Közélet

A nők is odavannak a fociért

A labdarúgás a sportok koronázatlan királya: a Nielsen Sports globális felmérése szerint a válaszadók 43 százaléka érdeklődik iránta, ez az öt legnagyobb európai országra vetítve 131 millió focirajongót jelent.

Európában is vezető sport a labdarúgás; a magyarok 54 százaléka érdeklődik, illetve nagyon érdeklődik a foci iránt, ezzel Magyarország a világranglista 15. helyén áll. A nők közel harmada követi figyelemmel a FIFA-világbajnokságot világszerte.

Tízből hét nő úgy tartja, hogy a labdarúgó-világbajnokság kimondottan vonzó esemény.

Maga a sportág általában minden harmadik nőt tartja lázban világszerte, míg a magyar nők kifejezetten kedvelik a focit: tízből 5-en követik.

A most zajló vébéről a magyarok 90 százaléka hallott, azonos arányban a nők és a férfiak. A férfiak mintegy kétharmada, míg a nők 40 százaléka követi aktívan figyelemmel.

Fotó: AFP

A focirajongó országok toplistája, amely a lakosság érdeklődésének mértékét rangsorolja, ékesen illusztrálja, mennyire sikeresen hódította meg a sport a különböző kultúrákat.

Az Egyesült Arab Emírségek városi lakosságának négyötöde érdeklődik vagy nagyon érdeklődik a foci iránt, ezzel világelső. Ez az arány 3,2 milliós piacot jelent a sportág számára.

Az ötszörös világbajnok Brazília lakosságának „mindössze” hatvan százaléka érdeklődik a foci iránt, ez mégis 75 milliós tömeget képez.

A spanyol és a portugál lakosság foci iránti fokozódó érdeklődése az ütős nemzeti válogatottnak és az olyan sztárjátékosoknak, mint Cristiano Ronaldo tulajdonítható.

Magyarország ezen a listán a 15., megelőzve Oroszországot és az Egyesült Királyságot.

Az idei oroszországi vébét is beszámítva, a rangsorban 11 korábbi tornarendező ország szerepel, további hat rendezőként vagy társrendezőként a adott vagy a közeljövőben ad majd otthont kontinentális futballeseménynek.

Fotó: Nielsen

Ez alól Magyarország, Csehország és Törökország kivétel, ám a törökök indultak az Euro 2024 rendezési jogáért, míg hazánk 2020-ban, a 12 országban megrendezésre kerülő Európa-bajnokságon biztosít pályát néhány mérkőzésnek.

A FIFA világbajnokság, több százmilliós nézőközönségével, olyan megaesemény, amely dollármilliárdos bevételt generál a különféle streamelő, illetve közvetítő csatornáknak

– mondta Vágyi Erik, a Nielsen értékesítési igazgatója. A közvetítési díjak annak dacára folyamatosan emelkednek, hogy a vébét a nagyobb piacokon továbbra is ingyenesen sugározzák, a fizetős televíziós csatornák kevésbé jelentősek e téren.

Fotó: AFP

„Az előfizetői díjakat azért sem tudja meglökni egy-egy ilyen gigantikus sportesemény, mert csupán négyévente és rövid periódust ölelnek fel. Egy hónapokon átívelő futball-liga például sokkal alkalmasabb az előfizetői tábor szélesítésére” – tette hozzá a szakember.

Azokon a piacokon, ahol a labdarúgás kiemelt jelentőségű, jellemzően az állami csatornák veszik meg a közvetítési jogokat.

Sőt, bizonyos országokban, ilyen például Anglia, törvény írja elő, hogy a bajnokságot ingyenesen kell közvetíteni.

A médiafogyasztási szokások megváltozására reflektálva a vébét közvetítőknek érdemes arra is figyelmet fordítaniuk, hogy a fiatalabb korosztályok inkább mobilon vagy tableten nézik a meccseket (11-20 év között 25 százalék, 21-34 éves kor között 19 százalék), így erre optimalizált nézői élményben és megfelelő reklámokban érdemes gondolkodniuk.

sport labdarúgás FIFA Nielsen Sports
Kapcsolódó cikkek