Sztrájk miatt csaknem teljesen leállt kedden a londoni metróhálózat.

A munkabeszüntetést a közlekedési alkalmazottakat képviselő legnagyobb brit szakszervezet kezdeményezte, elsősorban a londoni tömegközlekedésért felelős városházi cég, a Transport for London által kilátásba helyezett – bár konkrét javaslatok formájában még nem körvonalazott – nyugdíjreform miatt.

A szakszervezet bejelentette, hogy a sztrájk elkerülését célzó megbeszélések nem vezettek eredményre, így az akció kedden elkezdődött. A szakszervezet csütörtökre újabb egész napos munkabeszüntetést hirdetett, ha addig nem születik megállapodás.

A keddi sztrájkban becslések szerint tízezer alkalmazott vesz részt.

Fotó: Tolga Akmen / AFP

A 400 kilométeres, 12 fővonalból és számtalan elágazó mellékvonalból álló londoni metróhálózat mindegyik vonalán felfüggesztették a közlekedést, bár néhány vonalon kora délután részlegesen újraindult a forgalom.

A londoni metrót naponta átlagosan négymillió – évente csaknem másfél milliárd – utas használja. 

A sztrájk jelentős felfordulást okoz a londoni tömegközlekedésben, bár sokan eleget tettek a szervezet előzetes felhívásának, amely azt kérte az ingázóktól, hogy ha lehetséges, kedden inkább otthonról dolgozzanak.

A nézeteltérés eredője az, hogy a koronavírus-járvány ideje alatt drámaian – egyes időszakokban 95 százalékkal – visszaesett a londoni metróhálózat utasforgalma, és ez súlyos bevételkiesést okozott a cég mérlegében.

Fotó: TOLGA AKMEN / AFP

A brit kormány készpénzsegélyt folyósított a városházi cégnek, de ennek fejében azt kérte, hogy a vállalat hajtson végre reformokat a nyugdíjalapjában. A szervezet tavaly 375 millió fonttal járult hozzá az alkalmazottak nyugdíjalapjához.

A nyugdíjreformra még nincs konkrét javaslat, egyelőre csak egy független tanulmány készül az ügyben, a szakszervezet szerint azonban ez is elfogadhatatlan. Sadiq Khan, London polgármestere a BBC rádiónak nyilatkozva kedden kijelentette: a városháza kénytelen volt egyezségre jutni a kormánnyal, mivel a költségvetési segítség, valamint az ehhez kapcsolt feltételek elfogadása nélkül a vállalat csődbe ment volna.