BUX 43,153.83
+0.98%
BUMIX 3,753.51
+0.27%
CETOP20 1,841.99
0.00%
OTP 9,034
+1.30%
KPACK 3,100
0.00%
0.00%
0.00%
+1.75%
-1.46%
ZWACK 17,300
0.00%
0.00%
ANY 1,545
0.00%
RABA 1,130
+1.35%
0.00%
+0.64%
0.00%
0.00%
OPUS 152.8
+0.66%
0.00%
+0.66%
0.00%
+0.61%
OTT1 149.2
0.00%
0.00%
MOL 2,850
+1.28%
0.00%
ALTEO 2,780
0.00%
0.00%
0.00%
0.00%
0.00%
-0.27%
MKB 1,972
0.00%
0.00%
-0.17%
0.00%
0.00%
SunDell 45,800
0.00%
0.00%
0.00%
0.00%
0.00%
+0.50%
GOPD 12,400
0.00%
OXOTH 3,500
0.00%
0.00%
NAP 1,228
0.00%
0.00%
0.00%
Forrás
RND Solutions
Közélet

Egyre nehezebb jogosítványt szerezni

2012 óta kisebb megszakításokkal folyamatosan csökken az autósiskolák száma Magyarországon – derül ki az OPTEN céginformációs szolgáltató adatbázisából.

2012-ben 692 olyan vállalkozás működött hazánkban, amelynek fő tevékenysége járművezető oktatás volt, az idei évre ez a szám 598-re csökkent. A szektor árbevétele ugyanakkor a 2012-es 10 milliárd forint körüli összegről 2015-re 13 milliárd forintra emelkedett. Az alkalmazotti létszámokból kiolvasható, hogy a munkaerőhiány súlyosan érintette az ágazatot. A vizsgált időszakban a vállalkozások alkalmazotti összlétszáma, az egyéni vállalkozásokat nem számítva, 2012-es 1123 főről 2017-re 861 főre csökkent. Ehhez jön még az a körülbelül 3500 szakoktató, akik többsége megbízási szerződéssel, vagy vállalkozói igazolvánnyal végzik tevékenységüket.

A felszámolás alá került cégek aránya a hazai átlaghoz képest alacsony volt a szektorban és a vizsgált időszakban folyamatosan mérséklődött. 2012-ben 2,89 százalék volt a felszámolása alá vont vállalkozások aránya, mely a tavalyi évben már csak 0,47 százalékot ért el.

Hasonlóan kedvezően alakult a végrehajtása alá került cégek aránya. Itt a 2013-as év volt a csúcs, ekkor a működő vállalkozások 10,39 százaléka ellen rendeltek el végrehajtást, míg 2016-ban ez az arány 6,33 százalékra csökkent.

[caption id="" align="alignleft" width="768"]Fotó: AFP Fotó: AFP[/caption]Az ágazatot sújtó negatív tendenciák oka elsősorban az alacsony jövedelmezőség, valamint a képzett munkaerő elszivárgása más szektorokba, illetve külföldre. A csökkenő szakoktatói létszám és annak elöregedése, valamint a pár éve megemelt kötelező gyakorlati óraszám miatt ma sokkal több időbe kerül a gépjárművezetői engedély megszerzése, mint 10 évvel ezelőtt.

Nem enyhítette az ágazat munkaerő problémáinak megoldását az sem, hogy 2005 és 2014 között a Nemzeti Közlekedési Hatóság (NKH) szüneteltette a szakoktatók képzését a tananyag megújítása érdekében. A helyzet különösen vidéken súlyos, hiszen az autósiskoláknak csak 63,4 százaléka működik Budapest és Pest megyén kívül. Ugyanakkor ezek a cégek egy növekvő piaci igényt kell minél rövid idő alatt kiszolgáljanak, hiszen az NKH közleménye szerint a KRESZ tanfolyamra jelentkezők és az azt sikeresen elvégzők aránya egyaránt dinamikusan növekedett 2015-2016-ban.

Értesüljön a gazdasági hírekről első kézből! Iratkozzon fel hírlevelünkre!
Kapcsolódó cikkek