BUX 50,961.25
-2.68%
BUMIX 4,273.42
-0.99%
CETOP20 2,251.73
-3.61%
OTP 17,135
-4.62%
KPACK 16,800
0.00%
0.00%
-4.38%
-0.26%
-1.21%
ZWACK 16,500
-0.60%
0.00%
ANY 1,530
-0.65%
RABA 1,365
-1.80%
-2.18%
-1.63%
+2.72%
+1.57%
-1.79%
+6.33%
-0.47%
-1.52%
-1.71%
OTT1 149.2
0.00%
-2.07%
MOL 2,450
-0.97%
+2.33%
ALTEO 1,750
-1.13%
0.00%
+0.84%
EHEP 1,670
-5.92%
0.00%
-3.08%
MKB 1,972
0.00%
0.00%
+2.20%
-0.12%
+4.93%
0.00%
SunDell 39,000
0.00%
-4.84%
-2.22%
-2.87%
0.00%
+0.51%
-1.47%
Forrás
RND Solutions
Közélet

Húszmilliárd felett a mozipiac

Annak ellenére is csaknem 100 millió forinttal nagyobb bevételt hoztak a Magyarországon vetített mozifilmek tavaly, hogy bő 300 ezerrel kevesebben váltottak jegyet, mint egy évvel korábban.

A magyarországi mozik 13,98 milliós nézőszámmal tavaly 20,11 milliárd forintos bevételt realizálhattak, s ezzel az egy évvel korábbihoz képest annak ellenére is 97 millió forintos többlet keletkezett a kasszákban, hogy együttesen 319 ezerrel kevesebben váltottak jegyet – derült ki a Filmforgalmazók Egyesülete által közölt éves összesítésből.

Tehát a kimagasló eredményeket hozó 2017-es esztendő után 2018 kisebb megtorpanást hozott, ami először is annak tudható be, hogy tavalyelőtt a Star Wars: Az utolsó Jedik csaknem 1,13 milliárd forintos bevétellel kasszát robbantott, a múlt évben azonban nem jelentkezett folytatással az űrben játszódó kultikus sci-fi. Miután a kihívók egyike sem tudta átlépni a bűvös egymilliárdos határt, a Bosszúállók: Végtelen háború című szuperhősfilm 897 millió forinttal nyerte az évet.

A „Csillagok háborúja-mentesség” kedvező hatása, hogy a sikerfilmek között kevésbé koncentrálódott a bevételek eloszlása, hét alkotás is 500 millió forint felett zárt, szemben a 2017-es néggyel.

A kisebb fékezéshez az is hozzájárulhatott, hogy tavaly nem szerepelt a kínálatban kiugróan sikeres animációs film. Mindegy ugyanis, hogy a magyar vagy az amerikai bevételi listát vesszük górcső alá, megfigyelhető, hogy az animációs filmek markánsan hozzájárulnak egy adott év sikerességéhez, hiszen a mozi még mindig családi program, és ezekre a filmekre nem egyedül érkezik az ember, hanem gyerekekkel, akik ugyanúgy növelik a bevételt, mint az őket elkísérő felnőttek.

Fotó: THIERRY ROGE/AFP

Míg a Gru 3. 2017-ben 763 millió forintos bevétellel a második helyen végzett, addig hasonló szereplést sokan a Hihetetlen család 2.-től vártak 2018-ban, utóbbi azonban a top tízbe sem került be a maga 409 milliójával.

Ellenben a Hotel Transylvania 3. – Szörnyen rémes vakáció remekelt tavaly, több mint 400 ezer nézőt ültetett le a vászon elé, ami csaknem 540 milliós forgalmat generált, igaz, így is jóval elmaradt a Gru 3. sikerétől.

A visszafogottabb 2018-as mozi­látogatási számok kapcsán a magyarországi filmgyártás szempontjából az a legfontosabb tanulság, hogy több hazai közönségfilmre lenne igény. Tavalyelőtt ugyanis a Kincsem minden rekordot megdöntve jutott a képzeletbeli dobogó harmadik fokára csaknem 600 millió forintos bevétellel és közel 500 ezer nézővel. Abban az évben ráadásul két másik eredeti ötletre épülő magyar közönségfilm szintén sikeresen zárta az évet: a Viszkis és a Pappa Pia is bekerült a tizenöt legnézettebb film közé.

A művészi jellege miatt inkább rétegfilmnek számító Testről és lélekről is sokakat érdekelt 2017-ben, csaknem 100 ezer nézőt vonzott.

Ehhez képest 2018-ban egyetlen kiemelkedően sikeres hazai közönségfilm volt, az is egy folytatás, a Valami Amerika 3., amely csaknem félmilliárd forintos eredménnyel a toplista nyolcadik helyén zárt. Mögötte viszont sokáig nem találunk magyar alkotást a Filmforgalmazók Egyesületének rangsorában, az év végén bemutatott BÚÉK-nak – amely egy olasz dráma remake-je – nem volt elég ideje kimagasló bevételt termelni, viszont így is megközelítette a 100 ezres nézőszámot.

A teljes cikk a Világgazdaság keddi számában olvasható

Kapcsolódó cikkek