Már a mai járműveken is számos feladatot ideiglenesen átvesznek a vezetőtől az asszisztens-rendszerek.
A nehéz tehergépjárművek kötelező felszerelése az automatikus vészfékező-rendszer, itt a gép felülbírálhatja a sofőr döntését abban a tekintetben, hogy fékezést kezdeményez, miközben erre a vezető nem adott utasítást. A Knorr-Bremse nemrégen mutatta be azt a nyerges szerelvényt, amely zárt telephelyen sofőr nélküli manővereket képes végrehajtani, de közúton ilyen automatizáltsági szintű jármű még nem közlekedhet.
Hatfokozatú skálán (0-tól 5-ig) jellemezhetjük a járművek automatizáltsági szintjét. Jelenleg a legfeljebb kettes szintű járművek közlekedhetnek az utakon. Ezekben a hossz- és keresztirányú dinamikát, azaz a gyorsítást, a fékezést és a kormányzást önállóan szabályozhatja már a gép, de mindeközben a sofőrnél marad a felelősség. A vezetőnek minden pillanatban készen kell állnia arra, hogy felülbírálja a gép döntését és beavatkozzon.
– mondta Frank Péter a Knorr-Bremse Kutatás-Fejlesztési Központjának igazgatója.
A járműfejlesztési és a jogszabályalkotói munka párhuzamosan halad, utóbbiak előkészítésében Németország jár az élen, de a következő szinthez tartozó járművek még náluk sem mehetnek a közutakon.
A fejlesztési munka következő fázisában a redundáns architektúra megalkotása az egyik komoly feladat. Ha fellép egy biztonság-releváns hiba, a rendszer épen maradt részének képesnek kell lennie biztonságos állapotba hozni a járművet. Ilyen lehet például a jármű sávban tartása, megállítása és rögzítése. Ehhez a fékrendszernek és a kormányzásnak tovább kell működnie. Egy hármas vagy magasabb szintű önvezető járműnek a sofőr beavatkozása nélkül is, önállóan meg kell tudnia oldania ezt a feladatot.
– tette hozzá Frank Péter, aki elmondta, hogy a zalaegerszegi tesztpálya tervezésekor figyelme vették a hazai járműipari vállalatok, így a Knorr-Bremse javaslatait is.
A tesztpálya felépítése és a működésének elindulása változást hozhat a munkánk szervezésében, egyszerűsödhet a járműtesztelési tevékenységünk, amelyet különböző telephelyeken végzünk. Az általunk ismert ütemterv szerint első lépésként egy 300 méter átmérőjű járműdinamikai felület és a különböző burkolatú sávokkal kiépített fékteszt szakasz épül ki. Utóbbin például a blokkolásgátló rendszerek tesztelését lehet majd végezni.
– mondta a kutatás-fejlesztési igazgató, aki szerint az önvezető funkciók fejlődése evolúciós, a legmagasabb autonomitási szintű önvezető járművek hazai elterjedése még messze van.
A definíció szerinti legmagasabb, 5-ös szintű autonóm jármű a teljes küldetést önállóan, járművezető nélkül képes elvégezni. Haszonjárművek esetén ez végső soron azt jelenheti, hogy nem lesz többé szükség vezetőfülkére. Áruszállításra ebben az esetben olyan járműveket használhatunk, amelyeken érzékelők lesznek a kabin helyett és az így felszabaduló teret hasznos teher szállítására lehet használni.
– mutatott rá Frank Péter.