BUX 42,990.47
-0.25%
BUMIX 3,852.18
+1.11%
CETOP20 1,798.64
-1.19%
OTP 9,148
-0.74%
KPACK 3,100
0.00%
0.00%
-5.00%
+0.87%
-1.33%
ZWACK 17,300
-0.29%
0.00%
ANY 1,535
-0.32%
RABA 1,170
0.00%
0.00%
-0.61%
0.00%
-0.48%
OPUS 156.6
+3.16%
-8.50%
0.00%
0.00%
-1.36%
OTT1 149.2
0.00%
-0.45%
MOL 2,834
+0.85%
+0.79%
ALTEO 3,000
0.00%
0.00%
+0.11%
0.00%
0.00%
+4.85%
MKB 1,972
0.00%
0.00%
-0.17%
-13.51%
0.00%
SunDell 46,000
+0.88%
0.00%
+3.31%
+2.60%
-11.11%
+0.75%
+0.90%
GOPD 12,400
0.00%
OXOTH 3,280
0.00%
+0.47%
NAP 1,202
-2.28%
0.00%
-4.59%
Forrás
RND Solutions
Közélet

Szabálytalan lehet a magyar gépjárműadó kivetése a török kamionra

A török tehergépjárművekre kivetett magyar gépjárműadó nincs összhangban az uniós joggal, ugyanis a vizsgált adó az EU-Törökország Társulási Tanács határozata alapján a vámmal azonos hatású díjnak minősül - ismertette az uniós főtanácsnok indítványát az Európai Unió luxembourgi székhelyű bírósága csütörtökön.

A bírósági tájékoztatás szerint Henrik Saugmandsgaard Oe főtanácsnok indítványában hangsúlyozta, a vámmal azonos hatású díj megfizetésének alkalmazása az Európai Unió és a Törökország között fennálló vámunió hatálya alá tartozó árukat illetően nem megengedett.

Az ügy résztelteit ismertetve az uniós bíróság arról tájékoztatott, hogy az Istanbul Lojistik nevű török cég Németországba tartó kamionját a magyar hatóságok feltartóztatták és azt állapították meg, hogy a vállalkozás elmulasztotta befizetni a magyar jogszabályok által előírt gépjárműadót, ezért a céget súlyos pénzbírsággal sújtották.

A főtanácsnok arra emlékeztetett, hogy a társulási tanács határozata által tiltott, vámmal azonos hatású díjnak kell tekinteni minden olyan pénzügyi terhet - bármi legyen is az elnevezése és alkalmazásának módja -, amely a határ átlépésének tényéből eredően sújtja az árukat, anélkül hogy a szó szoros értelmében vett vámnak minősülne.

A dán főtanácsnok azt is megállapította, hogy a vitatott adó alkalmazási feltételei - különösen annak beszedési szabályai és az abból eredő szállítási többletköltségek - nem azonosak a Magyarországon nyilvántartott gépjárművek és a Törökországban regisztrált gépjárművek esetében. Ebből következően a szóban forgó adót, amelyet a török tehergépjárművekre a határ átlépése miatt vettettek ki, úgy kell tekinteni, mint amellyel egyoldalúan sújtják a Törökországból az EU piacára tartó árukat.

Végezetül a főtanácsnok rámutatatott, hogy a magyar kormány által felhozott indok - amely szerint a kérdéses adót az úthálózat javítása és karbantartására és finanszírozására vetik ki a török tehergépjárművekre -, nem fogadható el, mivel e szolgáltatások nem kizárólag az adó megfizetésére kötelezett gazdasági szereplők javát szolgálják, tehát nem igazolhatják részükről a pénzbeli ellenszolgáltatás fennállását.

Az uniós főtanácsnok feladata, hogy - pártatlanul és függetlenül eljárva - a rábízott ügy jogi megoldására vonatkozó javaslatot terjesszen az uniós bíróság elé. Véleménye nem köti a bíróságot, de a végső ítélet az esetek jelentős részében egybeesik azzal.

Értesüljön a gazdasági hírekről első kézből! Iratkozzon fel hírlevelünkre!
Kapcsolódó cikkek