A kínai és orosz hajók, valamint minden, Izraellel kapcsolatokat nem ápoló hajó számára szabadáthaladást biztosít a Vörös-tengeren a jemeni húszi mozgalom – közölte a húszik egyik vezetője az Izvesztyija című orosz lapnak adott, pénteken megjelent interjúban.

Asia's biggest container shipper posts loss after China merger--FILE--The container ship "COSCO Europe" departs from the Port of Lianyungang for the Mediterranean Sea and the United States in Lianyungang city, east China's Jiangsu province, 22 August 2016.

China Cosco Holdings Co., Asia's largest container shipping company after a government-led merger in 2015, posted a loss in the first half as excess capacity dragged down cargo rates. The net loss was 7.21 billion yuan ($1.1 billion) in the six months to June, compared with a restated 1.97 billion yuan profit a year earlier, the Tianjin-based company said in a statement to the Shanghai stock exchange Thursday (25 August 2016). Sales dropped 8.5 percent to 30.9 billion yuan. It's the first earnings report since the merger. China in 2015 merged China Ocean Shipping Group and China Shipping Group to form China Cosco Shipping Corp. as part of the government's efforts to shrink industries plagued by overcapacity while creating globally competitive businesses. China Cosco Holdings is a subsidiary of China Cosco Shipping. (Photo by Wang jianmin / Imaginechina / Imaginechina via AFP)
Fotó: AFP

A húszi lázadókat tömörítő Anszar al-Allah iszlamista mozgalom politikai bizottságának tagja, Mohammed al-Buheiti hangsúlyozta, hogy a Vörös-tenger jemeni partvidékéhez közeli vizeken áthaladó hajók teljes biztonságban vannak mindaddig, amíg nem tartanak fenn kapcsolatokat bizonyos országokkal, elsősorban Izraellel. Ugyanis mint mondta, elsődleges céljuk, hogy gazdaságilag gyengítsék Izraelt annak érdekében, hogy felhagyjon a Gázai övezetben indított háborújával.

Al-Buhejti az Egyesült Államok és Nagy-Britannia által a húszik ellen az utóbbi napokban intézett támadásokra kitérve azzal fenyegetőzött, hogy a két ország egyetlen hajója sincs biztonságban a Vörös-tenger vizein.

Az ár, amelyet az agresszorok fizetnek, magasabb lesz annál, mint amit Jemen fizet

– szögezte le, hozzátéve, hogy minden más hajó esetében a húszik készek biztosítani az áthaladást, mert a szabad hajózás Jemen számára is nagyon fontos. A húszi vezető elmondta azt is, hogy a november 19-én a lázadók által elfoglalt, egy izraeli iparmágnáshoz köthető Galaxy Leader teherhajó fogságban tartott 25 fős legénysége jól van.

Mióta Izrael a Hamász október 7-i terrortámadására válaszul hadműveleteket indított a Gázai övezetben, az Irán által támogatott húszik számos támadást hajtottak végre a Vörös-tengeren közlekedő – ismereteik szerint Izrael felé tartó vagy Izraelt támogató – kereskedelmi és hadihajók ellen. 

A húszi támadások miatt egyre több nagy hajózási társaság dönt úgy, hogy inkább kerülőúton közlekedik.

A hetek óta tartó támadások megállítására az amerikai és a brit erők csapásokat mértek a húszik katonai infrastruktúrájára. A lázadók válaszul bejelentették, hogy minden amerikai és brit hajót meg fognak támadni.

Pénteken ugyanakkor Mao Ning kínai külügyi szóvivő arról beszélt, hogy Pekingnek nincs tudomása arról, hogy a húszik kivételt tesznek a Vörös-tengeren áthaladó orosz és kínai hajókkal. Hangsúlyozta, hogy a Vörös-tenger az áruk és energiaforrások nemzetközi kereskedelmének fontos útvonala, és a globális szállítási láncok zavartalanságának biztosítására szólított fel.

A 12 százaléka zajlik a Vörös-tengeren keresztül a Nemzetközi Hajózási Kamara (ICS) adatai szerint. Az útvonal hiányában a hajóknak a Dél-afrikai Köztársasághoz tartozó Jóreménység foka felé kell kerülniük, ami körülbelül két héttel megnöveli útjuk időtartamát. A húszi támadások hatását Magyarország is érzi az emelkedő szállítási díjakon keresztül, de az útvonal járhatatlansága miatt az esztergomi Suzuki-gyár is kénytelen volt szüneteltetni a termelését.