BUX 50,898.79
-0.01%
BUMIX 4,285.8
-0.69%
CETOP20 2,297.16
0.00%
OTP 17,380
0.00%
KPACK 8,500
-27.97%
0.00%
-3.27%
-0.26%
0.00%
ZWACK 16,700
0.00%
0.00%
ANY 1,560
0.00%
RABA 1,315
-3.66%
+1.11%
+0.24%
+0.86%
-1.93%
-2.39%
-2.83%
-0.47%
-0.59%
OTT1 149.2
0.00%
0.00%
MOL 2,426
+0.66%
-0.78%
ALTEO 1,730
+0.87%
0.00%
+2.07%
EHEP 1,765
0.00%
0.00%
-0.98%
MKB 1,972
0.00%
0.00%
-2.67%
-0.23%
-0.77%
0.00%
SunDell 38,800
0.00%
+1.64%
+0.44%
0.00%
-0.96%
-1.80%
NUTEX 16.44
+2.37%
Forrás
RND Solutions
Logisztika

Nem kell vezetőfülke a jövő teherautóihoz

A műszaki fejlesztések és a jogszabályalkotás párhuzamosan halad az önvezető autók felé vezető úton.

Már a mai járműveken is számos feladatot ideiglenesen átvesznek a vezetőtől az asszisztens-rendszerek.

A nehéz tehergépjárművek kötelező felszerelése az automatikus vészfékező-rendszer, itt a gép felülbírálhatja a sofőr döntését abban a tekintetben, hogy fékezést kezdeményez, miközben erre a vezető nem adott utasítást. A Knorr-Bremse nemrégen mutatta be azt a nyerges szerelvényt, amely zárt telephelyen sofőr nélküli manővereket képes végrehajtani, de közúton ilyen automatizáltsági szintű jármű még nem közlekedhet.

Frank Péter,
Forrás: VG

Hatfokozatú skálán (0-tól 5-ig) jellemezhetjük a járművek automatizáltsági szintjét. Jelenleg a legfeljebb kettes szintű járművek közlekedhetnek az utakon. Ezekben a hossz- és keresztirányú dinamikát, azaz a gyorsítást, a fékezést és a kormányzást önállóan szabályozhatja már a gép, de mindeközben a sofőrnél marad a felelősség. A vezetőnek minden pillanatban készen kell állnia arra, hogy felülbírálja a gép döntését és beavatkozzon.

– mondta Frank Péter a Knorr-Bremse Kutatás-Fejlesztési Központjának igazgatója.

A járműfejlesztési és a jogszabályalkotói munka párhuzamosan halad, utóbbiak előkészítésében Németország jár az élen, de a következő szinthez tartozó járművek még náluk sem mehetnek a közutakon.

A fejlesztési munka következő fázisában a redundáns architektúra megalkotása az egyik komoly feladat. Ha fellép egy biztonság-releváns hiba, a rendszer épen maradt részének képesnek kell lennie biztonságos állapotba hozni a járművet. Ilyen lehet például a jármű sávban tartása, megállítása és rögzítése. Ehhez a fékrendszernek és a kormányzásnak tovább kell működnie. Egy hármas vagy magasabb szintű önvezető járműnek a sofőr beavatkozása nélkül is, önállóan meg kell tudnia oldania ezt a feladatot.

– tette hozzá Frank Péter, aki elmondta, hogy a zalaegerszegi tesztpálya tervezésekor figyelme vették a hazai járműipari vállalatok, így a Knorr-Bremse javaslatait is.

A tesztpálya felépítése és a működésének elindulása változást hozhat a munkánk szervezésében, egyszerűsödhet a járműtesztelési tevékenységünk, amelyet különböző telephelyeken végzünk. Az általunk ismert ütemterv szerint első lépésként egy 300 méter átmérőjű járműdinamikai felület és a különböző burkolatú sávokkal kiépített fékteszt szakasz épül ki. Utóbbin például a blokkolásgátló rendszerek tesztelését lehet majd végezni.

– mondta a kutatás-fejlesztési igazgató, aki szerint az önvezető funkciók fejlődése evolúciós, a legmagasabb autonomitási szintű önvezető járművek hazai elterjedése még messze van.

A definíció szerinti legmagasabb, 5-ös szintű autonóm jármű a teljes küldetést önállóan, járművezető nélkül képes elvégezni. Haszonjárművek esetén ez végső soron azt jelenheti, hogy nem lesz többé szükség vezetőfülkére. Áruszállításra ebben az esetben olyan járműveket használhatunk, amelyeken érzékelők lesznek a kabin helyett és az így felszabaduló teret hasznos teher szállítására lehet használni.

– mutatott rá Frank Péter.

Kapcsolódó cikkek