BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Máris megvan az év bénázása: szétverni volt pénz, visszaépíteni nincs – senki nem érti, mi történik a Népligeti felüljáróval

Lassan egy éve van érvényben részleges sávzárás Budapest egyik legforgalmasabb csomópontjánál. A korlátozást már hónapok óta fel kellett volna oldani, mégse történt meg. Kiderült, mi az oka.

Negyedik hónapja ismert, hogy a főpolgármesteri hivatal úgy döntött, nincs ok elbontani a Népligeti felüljárót. Ezt még 2023. október 16-án jelentették be.

20230216_népliget _ feluljaro_2446_MK_MP
Máris megvan az év bénázása: szétverni volt pénz, visszaépíteni nincs – senki nem érti, mi történik a Népligeti felüljáróval. Fotó: Máté Krisztián / Mediaworks

Azóta eltelt több mint egy negyedév, a korábban elrendelt részleges lezárást azonban továbbra sem oldották fel. Mindez azt jelenti, hogy a Budapestre bevezető oldalon hiába van két sáv, változatlanul csak az egyiken lehet közlekedni, a másikon ugyanis terelés van érvényben.

Immáron tizenegy hónapja.

A városközpont felé vezető oldalon ugyanis még tavaly március 4-én zárták le a külső sávot körülbelül 200 méter hosszban a Pénzverde előtti résznél. Ez pedig a mai napig így van. Pedig eredetileg arról volt szó, hogy a korlátozás csak júliusig lesz érvényben, tehát négy hónapon keresztül. Ennek lassan már a háromszorosa is letelik.

A helyzet tömegeket érinthet hátrányosan, hiszen a Népligeti felüljáró, illetve az alatta lévő kereszteződés Budapest egyik legforgalmasabb útszakasza. A becslések szerint az Üllői út és a Könyves Kálmán körút találkozása felett átívelő híd napi forgalma hozzávetőlegesen 15 ezer jármű irányonként. Vagyis 24 óra leforgása alatt a hídon mintegy 30 ezer jármű halad át. A zárás csak a befelé tartó közlekedést sújtja, így ennek a mennyiségnek nagyjából a fele szenvedheti el leginkább, hogy az egyik sáv kiesik a Népligeti felüljárón.

Miért van lezárva a Népligeti felüljáró?

A Népligeti felüljáró lezárására azért volt szükség, mert 2023 tavaszán megkezdődött az 1978-ban, tehát 45 éve átadott műtárgy állapotának részletes vizsgálata. 

Az A-Híd Zrt. által folytatott, nettó 185 millió forintba kerülő felmérés 

arra a kérdésre kereste a választ, hogy el kell-e bontani a Népligeti felüljárót, vagy sem. Ennek érdekében eltávolítottak két kiválasztott hossztartó gerendát, ezért zárták le a külső sávot. 

A laboratóriumba szállított minták átfogó műszaki vizsgálatát és a bontás nyomán szabaddá vált szerkezeti elemek állapotának helyszíni ellenőrzését a cég megbízásából a szerződés keretében a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem szakemberei végezték el.

Már ez a folyamat is jócskán elhúzódott, hiszen az előző nyárra be kellett volna fejezni. Ehhez képest csak októberben derült ki a vizsgálat eredménye. Akkor Budapest vezetése azt jelentette be, hogy a vártnál pozitívabb eredménnyel zárult a felmérés, ezért a szakemberek megállapításaira támaszkodva a városvezetés azt javasolja, hogy a felüljárón olyan munkálatokat végezzenek el, amelyek révén az 2035-ig megmaradhat.

A munkálatok tervezése és engedélyeztetése 2024-ben, az élettartam-hosszabbító beruházás 2025-ben valósulhat meg, ha még lehet hinni az időpontoknak. 

Miért nem állítják helyre az eredeti állapotot a Népligeti felüljárón?

A városháza döntését már akkor is sok kritika érte. Arra viszont aligha gondolt valaki, hogy az október óta eltelt idő kevésnek bizonyul ahhoz, hogy helyreállítsák az eredeti állapotokat a Népligeti felüljárón. Márpedig éppen ez történt, és most az is kiderült, ennek mi az oka.

A Világgazdaság információja szerint a sávlezárás miatt lakossági megkeresés érkezett az ügyben illetékes fővárosi céghez, a Budapest Közúthoz. A társaság által adott válasz pedig lapunkhoz is eljutott. A január végi rövid tájékoztatóban az áll, hogy a Népligeti felüljáróból kiemelt vasbeton gerendák visszapótlásáról még nem született döntés, de ez rövidesen meg fog történni. 

Kiemelték, hogy ennek igen magas a költsége.

Ígéretet tettek rá, hogy amint megszületik a vonatkozó döntés, a Budapest Közút a végrehajtáshoz szükséges munkálatokat el fogja kezdeni. Csakhogy ennek az időpontját nem tudják meghatározni.

Magyarán a népligeti felüljáró szétverésére még volt pénz, de a helyreállításra már nincs. Hogy erre miért nem rendeltek eleve forrást, az érthetetlen. Addig is, amíg nem lesz meg a szükséges finanszírozás, az arra járó napi 15 ezer jármű jól teszi, ha fokozott figyelemmel közlekedik.

Döntött Budapest vezetése: bontás helyett felújítják a fél évszázados hidat

Négy hónapról volt szó, de végül majdnem dupla ennyi ideig tartott a Népligeti felüljáró lezárása. Most kiderült, mi lesz a jövője Budapest egyik legfontosabb közúti hídjának.

 

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.