BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

A VEKE kiborult azon, hogy villamost teszteltek a fogaskerekű vonalán – az egyesület szerint a BKV szórja a pénzt

A VEKE közlése szerint 2019-ben elkészült a fogaskerekű teljes rekonstrukciójának terve, a kiviteli terv szintjéig. Ez összesen 333 millió forintjába került a budapestieknek.

A BKV a közelmúltban rendhagyó próbajáratot tartott a budai fogaskerekű vonalán, ahol műszaki szakemberek egy Tátra villamossal adhéziós (fogasléc nélküli) üzemet teszteltek.

A VEKE kiborult azon, hogy villamost teszteltek a fogaskerekű vonalán / Fotó: BKV Zrt. / Facebook

A cél a jövőbeli rekonstrukció előkészítése és annak vizsgálata, hogy a hegyvidéki pályán működőképes lehet-e a fogasléc nélküli meghajtás.

A BKV közlése szerint az 1874-ben átadott budai fogaskerekű vasút a főváros egyik ikonikus közlekedési eszköze. Műszaki állapota miatt időszerű a pálya és a járműpark megújítása. A BKV ezért olyan alternatív megoldásokat keres, amelyekkel a vasútüzem biztonságos, korszerű és gazdaságos formában tartható fenn.

A Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület (VEKE) szerint azonban ez a tesztelés inkább kommunikációs fogás, mint valódi előrelépés. 

Az egyesület szerint 2019-re már elkészült a fogaskerekű teljes rekonstrukciós terve kiviteli szintig, 333 millió forintért. A VEKE hozzáteszi, hogy ezeket a terveket a BKV és a városvezetés elvetette, miközben műszakilag megvalósíthatók voltak.

Több milliárd forintot költöttek különböző, a projekthez kapcsolódó fejlesztésekre és tanulmányokra (például járműprototípusok, berendezések), amelyek eredménye nem látható. A VEKE hűtlen kezelés gyanúját is megemlíti.

Arról is írnak, hogy az adhéziós meghajtás kipróbálása önmagában nem oldja meg a fogaskerekű fő problémáit – az elöregedett pályát, áramellátást, biztosítóberendezést, hidakat és járműveket így is teljesen fel kellene újítani.

Közlekedési egyesület szerint a BKV és a városvezetés szakmai és gazdasági szempontból is rosszul kezeli a helyzetet, és 

a jelenlegi kísérletezés csupán újabb költségeket termel érdemi eredmény nélkül.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.