„A felújítás nem a mi feladatunk lenne. A Nagykőrösi utat a főváros kezeli, nem mi… nem várunk tovább senkire” ezzel indokolta a Facebookra feltöltött videójában a hétvégén Szaniszló Sándor a DK 18. kerületi polgármestere a Nagykőrösi út március 8-án kezdődő felújítását. A Budapest Közút kezelésében lévő útszakasz szerinte olyannyira tönkrement az elmúlt években, hogy azt az önkormányzat most a saját költségén kell, hogy megújítsa. A városvezető mintha a tavalyi forgatókönyvet másolná le, amikor a 18. kerület az Üllői út, 2. kerület pedig a Szilágyi Erzsébet fasor renoválásába kezdett bele, miután mindkettő önkormányzat megunta a városháza évek óta tartó ígérgetéseit. 

20230919_8ker wck katyuk_02444_MW_bulvar_MK
Fotó: Máté Krisztián / MW Bulvár

Pedig az Üllői út felújítását még Karácsony Gergely főpolgármester a 2022-es választási kampány hevében is megígérte, ami alapján okkal bízhattak a közlekedők a miniszterelnök-jelölt aspiráns szavaiban. Ehhez képest sokáig szinte semmi nem történt az ügyben. Ennek oka pedig nem más, minthogy a közösségi közlekedést előnyben részesítő fővárosnak egész egyszerűen nem prioritás a minőségi úthálózat biztosítása az autóval közlekedők számára. Legalábbis a 2024-es költségvetés alapján könnyű erre a következtetésre jutni:

már a korábbi években is megfigyelhető volt, hogy egyre kevesebb összeg jut útfelújításra Budapesten, idén azonban minden eddigi negatív rekord megdőlt azáltal, hogy még az 1 milliárdot sem éri el. Ez például harmada annak, amit a városháza renoválására terveznek idén elölteni Karácsonyék, és huszada a Tarlós István alatt elköltött összegnek.

Összehasonlításképp Tarlós István főpolgármester idején 20 milliárd jutott szinte minden évben út- és hídfelújításra. Ezt az összeget még Tüttő városüzemeltetéséért felelős főpolgármester-helyettes is kritizálta 2019-ban, mivel szerinte óriási adósságot kell az új vezetésnek törlesztenie az elhalasztott beruházások miatt. Amelyekre azóta még kevesebbet költ a kormánnyal folyton hadilábon álló Fővárosi Önkormányzat.

A főváros dolga lenne, de a kerület pofozza helyre a Nagymező utcát

De nem a Nagykőrösi út az egyetlen olyan fővárosi útszakasz, amelynek rendbetételét magára vállalta a kerületi önkormányzat idén.

A belváros szívében lévő Nagymező utcát az Andrássy út és a Király utca között a 6. kerületi önkormányzat saját forrásból újítja meg.

Az önkormányzat sajtóosztálya a kérdésünkre azt közölte, hogy a március 11-én kezdődő beruházásra a forrást Terézváros biztosítja, a rekonstrukció teljes összege bruttó 112 millió forint, amiből az útpálya teljes egészében, a járda pedig részben újul meg. Bár azt írták, hogy valamennyi munka a fővárossal történt egyeztetés alapján zajlik, ezért ellentételezést nem kapnak, mivel „így egyeztünk meg”.

„Elkerülhetetlen a számottevő romlás”

Azt azonban nem lehet mondani, hogy ne lenne a főváros tisztában a budapesti kátyúhelyzettel. A Budapest Közút számításai szerint az általa üzemeltetetett 12,7 millió négyzetméter útpályának 50 százaléka (6,4 millió négyzetméter) jó állapotú, „nem igényel folyamatos fenntartást”, 24 százaléka a (3 millió négyzetméter) rendszeres beavatkozásokat igényel, azonban mintegy 26 százaléka (3,3 millió négyzetméter) nagyon rossz vagy kritikus állapotú.

Tekintettel arra, hogy az útfelújítások során a burkolatokat 15-20 éves élettartamra tervezik és jelenleg 3,3 millió négyzetméter útpálya igényel azonnali beavatkozást, egyértelműen kijelenthető, hogy a jelenleg rendelkezésre álló források mellett az úthálózat állapotában számottevő javulás elérése nem lehetséges, és elkerülhetetlen az egyre nagyobb mértékű romlás

– állapítja meg a Budapest Közút. Ez a helyzet pedig a jövőben biztosan nem fog érdemben megváltozni, főleg, ha a nagyfelületű útjavításokat erőlteti az önkormányzat, amelyekkel az elmúlt években mindössze 150 ezer négyzetmétert sikerült megújítani.