BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Debrecen fejlesztése kiemelt cél: a város jövőjéről és fontos beruházásokról is beszélt Szijjártó Péter

A cél az évenkénti egymilliós forgalom a debreceni repülőtéren. Szijjártó Péter a debreceni fejlesztések és beruházások mellett a magyar kormány külpolitikai céljairól is beszélt.

A schengeni övezet Debrecenre gyakorolt hatásáról, a magyar–amerikai kapcsolatokról, a járműipar aktuális helyzetéről és a debreceni repülőtérről is beszélt a külgazdasági és külügyminiszter. Szijjártó Péter leszögezte, a város és a kormány is elkötelezett a reptér fejlesztése mellett – írta a HAON.

Szijjártó Péter
Szijjártó Péter a debreceni fejlesztések és beruházások mellett a magyar kormány külpolitikai céljairól is beszélt / Fotó: Szijjártó Péter Facebook-oldala

A Harro Höfliger Hungary debreceni üzemében tett látogatást pénteken Szijjártó Péter.

A Hajdú Online az eseményt követően személyes interjút készített a külgazdasági és külügyminiszterrel, amelyben Debrecenről, a nyugati és keleti nyitásról és a béke lehetőségéről kérdeztük.

Németországnak ezt még szoknia kell: Magyarországot választják a legfontosabb cégei – egy napon belül átadták a második óriásberuházást is

A Harro Höfliger új telephelye 6 milliárd forintos befektetést képvisel. Ez a második, pénteken átadott német beruházás Magyarországon: a Bosch Miskolcon hozott létre új központot. Szijjártó Péter szerint ez egy újabb bizonyítéka a magyar gazdaság erejének, amely története során a második legeredményesebb évét zárta beruházásösztönzés szempontjából.

Ha már Debrecenben vagyunk, megkerülhetetlen, hogy a járműipar is szóba jöjjön. Az utóbbi időben több autóipari cég jelentett be leépítéseket, melyet gyakran az európai járműgyártás válságával magyaráznak. Mennyire nevezhető stabilnak Magyarországon az autógyártás jövője?

Az elmúlt években a világgazdasági körülmények nem segítették sem a fejlődést, sem a növekedést. Amikor háborúk dúlnak, abból gazdasági és pénzügyi bizonytalanság is származik. A gazdasági fejlődésnek a természetes közege a béke, a nyugalom és a stabilitás. A világra az utóbbi időkben egyik sem volt jellemző. Ezért is fontos, hogy Magyarországon a kormány komoly erőfeszítéseket tett annak érdekében, hogy a stabilitást és a biztonságot garantálni tudjuk. Azért is nagy szó, hogy sikerrel jártunk, mert immár három éve háború zajlik a szomszédságunkban. Hazánkban a befektetők és az emberek biztosak lehetnek abban, hogy a nyugalmat és a stabilitást a kormány biztosítja. 

Ugyanakkor nem egy sziget vagyunk az óceán közepén, nyilvánvalóan nem tudjuk függetleníteni magunkat a világgazdaságtól, amelybe mélyen integrálódtunk, ezért a gazdasági hatások begyűrűznek pozitív és negatív értelemben is. A kormány megfeszítetten dolgozott az elmúlt években azért, hogy Magyarországra számos beruházás érkezzen.

Az elmúlt két év mindegyikében 10 milliárd euró fölött, vagyis 4000 milliárd forint felett volt azon beruházások összege, amelyről megállapodást kötöttünk. Ennek köszönhetően ma Magyarországon teljes a foglalkoztatottság: aki szeretne dolgozni, annak van is munkája: jelenleg 4,7 millió ember dolgozik hazánkban. 

Ezért nagyon fontos, hogy az esetleges leépítések esetén gyakorlatilag azonnal felszívja a munkaerőt a piac, azonnal megjelennek a környékbeli vállalatok HR-esei, és megkeresik azokat, akik épp elveszítették a munkájukat. Amikor beruházókkal tárgyalok, a legtöbb alkalommal kihívásként említik, hogy nincs elég munkaerő.

Az egyik ilyen nagy befektető éppen a CATL és a kínai vállalat a minap jelentette be, hogy tőzsdére lép Hongkongban, az ebből befolyt összeget pedig a debreceni gyár megépítésének finanszírozására fordítaná. Mit jelenthet mindez Debrecen számára? Illetve várhatóak-e további beruházók? Papp László polgármestertől ugyanis gyakran halljuk, hogy a város ipari parkjai lassacskán megtelnek.

