A városi terepjárók (SUV) parkolási díjának jelentős emeléséről tartanak népszavazást a hét végén a francia fővárosban. Anne Hidalgo, Párizs szocialista polgármestere szerint a magas, súlyos autók több káros anyagot bocsátanak ki és fokozott veszélyt jelentenek a gyalogosokra.

Foreign minister Hadja Lahbib delivers a speech at the national New Year congress of French-speaking liberal party MR (Mouvement Reformateur), Sunday 07 January 2024, in Louvain-la-Neuve. BELGA PHOTO NICOLAS MAETERLINCK (Photo by NICOLAS MAETERLINCK / BELGA MAG / Belga via AFP)
Anne Hidalgo párizsi polgármester az elektromos rollerek után kipécézte a városi terepjárókat is.
Fotó: AFP

Egyetért vele a Természetvédelmi Világalap (World Wide Fund for Nature –  WWF) is, amely „aberrációnak” tartja ezeket a járműveket. A környezetvédelmi szervezet szerint az SUV-k 15 százalékkal több üzemanyagot fogyasztanak, mint a hagyományos autók, többe kerül a gyártásuk és természetesen drágábbak is.

Ha az 1,3 millió szavazásra jogosul párizsi úgy dönt, akkor drágább lesz a parkolásuk is. A terv szerint a nem fővárosi lakosoknak az 1,6 tonnánál – elektromos járművek esetében két tonnánál – nehezebb belső égésű vagy hibrid járművek esetében 

18 eurót kell fizetniük egy órára a parkolásért a belvárosban, és 12 eurót a külső kerületekben.

(Egy euró 383,7 forint.) A Párizsban élők vagy dolgozók, a taxisok, a kereskedők, az egészségügyi dolgozók és a fogyatékkal élők felmentést kapnának.

A local resident drives his sport utility vehicle (SUV) in the center of Paris, with the Eiffel Tower seen in the background, on January 30, 2024. On February 4, 2024 Paris' city hall is organizing a vote on the status of the heaviest and most polluting SUVs, and the creation of a special parking fee for these vehicles. (Photo by Nancy Wangue MOUSSISSA / AFP)
Háromszorosára emelkedhet az SUV-k parkolási díja a francia fővárosban.
Fotó: AFP

A France 24 a hírt ismertetve emlékeztetett, hogy a párizsi városháza szerint 1990 óta az átlagos autó súlya 250 kilogrammal nőtt, és Hidalgo ritkán hagyja ki az alkalmat, hogy büszkélkedjen a városháza környezetvédelmi érdemeivel és a belvárosi autóhasználat drasztikus csökkentésére irányuló törekvéseivel. Népszavazás után tiltották be az összes elektromos rollert is a fővárosban – igaz, azon mindössze 7 százalékos volt a választói részvétel.

Az autósoknak természetesen egy csöppet sem tetszik a terv. Yves Carra, a francia autóklub, a Mobilité Club France képviselője szerint az SUV besorolás csak „marketingfogalom”, ami „semmit sem jelent”. Érvelése szerint a kompakt SUV-k nem tartoznak az intézkedések hatálya alá, amelyek azonban sújtják majd a családi autókat és kombikat.  

A car is parked in Paris city centre on February 1, 2024 as Paris' city hall is organising a vote on February 4 on the creation of a special parking fee for heaviest and most polluting cars and SUVs. (Photo by Dimitar DILKOFF / AFP)
Ha nehéz, akkor fizessen is többet. Fotó: AFP

A népszavazás a párizsi önkormányzat ellenzéki képviselői szerint is szimpla manipuláció, a polgármester csak figyelemelterelő céllal vetette fel az SUV-k parkolási díjának emelését. 

Ha valóban a környezetszennyezés korlátozásáról lenne szó, akkor különbséget kellene tenni a belső égésű és a hibrid vagy elektromos járművek között

– hangsúlyozta Maud Gatel, a centrista Demokratikus Mozgalom (Mouvement Démocrate) képviselője. Külön kiemelte, hogy a sok kivétel miatt a párizsi SUV-k 27 százaléka mentesül majd a magasabb parkolási díj alól.

Párizs SUV-ellenes akciója azonban felkeltette más városvezetők figyelmét is, Lyon zöldpárti polgármestere is háromszintű parkolási rendszert tervez bevezetni júniustól.