„Minden rendelkezésre áll ahhoz, hogy sikeres legyen a következő tanév” – hangoztatta az oktatásért is felelős emberi erőforrások minisztere a Budapesten rendezett szakmai tanévnyitón. Balog Zoltán szerint a pedagógusok tiszteletre méltó fegyelmezettséggel küzdik végig a köznevelés megújítását, amely az elmúlt 25 év legnagyobb átalakítása. Kiemelte, hogy minden megújítási folyamat konfliktusokkal jár, és az eredmények nem egy-két év múlva jelentkeznek. Balog a hagyományt és a modernitást nevezte meghatározó stratégiai értékeknek. Azt szeretné, ha az intézményi reform a tartalmi kérdések felé fordulna és versenyképes tudást tudnának a diákoknak biztosítani.
„A köznevelési rendszernek és iskolának a tudás mellett identitást is kell adnia, a rendszer köznevelés megújítása ezt a célt szolgálja” – hangoztatta a köznevelésért felelős államtitkár. Czunyiné Bertalan Judit szerint a változások a gyermekek érdekében történnek.
„A tehetséggondozás mellett azt is elvárják már az oktatási rendszertől, hogy kompenzálja a hátrányokat, de ezt jelenleg kevésbé tudja ezt megtenni” – mondta a köznevelési intézményrendszer fejlesztéséért felelős helyettes államtitkár. Pölöskei Gáborné korábban erős kritikát fogalmazott meg a Klebelsberg Intézményfenntartó Központról (Klik), többek között racionalizálást sürgetve. Többen Pölöskeinét a már lemondott, de augusztus végéig a helyén maradó Marekné Pintér Aranka utódjának is tartották a Klik élén.
A helyettes államtitkár a tanévnyitón az hangoztatta, hogy az oktatási intézményrendszerben a jelenlegi szerkezet több problémát is felvet, párhuzamosságok figyelhetőek meg például a háttérintézmények között. A feladatmegosztások nem teljesen egyértelműek. Szerinte, ha bonyolulttá vált rendszerrel próbálnak valamit irányítani, az mindig költségesebb, lassabb, áttekinthetetlenebb. Ezért szükség van az egyszerűsítésre ami nemcsak a tanároknak, hanem a szülőknek is segítség. Pölöskeiné szerint megoldás lehet a problémákra, ha egyszemélyes felelősséget alakítanak ki, ahol lehet tudni, kié a feladat, kinek az irányítása alatt. Így ellenőrizhető, követhető rendszer alakulhat ki, amely hatékonyan működhet. Pölöskeiné szerint a bonyolult rendszer a fejlesztéseket is nehezíti.
Javasolta az oktatási anyakönyv létrehozását, amely során egy gyermek adatait elég lenne csak egyszer rögzíteni, amikor is belép az oktatási rendszerbe. Az e-naplókkal kapcsolatban kifejtette, hogy csak akkor lehet majd ezt bevezetni kötelezően, ha valamennyi iskolatípusra alkalmas eszközt tudnak majd ajánlani. Ezzel kapcsolatban már közbeszerzési eljárások zajlanak. „Ez természetes a különböző piaci szereplőknek nem feltétlenül jó, de milyen jó lenne ha az oktatás nem a piacról szólna, hanem valóban az oktatásról, a gyerekekről” – hangsúlyozta Pölöskeiné.
Az Együtt–PM tegnap azt követelte az Emmitől, hogy ne verje szét a működő e-napló rendszert, hanem bízza az iskolákra a szoftverbeszerzést, hiszen azok eddig is remekül megbirkóztak ezzel a feladattal. Az Index szerint bizonytalan, hogy lesz-e szeptembertől elektronikus napló minden iskolában, mivel az Emmi olyan zavaros központi közbeszerzési eljárást akart kiírni a programok megvásárlására, hogy a Közbeszerzési Döntőbizottság nyolc eljárást is indított az ügyben.
A jövőre bevezetendő kötelező hároméves óvodai nevelés kapcsán Pölöskeiné kiemelte: nemcsak infrastrukturális fejlesztésekre (és nemcsak uniós forrásból) van szükség, hanem több óvónőre is. Hangsúlyozta, hogy a korai iskolaelhagyók számának (ezt a problémát a legutóbbi PISA-jelentés is hangsúlyozta) csökkentését is el kell érni.
„A Fidesz oktatáspolitikája eddig minden évben csődöt mondott, az államosított közoktatási mamutintézmény, a Klik létrehozása óta válságban van, a tankönyvpiac államosítása pedig minden évben csúszó, vagy meg sem érkező tankönyvkiszállítást eredményezett” – hangoztatta a tanévnyitó kapcsán Kunhalmi Ágnes. Az MSZP-s politikus szerint a hónapok óta elnök nélkül működő Klik és a Kello tankönyvellátó soha nem lesz képes elvégezni a feladatát.
„Az új tanév újabb tankönyvkáoszt hozhat, sajtóinformációk szerint a pedagógusok néhány nappal a tanévkezdés előtt még mindig nem kapták meg a példányukat az új tankönyvekből” – közölte Arató Gergely. A DK oktatáspolitikusa szerint a „csomagolóközpontban kaotikus állapotok uralkodnak, diák- és közmunkások megfelelő szervezés és irányítás nélkül dolgoznak”.
Sipos Imre több oktatást is érintő jogszabályváltozásról számolt be. A helyettes államtitkár közölte, hogy a pedagógusok minősítési rendszerében a portfólió készítésnél több egyszerűsítés és kedvezmény is lesz, például kevesebb alapdokumentumot kell majd feltölteni.
Sipos Imre több oktatást is érintő jogszabályváltozásról számolt be. A helyettes államtitkár közölte, hogy a pedagógusok minősítési rendszerében a portfólió készítésnél több egyszerűsítés és kedvezmény is lesz, például kevesebb alapdokumentumot kell majd feltölteni.-->
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.