Közélet

A németek piaci visszaélés miatt panaszolták be az Apple-t

A panaszosok szerint a funkció várhatóan még a héten megjelenik, és kötelező lesz beépíteni az operációs rendszeren futó okostelefon-alkalmazásokba.

Bepanaszolta az Apple-t a német média- és reklámipar több vezető érdekképviselete hétfőn a szövetségi versenyhivatalnál (Bundeskartellamt) egy újítás miatt, amelynek révén az amerikai informatikai óriáscég szerintük visszaél piaci erejével és megsérti a tisztességes verseny szabályait.

A többi között a német lapkiadók szövetsége (VDZ), a német reklámipari szövetség (ZAW) és a német médiaügynökségek szövetsége (OMG) által benyújtott panasz az Apple iOS nevű operációs rendszerének 14.5 számú verziójával bevezetendő új adatvédelmi funkcióra, az úgynevezett App Tracking Transparencyre (ATT) vonatkozik.

A panaszosok szerint ez a funkció várhatóan még a héten megjelenik, és kötelező lesz beépíteni az operációs rendszeren futó okostelefon-alkalmazásokba.

Az alkalmazások fejlesztőinek, szolgáltatóinak az ATT révén a saját maguk által kért hozzájárulás mellett még külön, az Apple által előírt módon is hozzájárulást kell kérniük a felhasználóktól, hogy gyűjthessék és személyre szabott reklámok megjelenítése céljából feldolgozzák adataikat.

Fotó: Shutterstock

Az ATT a gyakorlatban egy nyilatkozat a telefon képernyőjén, amelyet a felhasználó vagy elfogad, vagy elutasít. A panaszosok szerint az Apple által előírt szöveg erősen sugalmazó, így félő, hogy a legtöbb felhasználó nem járul majd hozzá adatai feldolgozásához. Ezért az adott alkalmazás fejlesztője, szolgáltatója nem tudja majd hirdetések megjelenítésére feldolgozni a felhasználói adatokat, és így bevételektől esik el.

Ugyanakkor az Apple a saját hirdetési szolgáltatásait mentesíti a szigorítás alól, továbbra is jelentős mennyiségben gyűjt felhasználói adatokat, amelyekkel bevételt szerez.

Mindez azt jelenti, hogy az amerikai óriáscég minden versenytársat kizár a kereskedelmi szempontból releváns adatok feldolgozásából – áll a panaszosok közleményében.

Kifejtették, hogy az erőfölényével visszaélő vállalat az egyoldalú intézkedéssel nem csupán a tisztességes verseny szabályait sérti meg, hanem kárt okoz a fogyasztóknak, mert jelentősen csökkenti a tartalomszolgáltatók legfőbb bevételi forrásának számító hirdetési bevételt, és ez a tartalomszolgáltatók csődjéhez és megszűnéséhez vezet, ami csökkenti a sajtó, a média és a műsorszolgáltatás sokszínűségét.

Ötvenmillió dollárt követel egy orosz hackercsoport az Apple-től

Ismét támadásba lendült a REvil néven futó orosz hackercsoport, az Acer után most az Egyesült Államok legértékesebb vállalatát, az Apple-t támadták meg, amelytől ötvenmillió dollárt követelnek.

 

Németország Apple
Kapcsolódó cikkek