BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

A rezsi és a zöldebb jövő foglalkoztatja leginkább az európai fiatalokat

A megélhetési költségek is aggasztják a fiatalokat, a fő problémának a lakhatás árát jelölték meg az Eurobarométer szerint.

Az Európai Parlament megrendelésére készült felmérés szerint a 16 és 30 év közöttiek a  szociális védelmet, a jólétet és az egészségügyi ellátáshoz való hozzáférés javítását tartják prioritásnak, míg az oktatásra bő negyedük helyezne nagyobb hangsúlyt.

 Pont Ott Party fiatal
Európai fiatalok: az Eurobarométer szerint hasonlóak a problémáik / Fotó: Bruzák Noémi / MTI

A megkérdezettek egyharmada (33 százalék) véli úgy, hogy az EU-nak a következő öt évben a környezetvédelemre és az éghajlatváltozásra kell összpontosítania, míg 31 százalékuk szerint a gazdasági helyzetet és a munkahelyteremtést kell prioritásként kezelni.

Közösségi média vs. televízió

A válaszadók 42 százaléka a közösségi médián keresztül keres információt és válaszokat a politikai és társadalmi kérdésekre, második helyen a televízió áll (39 százalék). A televíziózás mint rendszeres információforrás különösen a 25–30 évesek körében figyelhető meg, noha ez a korosztály is nagyobb valószínűséggel használ online hírplatformokat és rádiót (30 százalék, illetve 19 százalék), csakúgy, mint a 16–18 évesek (21 százalék és 13 százalék). Politikai és társadalmi kérdésekkel kapcsolatosan információkat a fiatalok legnagyobb arányban az Instagramról (47 százalék), a TikTokról (39 százalék), a YouTube-ról (37 százalék), a Facebookról (27 százalék), valamint az X közösségi médiaplatformról (21 százalék) szereznek.

A megkérdezett 

fiatalok nagy része tisztában van azzal, hogy ki vannak téve a hamis információk terjedésének. 

A megkérdezettek 76 százaléka vélte úgy, hogy a felmérést megelőző hét napban találkozott dezinformációval és álhírekkel a közösségi médiában. A válaszadók 70 százaléka biztos volt abban, hogy fel tudja ismerni a dezinformációt.

A magyarok is hasonlóan gondolkodnak

A jelentésből kiderült, hogy

a magyar 16–30 évesek 43 százalékát aggasztják a lakhatási árak és a megélhetési költségek.

A környezetvédelem kérdésének és az éghajlatváltozás elleni harcnak a magyar fiatalok 21 százaléka szerint kellene az uniós politika homlokterébe kerülniük. A gazdasági helyzet és a munkahelyteremtés a magyar fiatalok 36 százalékát foglalkoztatja, míg a szociális kérdéseket a megkérdezettek 34 százaléka, az oktatás és képzés területét 36 százalékuk tartja prioritásnak.

Politikai és társadalmi kérdésekkel kapcsolatosan a magyar 16 és 30 éves közöttiek 38 százaléka keres információkat a közösségimédia-platformokon. Ezek között a legnépszerűbb a Facebook (55 százalék), a Tiktok (49 százalék), a YouTube (41 százalék), az Instagram (32 százalék), valamint az X (10 százalék). Televízióból a magyar fiatalok 26 százaléka tájékozódik, online hírportálokon pedig 32 százalékuk keres információkat – derül ki az uniós parlamentnek készült felmérésből.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.