A PwC tanulmánya arra kereste a választ, hogy milyen esetekben éri meg az áldozatot a rendezés, milyen faktorokat kell számításba venni ahhoz, hogy a sikeres lebonyolítás pozitív változások hajtóereje lehessen – elkerülendő a foci-vb előtti brazíliai hangulatot.
A PwC tanulmánya öt tényezőt javasol megfontolni a pályázat benyújtása előtt: a város felkészültséget, a helyszíneket, hosszú távú hatásokat, infrastruktúrát, és a szellemi tőkét. Ahhoz pedig, hogy a rá irányuló figyelemmel élni tudjon a város, kiemelkedőnek kell lenni a lakosoknak nyújtott szolgáltatások, a fenntartható fejlődés, életminőség, méltányosság és társadalmi befogadás valamint környezeti fenntarthatóság tekintetében is.
• A város felkészültsége – Az átfogó helyzetértékelés részeként érdemes például azt meghatározni, hogy mi a város elsődleges célja a rendezéssel. Három-öt célkitűzés azonosítása segíthet a prioritások szem előtt tartásában. E mellett értékelni kell, hogy milyen előnyök származnak ebből a város, a régió, az ország számára. Fel kell tenni továbbá a kérdést: miért pont most látják elérkezettnek az időt egy nagyszabású sportesemény megrendezésére? A mérhetőség jegyében pedig érdemes meghatározni, hogy milyen mérőszámokkal lehet számszerűsíteni az elért eredményeket, sikereket.
• A helyszínek – Először is: rendelkezik a sportesemény méretének megfelelő sportlétesítményekkel, adottságokkal a pályázó város? Ha nem, milyen beruházásokat kíván eszközölni, milyen kötelezettségeket hajlandó vállalni a vezetés? Érdemes a finanszírozás mikéntjét is előre tisztázni: milyen szerepet játszanak a PPP-beruházások, hogyan fogja a helyi üzleti szféra támogatni a kezdeményezést, és milyen ösztönzőkkel lehet őket érdekeltté tenni? Mindezek mellett a közvéleményt is meg kell nyerni az esemény rendezésehez, ezzel megalapozva a helyi és regionális közösségek támogatását.
• Hosszú távú hatások ¬ A pályázónak érdemes megfogalmaznia, hogy milyen pozitív hatásokat vár az eseménytől, milyen hagyatéka lesz, és ez hogyan állítható a hosszú távú fejlesztések szolgálatába. Számításba kell venni a beruházások, létesítmények későbbi kihasználhatóságát, hogy miként lehet a stadionokat, szálláshelyeket úgy kivitelezni, hogy ne csak egy adott esemény lebonyolításához legyenek megfelelőek. Fel kell mérni, hogy a jövőben milyen hatásai lesznek a közösség sportéletére, és hogy milyen szellemi hagyatékot lehet a későbbiekben hasznosítani a rendezés tapasztalataiból.
• Infrastruktúra – Elengedhetetlenül fontos, hogy a sporteseményt támogató infrastruktúra – a közlekedés, elszállásolás, közművek, higiénia, telekommunikáció - az esemény méretének megfelelően kiépült legyen. Itt szintén lényeges szerepet játszik a finanszírozás kérdése: a PPP-beruházások aránya, az üzleti élet és a helyi közösség képviselőinek szerepvállalása, valamint az, hogy a megkívánt fejlesztések mennyire vannak összhangban a régió hosszú távú terveivel.
• Szellemi tőke – A pályázónak fel kell mérnie, hogy rendelkezik-e a szervezéshez, finanszírozáshoz, és lebonyolításhoz szükséges humán erőforrással, szellemi tőkével, szükségük van-e külső tanácsadóra. Amennyiben pedig korábban már rendeztek hasonló volumenű eseményt, érdemes megvizsgálni, hogy annak pozitív és negatív tapasztalatait miként tudják előnyükre fordítani.
A PwC tanulmánya felhívja a figyelmet arra, hogy hosszú távon gondolkodva kell meghatározni a prioritásokat. Ez hozzájárul ahhoz, hogy a tervezett fejlesztéseknek leginkább megfelelő eseményre pályázzanak. Jó példa erre az 1992-es olimpiai játékoknak otthont adó Barcelona, ahol már régóta eltervezett célokat valósítottak meg a mega-esemény apropóján. Elkészültek a várost elkerülő körgyűrűk, felújították a repteret, alapjaiban szervezték át a tömegközlekedési rendszert, kizöldültek és esztétikusabbak lettek a közparkok és tópartok, rehabilitáltak számos elmaradt városrészt. Felújították a távközlési hálózatot, modernizálták a közegészségügyi ellátórendszert is. Összességében ötven éve tervezgetett, halogatott álmokat valósítottak meg néhány év leforgása alatt. Az átgondoltságot mutatja, hogy hatszor annyit költöttek infrastruktúra-fejlesztésre, mint a játékok lebonyolítására. A város újjászületése üzleti és társadalmi innovációval is járt.
London a 2012-es olimpia házigazdája már a pályázás során tudatosan épített a rendezéssel járó fejlesztések hosszú távú hatásainak kihasználására. Kelet-London, ami korábban gazdaságilag fejletlen része volt a városnak, újjászületett ennek következtében. A 12 milliárd euróra rúgó beruházások már 2005-ben megkezdődtek, és előreláthatólag 2017-ig folytatódnak Kelet-London hosszú távú fejlesztési céljaival összhangban. A játékok Londont, mint kiváló turisztikai, befektetési és kulturális célpontot mutatta be, és a II. Erzsébet Olimpiai Parkot, mint egy új európai városi központot is egyúttal pozícionálta. Itt látható, miért is olyan fontos az esemény előtt és után is figyelembe venni a hatásokat és élni azokkal. A tapasztalatok során felhalmozott tudásnak köszönhetően angol cégek több mint 120 millió font értékű megbízásokat kaptak Brazíliától, mely a 2014-es labdarúgó világbajnokság és a 2016-os olimpia helyszíne is lesz, valamint 60 orosz szerződést is nyélbe ütöttek a Szocsi téli olimpiára és a 2018-as foci-vb-re.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.