Közélet

Megrovást kapott a főpolgármesteri hivatal egyik vezetője

A beruházási és projektmenedzsment főosztálynak kikötőfejlesztéshez kellett volna uniós pénzt elnyernie, de tévedésből útfejlesztéshez adták be a dokumentációt.

Lehet, hogy meglepő lesz, amit mondok, de igaza van, polgármester úr – mondta Kiss Ambrus főpolgármester-helyettes a mai rendkívüli fővárosi közgyűlésen Csepel vezetőjének, Borbély Lénárdnak. A bocsánatkéréssel felérő kijelentés a „Javaslat a csepeli gerincút befejező ütemeinek teljes előkészítéséhez szükséges forrás biztosítására” című napirendi pont tárgyalásakor hangzott el.

Az ügy előzményéről a Világgazdaság részletes cikket közölt június végén. A történet lényege, hogy az Európai Bizottság a CEF (Európai Hálózatfinanszírozási Eszköz) Közlekedési Koordinációs Bizottságának július 16-i ülésén nem javasolta CEF-támogatásra a „Csepeli gerincút befejező ütemeinek teljes előkészítése a szükséges területszerzés megkezdésével” című pályázatot nem elszámolhatóság, illetve nem támogathatóság okán. Ezért jelentősen késhet a csepeli gerincút fejlesztése, így a csepeli lakosságnak – a Posztógyár utca és az M0-s autóút közötti szakaszon – még jó ideig együtt kell élnie a II. Rákóczi Ferenc út jelentős nehéztehergépjármű-forgalmával. A gerincút további részeinek megépítésével megszűnne a tranzitforgalom a lakott területen.

Csakhogy az Európai Bizottság nem is dönthetett volna másképp, mivel a Főpolgármesteri Hivatal Beruházási és Projektmenedzsment Főosztálya által benyújtott pályázatban egy olyan banális adminisztrációs hibát követtek el az illetékesek, amely miatt a kérelem eleve formailag sem állta meg a helyét.

Budapest a pályázat elektronikus formanyomtatványának A1 pontjában a projekt alprioritásaként az „utak” rubrikát jelölte meg, holott a pályázat tartalmából egyértelműen következik, hogy az a „belvízi hajóút és belvízi kikötők” alprioritásba esik, mivel a csepeli gerincút esetében a CEF-elszámolhatóság alapja a kikötő és az M0-s összeköttetésének kiépítése.

Ennek kapcsán Kiss Ambrus most úgy fogalmazott, hogy a fővárosi önkormányzat szakmai hibát követett el, mert útfejlesztéshez kértek pénzt kikötőfejlesztés helyett.

A főjegyző kivizsgálta az esete, az érintett vezető megrovást kapott, illetve módosítottuk a pályázatok benyújtására vonatkozó belső ellenőrzési folyamatokat és az elmúlt napokban kontrollokat építettünk be.

Borbély Lénárd megköszönte a főpolgármester-helyettesi megszólalást, amelyet „viszonylag korrektnek” értékelt. Ugyanakkor hozzátette, hogy a „bődületes hibát nehéz hova tenni”.

Az előterjesztést végül 28 igennel fogadta el a közgyűlés. Ennek értelmében az idei negyedik negyedévben Budapest újra pályázna 900 millió forintnyi közösségi forrásra a Csepeli gerincút befejezésének megtervezéséhez. A nettó támogatási intenzitás 85 százalékos, a fennmaradó részt, illetve az áfát a fővárosnak kell állnia. Erre van keret a költségvetésben. A konkrét kivitelezés értékét Kiss Ambrus 30-40 milliárd forintra becsülte. Jelezte, hogy ez az összeg jócskán meghaladja Budapest lehetőségeit, ezért majd kérni fogják, hogy a magyar állam biztosítson ehhez pénzt.

Kiss Ambrus Csepeli gerincút Fővárosi Közgyűlés Borbély Lénárd pályázat
Kapcsolódó cikkek