„Ekkora kárt egyetlen aláírással talán még soha senki nem okozott Budapestnek – erről szól ez a fotó. Ez a 2014-ben megörökített pillanat több mint 7,5 milliárd forint veszteséget okozott a városnak” – fogalmazott Karácsony Gergely egy csütörtöki Facebook-posztjában, amelyben egy képet is megosztott Tarlós István volt főpolgármesterről, Vitézy Dávid korábbi Budapesti Közlekedési Központ- (BBK) vezérigazgatóról és Mathias Augustyniakról, a német Scheidt Bachmann GmBH ügyvezető igazgatójáról, amint aláírják az e-jegyrendszerről szóló szerződést.

VITÉZY DávidMiskolc, 2022. augusztus 5.
Vitézy Dávid, a Technológiai és Ipari Minisztérium (TIM) közlekedésért felelős államtitkára beszédet mond a környezetkímélő, klímasemleges elektromos BYD típusú autóbuszok átadásán Miskolcon 2022. augusztus 5-én. A Miskolci Városi Közlekedési Zrt. autóbuszparkja tíz új, hazai gyártmányú járművel gyarapodott.
MTI/Vajda JánosMiskolc, 2022. augusztus 5.Vitézy Dávid, a Technológiai és Ipari Minisztérium (TIM) közlekedésért felelős államtitkára beszédet mond a környezetkímélő, klímasemleges elektromos BYD típusú autóbuszok átadásán Miskolcon 2022. augusztus 5-én. A Miskolci Városi Közlekedési Zrt. autóbuszparkja tíz új, hazai gyártmányú járművel gyarapodott.MTI/Vajda János
Fotó: Vajda János, Kovács Attila / MTI

A főpolgármester a posztban azt írta, hogy

a 2014-ben megörökített pillanat több, mint 7,5 milliárd forint veszteséget okozott Budapestnek, és csak azért nem többet, mert a városvezetés jogi úton több mint kétmilliárd forintot visszaszerzett.

Karácsony Gergely azért posztolt, mert kiderült, a több mint tízmilliárd forintos veszteség nagy részét végleg elvesztette a főváros a nem működő e-jegy-projekt miatt, miután jogosnak és érvényesnek ítélte a jegyrendszer megvalósítására kötött vállalkozói szerződés azonnali hatályú felmondását a Nemzetközi Gazdasági Kamara mellett működő választott bíróság a meg nem valósult projekt miatt indított perben.

A főpolgármester a Facebookon úgy fogalmazott: 

Túlnyomórészt a korábbi BKK-t terheli a kudarc felelőssége.

„Egyrészt olyan céget bíztak meg a munkával, amely, bár kiváló kapukat vagy automatákat tud gyártani, de ilyen komplex rendszer teljes kiépítésében nem rendelkezett gyakorlattal. Másrészt a korábbi BKK-t terheli annak a mulasztásnak a felelőssége is, hogy nem rendelkeztek kellő szakmai képességgel egy ilyen összetett feladat megrendelői feladatainak ellátására, a projekt lebonyolítására.”

Vitézy visszaüzent a főpolgármesternek

Ha 2014 decemberében Tarlós István javaslatára a Fővárosi Közgyűlés nem váltott volna le a BKK éléről, az elektronikus jegyrendszer már rég működne.

„Szégyen, ami ezt követően Dabóczi Kálmán vezetésével ebben a projektben történt, és engem is mérhetetlenül dühít, hogy tönkretették mindazt, amin évekig dolgoztunk, és amivel a teljes budapesti közösségi közlekedési jegyváltási és jegyellenőrzési folyamatot 21. századivá tehettük volna” – reagált Vitézy Dávid a Facebook-oldalán. A BKK volt vezetője hozzátette: 2015 elejétől Dabóczival az élen új vezetést nevezett ki a BKK élére Tarlós István. 

Az új vezérigazgató azonnal félreállította azt a szakértői csapatot, aki a beruházást előkészítette és kiváló e-fizetési, banki, informatikai szakemberekből állt.

„Ezek után a BKK érdekeivel ellentétesen módosították a szerződéseket, megengedték a hardverek és szoftverek elkülönített szállítását, ezzel lehetővé téve, hogy milliárdokat kapjon a szállító működő rendszer (hardverek, metrókapuk, jegykezelők) nélkül, amit a mi eredeti szerződésünk tiltott. 

Megengedték a felkészült és a referenciákat biztosító alvállalkozók cseréjét, és olyan megmagyarázhatatlan módon jártak el, aminek a vége a szerződés összeomlása, szerződésbontás, Tarlós által tett büntetőfeljelentés és Dabóczi Kálmán kirúgása lett. 

„Azóta számos szervezet vizsgálta a projektet: mindegyik azt állapította meg, hogy nem az eredeti szerződés, hanem annak 2015 utáni módosításai okozták a projekt kudarcát” – írta. 

Vitézy szerint Karácsony Gergely az általa megkötött választottbírósági egyezséget felhasználva most „kétségbeesetten próbálja az ügyet úgy beállítani, mintha az eredeti szerződéses döntés és nem épp a BKK-ból való kirúgásom, a csapatom félreállítása és a szerződés 2015 utáni, a BKK számára igencsak előnytelen módosításai vezettek volna a projekt bukásához”.

Természetesen értem a főpolgármester erőlködését: nyilván úgy érzi, hogy a ciklus végéhez közeledve másra kell kennie a felelősséget,

„ha már öt év alatt se sikerült előrelépnie” – fogalmazott.