Cégvilág

Szakadoznak az ellátási láncok: már a Maersk is súlyos fennakadásokra figyelmeztet

A jelentősebb hajózási vállalatok felfüggesztették a Vörös-tengeren és a Szuezi-csatornát érintő útvonalaikon a forgalmat.

Globális szállítási fennakadásokra figyelmeztetett csütörtökön a Moller-Maersk dániai szállítmányozási és logisztikai óriásvállalat. 

Yantian,Port,,Yantian,District,,Shenzhen,,China,-,October,28,,2022:
Fotó: Shutterstock

A cég honlapján részben a húszik támadásai miatt a Vörös-tengeren kialakult romló helyzettel és az észak-európai kikötőket sújtó rossz időjárással összefüggő fennakadásokkal indokolta figyelmeztetését. A Maersk valamennyi hajója, amely a Vörös-tengeren és az Ádeni-öblön haladt volna át, Afrika déli része, a Jóreménység-fok felé tesz kerülőt január eleje óta. Észak-Európában pedig az ünnepi időszak és a kedvezőtlen időjárási viszonyok terminálbezárásokhoz és a hajózás leállásához vezetett – közölte a társaság.

 Az Ovrsea fuvarszervező vállalkozás számításai szerint Afrika megkerülése a Jóreménység-foknál átlagosan 10-20 nappal meghosszabbítja és jóval meg is drágítja az Ázsia és Európa közötti hajóutat. 

Korábban a Világgazdaság is megírta, hogy Izrael Gázai övezet ellen indított háborúja óta a húszik – közlésük szerint a palesztinok iránti szolidaritásból – rendszeresen támadnak Izrael felé haladó hajókra a térségben,

emiatt pedig a jelentősebb hajózási vállalatok felfüggesztették a Vörös-tengeren és a Szuezi-csatornát érintő útvonalaikon a forgalmat.

A Földközi-tengert a Vörös-tengerrel összekötő, 163 kilométeres Szuezi-csatornán halad át a mintegy 10 százaléka.

Az útvonal hiányában a hajóknak a Dél-afrikai Köztársasághoz tartozó Jóreménység foka felé kell kerülniük, ez pedig körülbelül két héttel megnöveli útjuk hosszát.

A vörös-tengeri válság is terítékre került Davosban, Zelenszkij még több szankciót követelt

A vörös-tengeri válság még néhány hónapig tarthat, ugyanakkor az események annyira kiszámíthatatlanok, hogy  akár még jobban is elhúzódhat – jelentette ki a Maersk tengeri fuvarozó vállalat vezérigazgatója, Vincent Clerc. Hozzátette: a Vörös-tengert az Indiai-óceánnal összekötő Báb el-Mandeb tengerszoros a globális ellátási láncok egyik legfontosabb ütőere, az események az ellátási láncok megszakadásával fenyegetnek.

 

Ádeni-öblön ellátási lánc Maersk
Kapcsolódó cikkek