Nagy Bálint az Építési és Közlekedési Minisztérium közlekedésért felelős államtitkára azt mondta, mintegy 70 szervezet és több mint 100 szakértő bevonásával, hat munkacsoportban készült az új KRESZ. A változások mind a gyalogosokat, mind az autósokat érintik majd.
Gyalogosként az úttesten, és vasúti átjáróban tilos lesz mobiltelefont használni, hasonlóan közvetlenül balesetmegelőző ötlet, hogy lakott területen kívül 3 év alatti gyerekkel csak ülve lehetne utazni a közösségi közlekedési eszközökön, továbbá, hogy az óvodák és iskolák közelében suli-/oviövezeteket hoznának létre speciális szabályokkal. Egyebek mellett ezeken a helyeken, tanítási időben fokozott óvatosságot várnának el a járművezetőktől, a sebességhatár pedig 30 kilométer/óra lenne – írj a Teol.
Egységesíthetik a sebességhatárokról szóló rendelkezéseket, egyúttal
autóúton a mostani 110 helyett akár 120 kilométer/órás sebességhatárt is megengedhetne az út kezelője, autópályák egyes szakaszain pedig akár 140 kilométer/órás gyors szakaszokat is kijelölhetnek.
Jelenleg a teherautók, a buszok és az utánfutót vontató autók, lakott területen kívül mindenhol 70 kilométer/órával mehetnek, autópályán pedig 80-nal, a javaslat szerint viszont az összes felsorolt útszakaszon 90-re gyorsíthatnának ezek a járművek.
Ezt a szabályt azzal egészítenék ki, hogy autóútra és autópályára csak olyan járművel, illetve járműszerelvénnyel lehetne felhajtani, amely legalább 70-es tempóra képes, ami 10 kilométer/órával több mint az eddigi alsó határ.
A kerékpárosok a tervezet szerint járdán és gyalogos övezetben maximum 10 kilométer/órával tekerhetnének, gyalogosoknak és kerékpárosoknak fenntartott szakaszokon 25 kilométer/óra lenne a rájuk vonatkozó sebességhatár.
Végre írásba kerülhet az úgynevezett cipzárelv, vagyis, amikor két forgalmi sáv közül az egyik megszűnik, akkor az egyenesen továbbhaladó sávban közlekedőknek bizonyos esetekben be kell engedniük a megszűnő sávról érkezőket.
Kardos Zoltán, szekszárdi szakoktató elmondta, bízik benne az új KRESZ-szel a közlekedési morál is javulni fog. Ez nagyon ráférne a közlekedőkre. Egyébként uniós elvárás, hogy a közlekedési balesetek számát csökkentsék. Minden törekvés ebben az irányban halad. Minden javaslattal, mely eddig napvilágra került, egyetért.
Adatok bizonyítják, hogy lakott területen való sebességkorlátozásnál kevesebb a baleset, mint ott, ahol ez nincs– tette hozzá a szakember.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.