A vezető nélküli drónok technológiája óriási fejlődésen ment keresztül az elmúlt években. Bár az autonóm kereskedelmi drónkézbesítésben hatalmas lehetőségek rejlenek, ezeknek a szolgáltatásoknak az elterjedése a szabályozási környezet kiforratlansága miatt minden bizonnyal még hosszú időbe telik. A probléma főleg abból adódik, hogy a hatóságok nem szívesen engednének vezető nélküli drónrajokat lakott területek fölé. Ugyanakkor a másik alternatíva az elektromos kézbesítőmotorok elszaporodása.

A technológia azonban egyre inkább készen áll – számolt be róla a The Verge. Ezeknek jó példája a Wing népszerű szolgáltatása az ausztráliai Queenslandben, és egy héttel ezelőtt

az olasz FlyingBasket is sikeresen végrehajtotta első városi nehézszállító repülését, amely során nagy méretű szállítmányokat kézbesített Torinóban.

A FlyingBasket a Leonardo légi- és űrkutatási/védelmi vállalattal és az olasz postával együttműködve két, egyenként csaknem 26 kilogrammot nyomó rakományt juttatott célba FB3 típusú, igen robusztus drónjával a postai koordinációs központból a közel 3,9 kilométerre lévő célállomásra, ahonnan a drónok sikeresen vissza is tértek. Bár a korábbi csomagméretekhez képest ígéretes ez a csomagméret, ez még mindig a negyede annak a 100 kilogrammnak, amelyet az FB3 képes szállítani.

Fotó: Shutterstock

Annak érdekében, hogy minél több ember biztonságát garantálják a drónokat főként a Stura di Lanzo folyó felett reptették. Az egyik egy belső rekeszben, a másik egy kampóra akasztott hevederben vitte a rakományt. Ez utóbbi azt jelenti, hogy a hasznos terhet egy kábelen le tudja engedni és le tudja dobni anélkül, hogy landolnia kellene.

A küldetést az olasz légügyi hatóság, az ENAC engedélyezte. Nem ez az első kereskedelmi drónos kiszállítás Európában – a Wing Helsinkiben található üzemében már lehet a levegőből ebédet és kávét szállítani, és lassan az üzemen kívülre is kiterjesztenék ezt a megoldást. Az egyre nagyobb hasznos teher azonban világossá teszi, hogy a drónok hasznosak lehetnek a közvetlen ügyfélkiszállításon túli logisztikai műveletekben is.

A technológia elterjedésével a rövid távú élelmiszer-szállítások gyorsabbak lesznek, mint valaha, és valószínűleg olcsóbbak is.

Ugyanakkor a kézbesítői munkakörök rendkívüli nyomás alá kerülhetnek, mivel a drónos kiszállítás hatására sok furgon, kisteherautó, motorkerékpár és elektromos kerékpár is eltűnhet az utakról. Azonban hosszú ideig tartó rossz időjárás esetén a logisztikai központokban felhalmozódnak majd a dobozok.