Mondhatjuk azt, hogy Debrecen polgármesterének édes terhei vannak. Ha egy város ipari parkjai betelnek, az óriási beruházások érkezését jelenti. Debrecenben ma a magyar gazdaság történetének valaha volt legnagyobb beruházásai egyszerre zajlanak, ráadásul egy iparágban: a CATL és a BMW érkezése tükrözi a magyar gazdasági semlegesség stratégiájának a sikerét is.

Rekordnyereséggel zárt tavaly a Debrecenben akkugyárat építő CATL

A globális piacvezető akkugyártó bevétele kisebb, a profija viszont jóval nagyobb lett a 2023-ban elértnél. A CATL eközben gőzerővel folytatja európai terjeszkedését, harmadik gyárukat Spanyolországban építik meg.

A CATL hétmilliárd eurós, vagyis 3000 milliárd forint körüli beruházása az eddigi legnagyobb befektetés hazánkban. Ez lesz Európa legnagyobb elektromos akkumulátorgyára, az elmúlt öt év tíz legnagyobb gyárépítése közé tartozik a kontinensen. Jó hír, hogy elkezdték a modul-összeszerelést, és még idén megindul a cellagyártás. A CATL ugyebár alapvetően a Mercedes beszállítója, amely folyamatosan építi a második magyarországi gyárát Kecskeméten. Tehát, ami Debrecenben történik, az az egész magyar gazdaság számára komoly felhajtóerőként hat.

A CATL a világon a jelenleg elérhető legmodernebb technológiát alkalmazza, és környezetkímélő módon építkezik. Nem véletlen irigyek ránk Európa-szerte, hiszen ezt a beruházást nagyon sok más ország magának akarta tudni.

Az autóipar mellett melyik ágazat biztosíthat kiegyensúlyozott jövőt hazánk számára? Egyúttal mely országok lehetnek Magyarország új gazdasági partnerei?

A legfontosabb most az, hogy a magyar gazdaságban a hozzáadott értéket és a technológiai színvonalat növeljük. Ezt alapvetően a kutatás-fejlesztési és az új technológiákra épülő beruházásokkal tudjuk megteremteni. Fontos látni, hogy a világgazdaság teljesen átalakul abból a szempontból is, hogy a digitalizációnak és a mesterséges intelligenciának sokkal nagyobb szerepe lesz a döntéshozatalban, mint eddig volt. Ahol ezek a fejlesztések megjelennek, ott biztosan lesz gazdasági növekedés.

Szijjártó Péter: Brüsszel fittyet hány az új realitásra

Magyarország energiabiztonsága nagymértékben javul, miután az Oroszország elleni legújabb szankciós csomag megengedi, hogy az orosz kőolajból származó termékeket hazánkban is értékesíteni lehessen. Szijjártó Péter a fővárosiaknak külön jó hírrel szolgált arról, hogy az uniós könnyítés miatt az M3-as metró karbantartását el tudják végezni. A magyar kormány megmentette az EU maradék becsületét.

Ezért is törekszünk arra, hogy legyen egy magyar–amerikai megállapodás. Ennek első eredményét már láthatták a magyar emberek: a világ egyik legnagyobb amerikai szoftverfejlesztő vállalata, az amerikai Diligent úgy döntött, hogy a mesterségesintelligencia-platform fejlesztésének egy jelentős részét Budapestre hozza. Az elkövetkező időkben azon leszünk, hogy minél több kutatás-fejlesztéssel, mesterséges intelligenciával és digitalizációval foglalkozó beruházás jöjjön Magyarországra.

Éppen ebben a bejelentésben hangzott el, hogy 1200 amerikai vállalat van jelen hazánkban, amely 100 ezer embernek ad munkát. A magyar–amerikai kapcsolatoknak egyértelműen jót tesz Donald Trump újbóli beiktatása. Milyen jövőt lát ebben a partnerségben?

Az elmúlt három évben azzal kellett számolnunk, hogy egy könnyen eszkalálódó háború közvetlen szomszédságában élünk, amely konfliktust az európai fősodor folyamatosan felerősíteni szándékozott. Keményen kellett kitartanunk amellett, hogy ebbe a háborúba minket ne kényszerítsenek bele, és meg tudjuk védeni a magyar embereket és az országot a negatív hatásoktól. Donald Trump személyében a nyugati világ egy olyan békepárti vezetőt kapott, aki nemcsak beszél a béke fontosságáról, hanem tesz is érte.

