BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Melyik párt járhat jól a rémesen alacsony részvétellel?

A legnagyobb hiba, amit az elemzők és az újságírók el tudnak követni a napközbeni részvételi adatok böngészése közben, ha ezekből elkezdik megtippelgetni, melyik pártnak lehet jó az aktuálisan épp alacsony vagy magas részvétel. Az egészen biztos, hogy a mostani részvételi arány eddig borzasztóan gyenge, különösen fontos lehet tehát, melyik párt mennyire képes mobilizálni a választóit - ha a kampánynak ezt a részét jól találják el, az több mandátumot érhet, vagy épp az 5 százalékos küszöböt.

Nem próbáljuk itt precízen megtippelni, ki lehet a mostani alacsony részvétel igazi győztese, hiszen jelenleg a részvételi arányok mellett egy dolgot tudunk: az áprilisi eredményeket. Ebből az derül ki, hogy Budapesten, ahol toronymagasan a legnagyobb a választói aktivitás, a Fidesz nyert (ahogy minden más megyében is), de mindössze egy százalékponttal verték az akkor még együtt induló baloldalt, a Jobbik pedig az országos szintjéhez képest nagyon gyenge lett, az LMP több kerületben meg is előzte.

A Nyugat-Dunántúlon, ahol szintén magasabb a részvétel most, a Jobbik több helyen megelőzte az MSZP-t is - sokan vitatkoztak azóta is, mitől törhetett előre a hagyományosan inkább a szegényebb vidéken erős Jobbik a gazdag országrészben. A legvalószínűbb válaszlehetőség az, hogy ez a vidék hagyományosan jobboldali, így aki a Fideszben csalódott, inkább választ tőlük jobbra lévő pártot, mint a baloldalt. Heves megye, ahol szintén magasabb (pontosabban nem tragikusan alacsony) a részvétel, már nem érdemel ennyi magyarázatot: a Jobbik szülőhazájáról van szó.

A gyengék közül a leggyengébb az Észak-Alföld, valamint Bács-Kiskun, ami a részvételt illeti. Ezek erős Fidesz-bázist jelentenek - de még egyszer fontos hangsúlyozni, semmi okunk nincs azt feltételezni, hogy minden párt szavazói azonos arányban maradnak távol.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.