Közélet

Folyamatosan javul a felsőoktatás nemzetközi elismertsége

Kétharmadával több a külföldi hallgató a magyar egyetemeken.

Az országhatáron túlról nézve is egyre vonzóbbá válnak a magyarországi felsőoktatási intézmények – jelentette be az Innovációs és Technológiai Minisztérium miniszterhelyettese.

Schanda Tamás hozzátette, hogy a Fokozatváltás a felsőoktatásban stratégia kiemelt célként kezeli a magyar egyetemek nemzetközi szerepének, kapcsolatainak megerősítését.

Fotó: Kiss Dániel / MTI

A külföldi hallgatók száma a 2013-as 23 ezer főhöz képest már a tavaly zárult tanévben megközelítette a 2023-ra előirányzott 40 ezret.

A kormány a magyar fiatalok érdekében fejleszti, versenyképesebbé teszi a hazai felsőoktatást, korszerűsíti a képzéseket. Kiemelt cél az is, hogy a magyar egyetemek központi szerepet töltsenek be a kutatás-fejlesztésben és innovációban, intézményközi, vállalati és nemzetközi kapcsolataikat szorosabbra fűzzék, bővítsék – mondta el Schanda Tamás.

A 2014-ben Palkovics László vezetésével elkészített Fokozatváltás a felsőoktatásban stratégia egyik fontos vállalása volt, hogy 2023-ra 40 ezer külföldi hallgató tanuljon a magyar egyetemeken.

Számuk az összes munkarendet figyelembe véve már a 2019/2020-as tanévben meghaladta a 38 ezret, ez több mint 66 százalékos növekedést jelent. A koronavírus-járvány átmeneti stagnálást okozott ugyan, de a vírusválságot követő újraindulás ismét bővülést hozhat. A külföldi diákok több mint fele a saját országa felsőoktatási intézményei által kiadottaknál értékesebbnek tartja a magyar diplomát.

Fotó: SFI

Az elmúlt években tapasztalt növekedéshez nagyban hozzájárult a 2013-ban alapított Stipendium Hungaricum, a magyar kormány legrangosabb felsőoktatási ösztöndíjprogramja. A kezdeményezés célja az egyetemek nemzetközivé válásának és folyamatos fejlődésének támogatása, az akadémiai és kutatói közösség nemzetközi kapcsolatainak, a felsőoktatás versenyképességének erősítése.

Stipendium Hungaricum ösztöndíjas a hazánkban tanuló külföldi hallgatók közel harmada, mintegy 11 ezer fiatal.

A felsőoktatás megújítása az egyetemi modellváltással folytatódik. A rugalmasabb keretek között működő intézmények oktatási színvonalának növelésével, minőségi képzési infrastruktúrájának felépítésével Magyarország regionális tudásközponttá válhat.

kutatás Palkovics László oktatás innováció egyetem felsőoktatás ITM Schanda Tamás
Kapcsolódó cikkek