1,185
0.00%
-0.88%
+1.50%
+0.61%
-1.84%
OPUS 191.2
-0.42%
+12.27%
+0.25%
0.00%
-1.11%
OTT1 149.2
0.00%
0.00%
MOL 2,830
+0.07%
+0.50%
ALTEO 2,350
+0.86%
0.00%
-0.59%
EHEP 1,575
+21.62%
+2.94%
+0.90%
MKB 1,972
0.00%
0.00%
-0.50%
0.00%
0.00%
SunDell 39,800
0.00%
-1.41%
-0.75%
-5.05%
-7.75%
-1.57%
NUTEX 10.45
0.00%
GOPD 12,500
0.00%
OXOTH 3,790
0.00%
0.00%
NAP 1,200
-2.12%
0.00%
-4.15%
Forrás
RND Solutions
Közélet

Tovább szigorítaná Brüsszel az autók légszennyezési előírásait

Jelentős mértékben csökkentené az új személygépkocsik és a kisteherautók szén-dioxid-kibocsátását az a javaslat, amit tegnap mutatott be az Európai Bizottság. A javaslatok a 2011-es 135,7 grammról és a 2015-re kötelezően előírt 130 grammos célértékről 2020-ra kilométerenként 95 grammra szorítanák vissza az új személygépkocsik átlagos kibocsátását. A kisteherautók szén-dioxid-kibocsátása a 2010-es 181,4 grammról és a 2017-re kötelezően előírt 175 gramm célértékről 2020-ra 147 grammra csökkenhet.

A 2020-ra meghatározott kötelező célértékek ugyan már szerepelnek a meglévő uniós jogszabályokban, de azokat még végre kell hajtani. A bizottság által tegnap javasolt rendeletek az említett célkitűzések teljesítésének módszereit határozzák meg.

Brüsszel szerint a javaslatok hozzájárulnak ahhoz, hogy teljesülhessen az EU célkitűzése, miszerint az üvegházhatású gázok kibocsátásának szintjét 2020-ig az 1990-es szinthez képest 20 százalékkal kell csökkenteni. Az autók és kisteherautók együttesen az uniós szén-dioxid-kibocsátás közel 15 százalékáért felelnek.

A bizottság számításai szerint a következő évtizedben minden új személygépkocsi az első évben átlagosan mintegy 340 euró összegű üzemanyagot fog megspórolni tulajdonosának, ha sikerül megvalósítani a célkitűzéseket. Uniós szinten összességében évente mintegy 30 milliárd euró értékű üzemanyagköltséget lehetne megtakarítani. A 2030-ig tartó időszakban így megközelítőleg 420 millió tonna szén-dioxid kibocsátása előzhető meg.

A javaslat az autóipar számára költségemelkedést eredményezne – reagáltak autóipari szakemberek. A zöldszervezetek szerint viszont Brüsszel engedett az ipar lobbijának, mivel radikálisabb javaslattal is előállhatott volna.

Értesüljön a gazdasági hírekről első kézből! Iratkozzon fel hírlevelünkre!
Kapcsolódó cikkek