Lengyelországban is vizsgálat indult egy választási kampány kapcsán, miután több állami szerv és nemzetbiztonsági hatóság jelezte: külföldi támogatással, nem hivatalos forrásból származó politikai hirdetések jelentek meg a közösségi médiában. A gyanús kampánytevékenység hátterében a bécsi székhelyű Estratos Digital GmbH nevű technológiai cég állhat, mely korábban DatAdat néven vált ismertté Magyarországon – írja a Magyar Nemzet.
A lengyel kibervédelmi hatóság, a NASK adatai szerint két kevéssé ismert Facebook-oldal – „Wiesz Jak Nie Jest” és „Stól Doroslych” – jelentős összegben hirdetett politikai tartalmat az elmúlt hetekben. Ezek az oldalak baloldali jelöltet, Rafal Trzaskowskit támogató, míg konzervatív versenytársait kritizáló üzeneteket közvetítettek. A reklámok forrásai ugyanakkor nem szerepeltek a hivatalos kampánypénzügyi nyilvántartásokban, így a hatóságok most azt vizsgálják, történt-e kampányfinanszírozási szabályszegés vagy külföldi befolyásolási kísérlet.
A hirdetési kampány lebonyolításához köthető a DatAdat utódcégeként működő Estratos Digital, mely Szigetvári Viktor és Ficsor Ádám vezetésével korábban a 2022-es magyarországi választások során is aktív szerepet vállalt az ellenzéki kampánytechnológia biztosításában.
A vállalat saját meghatározása szerint progresszív politikai szereplők és civil szervezetek munkáját támogatja digitális eszközökkel, adatvezérelt kampányokkal, online mozgósítással és mikroadomány-gyűjtő platformokkal.
A lengyel ügyben az Akcja Demokracja nevű civil szervezet szerepe is felmerült, mely több éve az Estratos partnereként működik. A NASK értesítette a lengyel belbiztonsági szolgálatot (ABW), és jelezte: a reklámkampány költségei meghaladták több hivatalos kampánycsapat költését, miközben azok nem szerepeltek átlátható nyilvántartásban. A Meta – a Facebook anyacége – egyelőre nem ismerte el, hogy szabálytalanság történt volna.
Az ügy magyarországi párhuzamai is figyelemre méltók. A korábban DatAdat néven működő vállalat a magyar választási kampányban is központi szerepet játszott, amikor az amerikai Action for Democracy több százmilliós támogatása részben rajta keresztül jutott el az ellenzékhez. A támogatások között felmerültek olyan szervezetek is, mint
melyek most is kapcsolatba hozhatók az Estratos Digital működésével.
A lengyel kampány kapcsán indult vizsgálatok ugyan még folyamatban vannak, de a történet egy tágabb kérdést is felvet: a nemzetközi digitális kampánytechnológia és az adatvezérelt politikai hirdetések milyen módon és mértékben befolyásolhatják a nemzeti választásokat. A kampányeszközök globalizációja mellett egyre fontosabb kérdéssé válik a politikai átláthatóság és az adatkezelés szabályossága – függetlenül a kampányüzenetek politikai színezetétől.
Százmilliókkal a zsebben tűnt fel újra a DatAdat utódja, ezúttal Magyar Péter körül
A Tényellenőr szerint a háttérből ugyanazok a szereplők próbálják megbuktatni a kormányt, mint akik korábban, csak most Márki-Zay Péter helyett Magyar Péterrel kísérleteznek. A Korányi Dávid nevével fémjelzett Action for Democracy 2023-ban 1,3 millió dollárral, vagyis közel 500 millió forinttal támogatta az Estratos Digitalt – derül ki a washingtoni székhelyű szervezet éves beszámolójából. Az Estratos Digital GmbH pedig megjelent a Tisza elődszervezetének, a Talpra Magyarok adatkezelési tájékoztatójában.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.