BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

India már betiltotta a TikTokot, de mit tanulhat ebből Amerika?

Nem az Egyesült Államok az első nagy piac, amelytől lehet, hogy meg kell válnia a TikToknak: 2020-ban örökre elveszítette az indiai felhasználókat. Akkor India számított a TikTok legnagyobb piacának, és noha az Egyesült Államok most sem számít ennek, mégis nagy érvágás lenne az alkalmazás számára. Ám a TikTok az indiai betiltás után is kitalálta, hogyan növekedhet – a felhasználók inkább azért aggódnak, hogy ez rossz precedenst teremt az Egyesült Államokban.

Amikor az amerikai kongresszus 2024 áprilisában elfogadott egy törvényjavaslatot a TikTok betiltására, sokan arra számítottak, hogy a ByteDance inkább az eladást választja, mivel az amerikai piac túl értékes ahhoz, hogy könnyedén lemondjon róla. Ám a TikTok már elveszített egyszer egy sokkal nagyobb felhasználói tábort, mint az Egyesült Államok: 2020-ban India tiltotta be az alkalmazást, abban az időben ez volt a TikTok legnagyobb külföldi piaca Kínán kívül, 200 millió felhasználóval – az Egyesült Államokban több mint 170 millió TikTok-felhasználó van. Az indiai kormány azután tiltotta be a TikTokot, hogy katonai összecsapások történtek közte és Kína között egy vitatott határ mentén. A tiltás ellenére a TikTok sikeresen terjeszkedett világszerte, miközben nemzeti és nemzetközi technológiai cégek igyekeztek betölteni az indiai piacon keletkezett űrt.

India már betiltotta a TikTokot, de mit tanulhat ebből Amerika?
India már betiltotta a TikTokot, de mit tanulhat ebből Amerika? / Fotó: Omar Marques

Tehát a TikTok egy alkalmazkodó stratégiát választott, miközben digitális jogi aktivisták azt állítják, hogy az indiai kormány a tiltást precedensként használta fel más, általa veszélyesnek tartott digitális platformok elleni fellépéshez. Az, ahogyan a felhasználók, a technológiai óriások, a kormány és maga a TikTok alkalmazkodott a tiltáshoz, bepillantást nyújt abba, hogy mi történhet az Egyesült Államokban a következő hónapokban.

Az indiai TikTok-betiltás után sokan VPN-eneket használtak, hogy megtarthassák követőiket, ez azonban költségesnek bizonyult.

A drága VPN-ek miatt sok helyi tartalomgyártó kisebb platformokra költözött. 2020 novemberében az indiai Google Play Store legjobb száz közösségi alkalmazása közül legalább 13 TikTok-klón volt, amelyek többsége nemrégiben indult. Sok ilyen alkalmazás pénzt ajánlott az influencereknek, hogy posztoljanak a platformjukon. Az indiai kormány támogatta ezeket az erőfeszítéseket, például egy innovációs kihívás kiírásával, hogy helyi verziókat hozzanak létre a betiltott alkalmazásokból, nem csak a TikTokból. Azonban ezek a helyi alkalmazások, például

  • az MX TakaTak,
  • a Chingari
  • és a Moj,

hamarosan alulmaradtak az amerikai versenytársakkal szemben, amelyek sokkal nagyobb erőforrásokkal rendelkeztek – írja a Time.

Lecsaptak a nagy tech cégek a TikTok-menekültekre

A YouTube már a TikTok betiltása előtt is rendkívül népszerű platform volt Indiában. A tiltás után néhány hónappal anyavállalata, az Alphabet elindította a YouTube Shorts bétaverzióját az országban. Mivel a közönség már jelen volt a platformon, sok indiai tartalomkészítő azonnal sikert aratott a Shortsszal. Számos indiai tartalomgyártó gyorsan nagy sikereket ért el a YouTube-on, ám az Instagram sem akart lemaradni, ezért 2020 augusztusában elindította a Reels funkciót, és India lett az első ország, ahol a Reels külön fülön jelent meg az alkalmazásban. Az indiaiak főként zenével és krikettel kapcsolatos tartalmakat néztek, 

több mint egymillió Reel készült például a 2022-es ICC T20 krikett-világbajnokságról. 

Mark Zuckerberg, a Meta vezérigazgatója 2022-ben kijelentette, hogy a Reels az Instagramon eltöltött idő több mint 20 százalékát teszi ki, ezzel a vállalat „messze leggyorsabban növekvő tartalomformátuma”.

Bár az indiai felhasználói bázis elvesztése súlyos veszteség volt a TikTok számára, a vállalat a világ többi pontján terjeszkedett tovább. Kutatások szerint a TikTok felhasználói bázisa gyakorlatilag megduplázódott 2020 és 2024 között, ám ami igazán érdekes, hogy nem is az Egyesült Államok volt a növekedés fő mozgatórugója: Indonézia produkálta a legnagyobb növekedést, ma a legtöbb TikTok-felhasználóval rendelkező ország.

Mik a mostani kilátások?

Bár Donald Trumpnak köszönhetően egyelőre 90 napra újra aktív a TikTok az Egyesült államokban, a Meta és a YouTube hatalmas lehetőséget lát a növekedésre, ahogy Indiában is tették 2020-ban. Ezúttal azonban jókora előnnyel indulnak, mivel a Reels és a Shorts már kulcsfontosságú része az amerikai közösségimédia-kultúrának. Azonban sok amerikai új platformokra vágyik – ezt bizonyítja a TikTok-felhasználók özönlése a Red Note nevű kínai alkalmazásra, ami még a TikTok elsötétedése előtt elkezdődött.

Eközben a digitális jogi aktivisták sötétebb perspektívából nézik a TikTok betiltását. Raman Jit Singh Chima, az Access Now ázsiai csendes-óceáni politikai igazgatója szerint India TikTok-tiltása növelte a kormány cenzúráját a digitális tartalmakkal szemben. Az elmúlt hónapokban VPN-alkalmazások tűntek el az ország alkalmazásboltjaiból, látszólag azért, mert nem feleltek meg a helyi szabályoknak. Az Egyesült Államokban működő aktivisták attól tartanak, hogy hasonló események következhetnek a TikTok betiltása után.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.