Közélet

Parlament: két vasútvonalat vennének be a nemzeti vagyonba

A nemzeti vagyonról és az agrárszabályozásról vitáztak a Parlamentben ma. Az is kiderült: néhányan megtarthatják a trafikjukat, igaz, csak elvileg. A gyakorlatban nagyon kevesen felelhetnek meg minden feltételnek.

Új pályázati kiírás jelent meg a Nemzeti Dohánykereskedelmi Nonprofit Zrt. honlapján a kiskereskedőknek, akik korábban dohányárusítással foglalkoztak, de nem nyertek jogosultságot - jelentette be Fónagy János államtitkár a Parlamentben.

Fónagy János a jobbikos Szilágyi György napirend előtti felszólalására reagálva arról beszélt: az új pályázati kiírással lehetőséget kapnak a korábban dohányárusítással foglalkozó családok, hogy tevékenységüket folytassák.

Igaz, nem mindenki. A részleteket már nem fejtette ki Fónagy, de valójában rendkívül szűk a kör, akik így mégis megtarthatják a trafikjukat. Csakis az élhet ugyanis a lehetőséggel, aki legkésőbb 1993. január 1-je óta üzemelteti a trafikját (vagy legfeljebb örökölte azóta), méghozzá ugyanazon a helyen. Elvárás az is, hogy máshonnan jövedelme nem származhat, az éves árbevétel legfeljebb 100 millió forintos, aminek az elmúlt öt évben legalább 80 százaléka dohányárusításból ered.

Persze mint Fónagy elmondta, szerinte már első körben is a legelőnyösebb pályázatok nyertek. “Magyarországon 18 percente hal meg egy ember a dohányzás miatt, ezen akarunk változtatni. célunk a magyarok egészségének védelme volt, ennek érdekében a piac átrendezése” - magyarázta a kormány lépéseit trafikügyben.


Két vasútvonal a nemzeti vagyonban

A nemzeti vagyonról szóló törvény módosításáról szóló javaslat általános vitájával folytatta munkáját kedden az Országgyűlés.  A javaslat értelmében két műemléki védettségű vasúti vonallal egészülne ki a nemzeti vagyonról szóló törvény.

Navracsics Tibor expozéjában kiemelte: a javaslattal a Győr-Veszprém, valamint Nagyirtás-Nagybörzsöny vonallal egészítenék ki a nemzeti vagyonról szóló törvény mellékletében szereplő országos törzshálózati vasúti pályákat. Az érintett vonalak így az állam kizárólagos vagyoni tulajdonába kerülnének. Völner Pál államtitkár a kormány nevében azt mondta, hogy támogatják a törvényi felsorolás kiegészítését kezdeményező indítványt. Hozzátette: kiemelt nemzetstratégiai érdek a fokozott védettséget élvező, kizárólagos állami tulajdonba tartozó vagyoni kör gyarapítása és megőrzése.

Az MSZP-s Göndör István jelezte, hogy a frakciójuk támogatja az indítványt. Ugyanakkor megjegyezte: van annak valami bája, hogy ezt a javaslatot képviselők, élükön Navracsics Tiborral nyújtották be. Hozzátette: az előző kormányok idején a közlekedés racionalizálását szerették volna javítani, ugyanakkor egyetlen település sem maradt volna ellátás nélkül, a közlekedést vagy közúton, vagy vasúton mindenütt biztosítani akarták. Szóba hozta azt is, hogy a vasúti közlekedés tarifái az elmúlt időszakban jelentősen változtak. Szerinte a mostani kormány élen jár abban, hogyan lehet ügyes trükkel a fogyasztókra, az emberekre hárítani döntései következményeit. A jobbikos Z. Kárpát Dániel pedig azt mondta, támogatja azt az alapcélt, hogy ilyen, kistérségi szintre vonatkozó témákat törvényben rögzítsenek. Ugyanakkor szóvá tette a javaslat címét, és azt mondta: a nemzeti egy jóval szélesebb kategória, mint az állami vagyon, beleértendő az ország termelőkapacitása is.

Több döntési jog a kormánynál - a mezőgazdaságban is

Megkezdődött a mezőgazdasági döntési folyamatokat átrendező törvényjavaslat vitája is. Budai Gyula államtitkár arról beszélt: a kabinet kormányhatározatban szabályozta újra a vidékfejlesztési miniszter tanácsadó, véleményező, konzultatív testületeit, ennek közzététele viszont addig nem történhet meg, amíg a törvénymódosítást el nem fogadják. A környezetvédelmi törvényből kiveszik a Nemzeti Környezetvédelmi Program Bizottságra vonatkozó rendelkezéseket, a vadgazdálkodásról szóló törvényből az Országos Vadgazdálkodási Tanácsra, a halászatról és a horgászatról szóló törvényből az Országos Halászati Bizottságra, az erdőgazdálkodásról szóló törvényből pedig a Országos Erdő Tanácsra vonatkozó szabályozást.

Gőgös Zoltán MSZP-s képviselő a rendeleti kormányzásra való áttérésként értékelte a javaslatot, szerinte nem érthető, hogy mi alapján "mazsolázott" a minisztérium a támogató testületek közül, miért pont ezek kerültek ki a jogszabály hatálya alól. A független közt ülő Schiffer András pedig úgy vélte: a törvényjavaslat tétje, hogy fennmarad-e Magyarország vetőmag-önrendelkezése és GMO-mentessége.

Annak a javaslatnak az általános vitája is megkezdődött - igaz, a teljes parlamenti egyetértés mellett sokáig nem tartott -, amely kibővítené, mivel kell kibővíteni a parlamentnek benyújtandó agrárjelentést. A jelentésben ezután olyan szakterületek is helyet kapnak, mint a vidéki életminőség alakulása, a környezetvédelem, a víz, a levegő és a talaj állapota.

vasút nemzeti vagyon trafik mezőgazdaság Parlament
Kapcsolódó cikkek