Az a tény, hogy az orosz elnökkel hosszú megbeszélést folytatott, és egy menetrendet állított fel a béke megteremtése érdekében, ez mindennél közelebb hozza számunkra a stabilitás reményének elérhetőségét. Ha leszakad rólunk a háború terhe, az olyan megkönnyebbülést adhat a magyar gazdaságnak, amely az elmúlt években nem tapasztalt növekedési lehetőséget fog hozni. Ebből Debrecen az ország egyik gazdasági központjaként sokat fog profitálni.

Szijjártó Péter a debreceni repülőtérről

Ahogy profitál is a turizmusból, hiszen a tavalyi évben a szabadidős és a konferenciaturizmus is rekordokat ért el Debrecenben. Ebben kiemelt szerepe lehet a jövőben Debreceni Nemzetközi Repülőtérnek. Milyen lehetőségéket lát a létesítményben a kormány, és milyen fejlesztések várhatóak a reptér kapcsán?

A repülőteret muszáj fejleszteni, arra szüksége van Debrecennek. Egy ilyen nagyságrendű iparral és gazdasági jelentőséggel bíró városnak kell repülőtér, ez nem kérdés.

Komoly fejlesztésekre van szükség, ugyanis a vidéki nagyvárosok repterei akkor tudnak gazdaságilag stabilan működni, ha elérik az egymillió fős utasforgalmat évente. 

A Covid előtt szépen gyarapodott – már 600 ezer felett járt – a debreceni utaslétszám, azonban a pandémia ezt is derékba vágta, így egy nagyjából 270 ezer fős évenkénti utasforgalomra számíthattunk, innen kell megcélozni az egymilliót. A Debrecenben lévő öt légitársaság növelni fogja a járatsűrűséget, így reményeink szerint megindulhat egy jelentős fellendülés. Ráadásul a nyári időszakban egy új, izraeli járat is indul, így Tel-Aviv is közvetlenül elérhetővé válik Debrecenből.

A fejlesztésekkel kapcsolatban a város és a kormány is elkötelezett, a tervek egyeztetésére és minél előbbi végrehajtására van szükség.

Nemcsak a légi, a szárazföldi forgalomban is változások történtek. A schengeni övezet kibővítésével megszűnt a határellenőrzés a magyar–román határon. Ez mennyire jelenthet veszélyt az illegális bevándorlás szempontjából? Számíthatunk-e arra, hogy a bolgár határon is olyan alapos az ellenőrzés, mint a korábbi magyar átkelőknél?

Se a románok, se a bolgárok schengeni csatlakozását nem támogattuk volna, ha nem lettünk volna meggyőződve arról, hogy meg tudják védeni a saját külső határaikat. Eddig nem szembesültünk azzal, hogy migrációs nyomást jelent volna meg a magyar–román határon.

Én jártam Bulgáriában a bolgár–török határnál, ahol kerítés és komoly műszaki védelem található, így nem gondolom, hogy csalódni fogunk bennük ebből a szempontból. Ellenben számítok a schengeni csatlakozás pozitív hatásaira. Debrecen ugyanis egy jelentős gravitációval rendelkező város a beruházások, az ipar és az egyetem oldaláról nézve. A város köré megrajzolható gazdasági gravitációs kört korábban egy kemény vonal vágta el, hiszen egy olyan határ, ahol az ellenőrzések miatt kiszámíthatatlan az átjutási idő, jelentős gátat szabott a gazdasági együttműködés zavartalanságának.

Mostantól már komoly gazdasági előnyökre számíthat Magyarország és Románia is. Sőt, a Debrecen körüli kör kiegészül, hiszen az átjárható határ megkönnyíti az ingázást vagy épp a határ menti közösségek összekapcsolódását is, ami nekünk, magyarok számára kiemelt jelentőséggel bír.

Új repülőtér-óriás születik Magyarországon: a régió legnagyobbja lesz

Kiemelten fontos a futópálya és a kapcsolódó légiforgalmi infrastruktúra felújításának mielőbbi elindítása – erről is beszélt a Világgazdaságnak adott interjújában Györke Ernő. A Debrecen Nemzetközi Repülőtér üzemeltetőjének, a Debrecen International Airport Kft. ügyvezetője elárulta, mire készülnek a debreceni repülőtéren.

 

 

  •  

Ajánlott videók

Továbbiak

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.