BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Új KRESZ Magyarországon: bevezetnék végre a cipzárelvet az autósoknál – annyi változás jön, hogy szinte alapjaiban változik meg a közlekedés

Az új szabályozást már első körben meg is tárgyalta a kormány. A KRESZ-változás sok új elemet tartalmaz.

Nagy Bálint az Építési és Közlekedési Minisztérium közlekedésért felelős államtitkára azt mondta, mintegy 70 szervezet és több mint 100 szakértő bevonásával, hat  munkacsoportban készült az új KRESZ.  A változások mind a gyalogosokat, mind az autósokat érintik majd.

változás
Sok a változás az új KRESZ-ben / Fotó: Faludi Imre / MTI

Gyalogosként az úttesten, és vasúti átjáróban tilos lesz mobiltelefont használni, hasonlóan közvetlenül balesetmegelőző ötlet, hogy lakott területen kívül 3 év alatti gyerekkel csak ülve lehetne utazni a közösségi közlekedési eszközökön, továbbá, hogy az óvodák és iskolák közelében suli-/oviövezeteket hoznának létre speciális szabályokkal. Egyebek mellett ezeken a helyeken, tanítási időben fokozott óvatosságot várnának el a járművezetőktől, a sebességhatár pedig 30 kilométer/óra lenne – írj a Teol.

Gyorsabban lehet menni

Egységesíthetik a sebességhatárokról szóló rendelkezéseket, egyúttal

 autóúton a mostani 110 helyett akár 120 kilométer/órás sebességhatárt is megengedhetne az út kezelője, autópályák egyes szakaszain pedig akár 140 kilométer/órás gyors szakaszokat is kijelölhetnek. 

Jelenleg a teherautók, a buszok és az utánfutót vontató autók, lakott területen kívül mindenhol 70 kilométer/órával mehetnek, autópályán pedig 80-nal, a javaslat szerint viszont az összes felsorolt útszakaszon 90-re gyorsíthatnának ezek a járművek.

Ezt a szabályt azzal egészítenék ki, hogy autóútra és autópályára csak olyan járművel, illetve járműszerelvénnyel lehetne felhajtani, amely legalább 70-es tempóra képes, ami 10 kilométer/órával több mint az eddigi alsó határ.

A kerékpárosok a tervezet szerint járdán és gyalogos övezetben maximum 10 kilométer/órával tekerhetnének, gyalogosoknak és kerékpárosoknak fenntartott szakaszokon 25 kilométer/óra lenne a rájuk vonatkozó sebességhatár.

Végre írásba kerülhet az úgynevezett cipzárelv, vagyis, amikor két forgalmi sáv közül az egyik megszűnik, akkor az egyenesen továbbhaladó sávban közlekedőknek bizonyos esetekben be kell engedniük a megszűnő sávról érkezőket.

A szakma örül

Kardos Zoltán, szekszárdi szakoktató elmondta, bízik benne az új KRESZ-szel a közlekedési morál is javulni fog. Ez nagyon ráférne a közlekedőkre. Egyébként uniós elvárás, hogy a közlekedési balesetek számát csökkentsék. Minden törekvés ebben az irányban halad. Minden javaslattal, mely eddig napvilágra került, egyetért.

Adatok bizonyítják, hogy lakott területen való sebességkorlátozásnál kevesebb a baleset, mint ott, ahol ez nincs– tette hozzá a szakember.

 

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.