A hazai filmgyártás sok tekintetben megújult, eltagadhatatlanok az elmúlt időszak eredményei és változásai. Azonban a filmgyártás és forgalmazás továbbra is a nézőszámra, a jegyeladásra, a bevételre (és profitra) épít. Ehhez azonban nem elég a filmeket legyártani, a nézőket is be kell csábítani a mozikba – áll az Ynsight és a Silberstein and Partners közös közleményében.
Bauer Zsófia szociológus-kutató (Ynsight) és Mezei Márk (Silberstein and Partners) kommunikációs szakember szerint
a social media jelenlét és diskurzus elemzésével (netnográfia) egy-egy mozifilm anyagi sikere előre jelezhető. Az is bizonyítást nyert, hogy az elmúlt időszak sikerkönyvének egyik központi állítása, azaz Barabási-képlet ezen a területen is működik.
A filmkészítés művészi teljesítmény, ami ugyanúgy lehet szórakoztató jellegű, kereskedelmi céllal készített „kommersz” alkotás, mint univerzális mondandóval rendelkező, kulturális és társadalmi missziót betöltő „művészfilm”.
Szórakoztathat, nevelhet, segíthet magunk mögött hagyni a hétköznapokat – de egyben olyan üzleti vállalkozás is, ahol számít a befektetett forintokra jutó megtérülés, a jegyeladás, a merchandising. Azaz nem mindegy, hogy egy-egy alkotás hogyan fog financiálisan teljesíteni a vásznon vagy a képernyőn.
A közös kutatásában azt vizsgálták, hogy milyen összefüggéseket fedezhetünk fel a közelmúltban vetített magyar filmek nézőszámai és az alkotásokról szóló – a film megjelenését megelőző – online beszélgetések között. Nevezetesen, hogy felfedezhető-e bármilyen kapcsolat vagy mintázat egy-egy film sikeressége és annak social media-térben elért eredményei között?
A kutatás során azt is megvizsgálták, hogy a nézőszámban elért eredmények, azaz a film objektív sikere mögött milyen online diskurzusmintázatokat fedezhetünk fel. A kiválasztott filmek kapcsán a diskurzusokat volumenük, valamint a bejegyzések közlési idejének dimenziójában vizsgálták.
Az online bejegyzések mennyisége tekintetében eredmények azt mutatják, hogy a sikeresebb, vagyis magasabb számú nézőt moziba csalogató filmekről általánosságban intenzívebben beszélgetnek a netezők.
Ez a megállapítás igaz mind az organikus online térre, mind pedig a filmek Facebook oldalán kialakuló követői beszélgetésekre. Itt érdemes megjegyezni, hogy a Ruben Brandt, a gyűjtő című film a nézőszámnál jobban teljesített mind volumen, mind engagement tekintetében.
A részletes elemzés kimutatta azonban, hogy az összes film közül erről beszéltek legnagyobb arányban külföldön, elsősorban Amerikában magyar nyelven.
One size does not fit to all. Ez igaz a filmeket megelőző kommunikációra is. A saját csatornákon való kommunikáció esetében két kivételt is megfigyeltek.
Amíg a Vándorszínészek kevés nézőt vonzott és az organikus bejegyzések száma is az alacsonyabbak közé tartozik a saját hivatalos oldalán hihetetlenül népszerű volt követőinek körében.
A legtöbb reakciót kiváltó poszt az a fotósorozat volt, amelyeken a rendező, Sándor Pál a színészekkel jelent meg. Viszont érdekességképpen ennek éppen az ellenkezőjét tapasztaltuk a Kölcsönlakás című film esetében.
Míg a nézők, valamint az organikus térben kommunikáló netezők körében kifejezettem sikeres volt a film, a saját csatornáján jóval gyengébben teljesített.
A diskurzustömeg és a rájuk adott reakciók mellett érdekes azt is vizsgálni, mikor zajlottak ezek a beszélgetések. Az elemzés kimutatta, hogy elsősorban azok a filmek vonzottak több nézőt, ahol a premier dátumát megelőzően történt a netezők kommunikációja, a filmmel kapcsolatos hype.
Amelyik cím elérte még a bemutató előtt a nézők várakozását, az anticipációs hype-ot azok végül többségében a kasszáknál is jobban teljesítettek.
A vizsgált esetek többségében, az online térben való diskurzus intenzitás, valamint annak időbeni eloszlása jó indikátora a várható sikernek.
Barabási a 2018-as A képlet című könyvében a siker öt törvényét határozta meg, az elemzés a siker harmadik törvényére épít (III. törvény: alkalmasság * korábbi siker = jövőbeni siker).
Amelyik film képes sikert elérni a social hype területén (azaz képes sikeresnek feltűnni a bemutató előtt) az a kasszáknál is jól fog teljesíteni. Tehát többségében azok a filmek lettek sikeresek, amelyek a bemutató előtt nagyobb súllyal (azaz nagyobb sikerrel) voltak jelen az online térben.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.