Közélet

Ez a szektor a legszerencsésebb

A világ legnagyobb cégei sokban hasonlítanak, de egy dologban biztosan nem: az egy alkalmazottra jutó bevétel mértékében. A szektorok sorrendje nem meglepő, az eltérések nagyságrendje azonban mellbevágó.

A Valero Energy hatalmas előnnyel áll az egy alkalmazottra jutó bevétel alapján összeállított lista élén: az olajipari óriás éves forgalma 79 milliárd dollár volt tavaly, amelyet a világ legnagyobb kiskereskedője, a Walmart által alkalmazott dolgozók számának alig 0,4 százalékával ért el. (Utóbbi éves forgalma tavaly 482 milliárd dollár volt.) Egy alkalmazott a Valerónál tavaly 7,6 millió dollárt termelt, ami még az iparág 1,79 milliós átlagát is nagyságrendekkel meghaladja. Ez magasan a legjobb adat, miközben az S&P 500 indexben szereplő vállalatokat vizsgáló lista másik végén találhatók olyan példák is, ahol egy alkalmazott kevesebb mint 100 ezer dollár forgalmat hoz a vállalatnak. Ilyen például az Accenture, a McDonalds, a Starbucks vagy a Marriott.

Az iparági átlagokat vizsgálva az eredmény annyira nem meglepő. A lista élén szereplő olaj- és gázipari cégek dollármilliárdokat költenek beruházásokra, hatalmas eszközparkjaik fenntartására, illetve különböző különadókra. Az egészségügyben a versenyképesség érdekében jelentős összegeket kell kutatás-fejlesztésre költeni.

A közüzemi szolgáltatóknál pedig a hatalmas infrastruktúra üzemeltetése dobja meg a költségeket. Mindemellett ezekben a szektorokban a speciális tudással rendelkező mérnökök és tudósok bére is magasabb, mint más ágazatokban.

E kézenfekvő magyarázat mellett azonban a cégenkénti sorrend azt is mutatja, hogy mennyire sokat számít a márka értéke is. A Valero Energyt a Phillips (5,7 millió dolláros egy főre jutó bevétellel), az ExxonMobil (3,2 millió dollár), a Chesapeake Energy (2,4 millió dollár), a Chevron (2,2 millió dollár) követi, de rögtön utánuk az Apple és a Netflix (1,9 millió dollár) következik, majd a ConocoPhillips (1,8 millió dollár) után már az Anthem (az egyik legnagyobb egyesült államokbeli egészségbiztosító) és a Facebook­ (1,6 millió dollár) található, majd a sor a Viacommal (1,4 millió dollár), a Google anyacégével, az Alphabettel és a 20th Century Foxszal (1,3 millió dollár) folytatódik.

ExxonMobil Netflix Chevron Starbucks Alphabet Marriott Chesapeake Energy mcdonalds accenture
Kapcsolódó cikkek