BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Népligeti felüljáró: péntektől zárnak, itt a pontos menetrend – senki ne feledkezzen meg róla!

Megváltozik a forgalom Budapest egyik legzsúfoltabb kereszteződésénél, az Üllői út és a Könyves Kálmán körút találkozásánál. Az intézkedés 15 ezer autóst érint közvetlenül, de nem csak ők készülhetnek dugóra.

Március 3-án, tehát pénteken 20 órakor kezdődik meg a Népligeti felüljárón a forgalomterelés kiépítése – erről a Budapest Közút tájékoztatta a Világgazdaságot. Ez a gyakorlatban azt jelenti, hogy március 4., szombattól a hídon kifelé továbbra is kettő, a centrum irányában viszont már csak egy forgalmi sávon lehet majd közlekedni.

20220110 BudapestKorlátozások a népligeti felüljárón.    Fotó: Máté Krisztián (MK) Metropol 20220110 Budapest
Korlátozások a népligeti felüljárón.    
Fotó: Máté Krisztián (MK) Metropol
A Népligeti felüljáró, illetve az alatta lévő kereszteződés Budapest egyik legforgalmasabb útszakasza. Fotó: Máté Krisztián / Metropol

A változás ideiglenes, de aki arra számítana, hogy csak rövid ideig marad érvényben, az téved: a korlátozás a várakozások szerint egészen júliusig tart, tehát négy hónapon keresztül biztosan. Ez pedig túlzás nélkül tömegeket érint, hiszen a Népligeti felüljáró, illetve az alatta lévő kereszteződés Budapest egyik legforgalmasabb útszakasza. 

Mekkora dugót okozhat a Népligeti felüljáró lezárása?

A becslések szerint az Üllői út és a Könyves Kálmán körút találkozása felett átívelő 

híd napi forgalma hozzávetőlegesen 15 ezer jármű irányonként. Vagyis 24 óra leforgása alatt a hídon mintegy 30 ezer jármű halad át.

A zárás csak a befelé tartó közlekedést sújtja, így ennek a mennyiségnek nagyjából a fele szenvedheti el leginkább, hogy az egyik sáv hosszabb időre kiesik a Népligeti felüljárón. Azt is pontosan lehet tudni, hogyan korlátozzák a haladást rajta. A városközpont felé vezető oldalon a külső sávot körülbelül 200 méter hosszban zárják le a Pénzverde előtti résznél. Előzetesen nem állapítható meg, hogy emiatt hogyan rendeződik majd át a közlekedés, mindenesetre az valószínűsíthető, hogy az Üllői úton észak felé tartó forgalom egy része a felüljáró helyett a Könyves Kálmán körúton folytatja útját. Az Üllői úton a reggeli és a délutáni csúcsban lehet számítani nagyobb sorképződésre, a forgalom lassulására.

Dugó tehát még úgy is lesz, hogy egyébként a munkálatokat végző vállalkozó folyamatosan arra törekszik, hogy minél kevésbé zavarja a közúti forgalmat. A BKK ettől függetlenül arra hívta fel a figyelmet, hogy a felüljáró kapacitása a jelenleginél kisebb lesz, ezért a belváros irányába tartóknak a közösségi közlekedést, elsősorban az M3-as metró használatát javasolja.

Miért kell lezárni a Népligeti felüljárót?

Mint ahogy arról a Világgazdaság korábban beszámolt, a lezárásra azért van szükség, mert megkezdődött az 1978-ban átadott műtárgy állapotának részletes vizsgálata. A kiemelt közlekedési szerepű, hatalmas terhelésnek kitett 45 éves híd kapcsán a Budapest Közút kiemelte, hogy azon továbbra is biztonságosan lehet közlekedni az érvényben lévő súlykorlátozás figyelembevételével: a 12 tonnánál nehezebb járművek nem hajthatnak át rajta, a BKK által üzemeltetett buszok esetében pedig a 19 tonnánál nehezebb járművekre vonatkozik a tilalom. 

Lapunk tudomása szerint a vizsgálat arra a kérdésre keresi a választ, hogy el kell-e bontani a Népligeti felüljárót, vagy sem.

Mindezt pedig hivatalos dokumentum is megerősíti. Még december végén függesztettek ki egy hirdetményt Budapest Főváros Kormányhivatal Országos Közúti és Hajózási Hatósági Főosztályának fejlécével. Ennek a tárgya egy bontási engedélyezési eljárásban hozott döntés volt. A megfogalmazás szerint egészen pontosan „a Budapest, Üllői út–Könyves Kálmán körút feletti híd (Népligeti felüljáró) hídgerendáinak részleges bontási engedélyezési eljárását” folytatta le a hatóság. Az engedély megszerzése a Budapest Közút vizsgálatának előfeltétele volt, vagyis ez még nem a végleges bontásról szól – az ugyanis még nincs eldöntve –, hanem a tartószerkezet állapotfelmérésének elindításához kellett. 

20220111 Budapest NépligetFotó: Kallus György  LUS  Világgazdaság  VG A képen: felüljáró
A Népligeti felüljáró 45 éve épült. Fotó: Kallus György / Világgazdaság

Lapunk korábban is írt a Népligeti felüljáró helyzetéről. Egy éve, 2022 januárjában úgy értesültünk, hogy szakmai szinten felmerült a műtárgy teljes elbontásának lehetősége. A pakliban tehát bőven benne van, hogy ha a most zajló állapotfelmérés arra az eredményre jut, hogy a felújítás nem jó megoldás, akkor megszüntetik a felüljárót. Ez szükséges, ám fájdalmas beavatkozás lenne az egyébként is tűréshatáron mozgó fővárosi közlekedési forgalom szempontjából.

Mennyibe kerül a Népligeti felüljáró bontása?

A Népligeti felüljáró állapotának részletes felméréséhez szükséges munkálatok szerződéses értéke kis híján nettó 185 millió forint. A kapcsolódó közbeszerzési eljárásban a legolcsóbb ajánlatot az A-Híd Zrt. adta, ő kapta a megbízást. A név ismerősen csenghet szélesebb közönség számára is, a Lánchidat is ez a cég újítja fel. Ezért a pénzért a társaság a következő feladatokat végzi el:

  • a két kiválasztott hossztartó gerenda eltávolítása, 
  • illetve a részleges bontás, amely kiterjed a burkolatra, a szalagkorlátra, a szegélyekre és a dilatációkra is,
  • kiépíti a szükséges forgalomtechnikát (vasbeton terelőelemekkel leválasztja a városközpont felé vezető oldalon a külső sávot, a vasbeton terelőelemeken belül ideiglenes védőkorlátot épít),
  • és kialakítja az ideiglenes vízelvezetést. 
    Mindez a hídon haladó, illetve a híd alatti forgalom biztonságát és a szabadon maradó szerkezetek védelmét szolgálja. A laboratóriumba szállított minták átfogó műszaki vizsgálatát és a bontás nyomán szabaddá vált szerkezeti elemek állapotának helyszíni vizsgálatát a cég megbízásából a szerződés keretében a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem szakemberei végzik el.

Népligeti felüljáró: heteken belül eldől, hogy el kell-e bontani

Kulcsfontosságú állapotfelmérés kezdődik februárban, a szakemberek a Könyves Kálmán körúton átvezető felüljáró tartószerkezeteit tesztelik.

 

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.