Karácsony Gergely főpolgármesteri prezentációt tartott a Klímavédelmi, Közlekedési és Városfejlesztési Bizottság kihelyezett ülésén csütörtök délután. A prezentáció során a fővárosi önkormányzat nagyberuházásainak állását, illetve a budapesti közlekedési helyzetet ismertette.

Fotó: Balogh Zoltán / MTI

Bejelentette azt is, hogy a közösségi közlekedés 14 éven aluliak számára ingyenessé tételéről szóló javaslatot terjeszt a Fővárosi Közgyűlés elé.

A főpolgármester javaslatát 2021. szeptember 1-én fogja tárgyalni a közgyűlés, a képviselők támogatása esetén szeptember 2-án léphet életbe az intézkedés.

 Jelenleg csak azok a gyermekek utazhatnak felnőtt kíséretében díjmentesen a BKK járatain, akik még nem kezdték el iskolai tanulmányaikat.

Mint azt Karácsony Gergely elmondta, nagyberuházásból négy fut jelenleg párhuzamosan: a M3-as metró, a Lánchíd és a Blaha Lujza tér felújítása, illetve a pesti alsó rakpart teljeskörű rekonstrukciója. A 223 milliárd forint értékű metrófelújítás a jelenlegi állás szerint 2023 június végére fejeződhet be.

A Lánchíd felújítása halaszthatatlan volt, a híd műszaki állapota miatt. 

A tervek szerint 2023-ra készül el teljesen a Lánchíd, de a teljes forgalomkorlátozás csak 18 hónapig, azaz 2022 végéig tart. 

Az eredeti tervek szerint a Blahát 2019-re már be kellett volna fejezni. A teljes felújítás 3,47 milliárd forintba kerül, ebből egymilliárd forintot biztosít a kormány, ezt a pénzt viszont 2021. végéig mindenképp fel kell használni. 

A felújítások a hírekkel ellentétben nem zavarják annyira a budapestieket: egy friss felmérés szerint az emberek túlnyomó része egyetért azzal, hogy ezek a munkálatok már elkerülhetetlenek voltak. A közlekedési helyzet viszont nem csak a felújítások miatt nehéz: 

2019-ban még a fővárosiak 34 százaléka használt közösségi közlekedést, ez a szám addig csökkent, hogy mostanra már csak 28 százalék.

Közben egyre több az autó, 2019-ban még csak 38 százalék közlekedett autóval, ez 2021-ben már 46 százalék. Pozitívum, hogy növekszik a kerékpárt használók száma.

Az elmúlt tíz évben 21 százalékot emelkedett az autózók száma, az agglomerációban ugyanez 40 százalék. 

A Főváros felgyorsította a Blaha Lujza tér felújítását, a lezárásokkal párhuzamosan alternatív útvonalat nyitottak. Módosítások lépnek életbe a nagykörúti közlekedésben is: a kerékpársávok fenntartása mellett minden kritikus csomópontban biztosítják az eredeti 2x2 sávos közúti átvezetést, ehhez a Corvin negyednél szükséges beavatkozni. A Blaha Lujza téren ideiglenesen a közúti közlekedést segítő 90 másodperces lámpaprogram lép életbe, ez 30 százalékos kapacitástöbbletet biztosít.