Megszavazta az Európai Parlament újból az új, Euro 7 környezetvédelmi rendeletet. "A mai Euro 7-es szavazás arra helyezte a hangsúlyt, ami a legfontosabb – a jövőbe mutató kihívásokra, mint például az elektromos járművek akkumulátoraira vonatkozó követelményekre” – mondta Sigrid de Vries, az Európai Gépjárműgyártók Szövetségének (ACEA) főigazgatója.

 

De Vries szerint különösen a teherautó- és autóbusz-gyártóknak kell sokkal szigorúbb szabályokkal szembesülniük, mivel már most is keményen meg kell dolgozniuk ahhoz, hogy elérjék a gyorsan közeledő 2030-as szén-dioxid-mentesítési céloka.

A főigazgató szerint az új, a világon egyedülállónak számító károsanyag-kibocsátási szabványok ráadásul kritikus pillanatban érkeznek, hiszen az európai járműipar folyamatosan tér át a belsőégésű motorokról az elektromos hajtásláncokra.

Magyarországon a károsanyag-kibocsátás mintegy ötödéért a közlekedés felel, e környezetterhelés túlnyomó részét a közúti forgalom okozza. A szektor zöldítésében meghatározó eszköz az elektromos autózás térnyerésének elősegítése. Hazánkban ötszörösére nőtt a zöld rendszámos autók száma az elmúlt négy évben.

A rendelet elfogadására közleményben reagált Tóth Edina fideszes EP-képviselő is, aki kiemelte: a baloldal korábbi, irracionális javaslatait elutasító egységes kiállásnak köszönhetően a mostani intézményközi megállapodással sikerült biztosítanunk, hogy az új normákat meghatározó szabályok ne növeljék az autógyártás költségeit. A jelenlegi gazdasági környezetben mindent meg kell tenni, hogy Brüsszel átgondolatlan túlszabályozása ne róhasson felesleges terheket a polgárokra – tette hozzá. Tóth Edina megjegyezte: az autógyártók aggodalmai jogosak voltak. Brüsszel eredeti javaslattervezete láttán úgy érezték, hogy az új szabványok akár az autógyárak bezárását is okozhatták volna. A fideszes politikus szerint hosszú és intenzív tárgyalásokat követően végül jó megállapodást sikerült elérni. 

A baloldal által erőltetett célértékek miatt az autóipar már most is az alternatív hajtású járművek fejlesztésével van elfoglalva, új szabványokkal pedig még nagyobb nyomást gyakorolnának rájuk. Ezt egyszerűen nem engedhetjük meg, nem veszélyeztethetjük az európai versenyképességet

 – emelte ki.